Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding 2019 ( Skattetråden for alle).

Takk! :slight_smile:

1 Like

Trenger denne Parsec-føringen litt inn med te-skje.
Holder det å føre tapet i post 3.3.13, eller vil man måtte legge ved noen form for dokumentasjon?
Og om man må legge ved noe, hvilken dokumentasjon skal det være?

4 Likes

Er det en enkel måte å finne ut av et resultat ut ifra “Sum grunnlag for inntekts- og formuesskatt”? Har et Enk. men er interessert i resultatet uavhengig av det.

Ørliten smell, ikke så galt. Aldri vært i minus før så moro å prøve det også.

Fører der, trenger ikke levere inn dokumentasjon men du må ha det tilgjengelig om de spør

1 Like

Står at huset mitt er 2000kvm i skattemelding. Det er jo fantastisk. Bor på 118kvm.

2 Likes

I fjor drøye 300k i minus, i år drøyt 60k i pluss, før fradrag av 25k i Parsec.
Fristende å sette på Tesla Y kontoen…

1 Like

Hadde noen ETF’er i fjor og kan ikke se at de er oppført noen plass?!

Noen som vet om fradrag tap realisering av ETN i 3.3.13 også skal ganges med 1.33? På min så ble tapet i ETN ført opp, men under aksjer står det at jeg hadde litt i pluss.

Skal det være nåværende verdi eller inngangsverdi? Har noen småposter med shitcoins men de er jo ikke verdt noe :smirk:

Nåverdi, men siden du sansynligvis har bolig og gjeld har det i praksis ingen betydning.

Sjekket Skatte ABC?

https://www.skatteetaten.no/en/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/

OK, takk. Tenker bare inngangsverdi må være relevant siden jeg ikke har planer om å realisere tapet. Tenker å la disse stå og støve ned til markedet evt. skulle bulle igjen. Da er det jo kjipt om skatteetaten får vite man har masse $$ i krypto man ikke har oppgitt før de er verdt noe igjen liksom.

gjeld og gjeldsrenter kommer ikke automatisk med på skattemelding?

Jo, det skal vel bli rapportert av de forskjellige instansene??

er det sånn at når man står som medlånstaker at det ikke kommer opp automatisk kanskje? at jeg da må føre det inn manuelt

2 Likes

Godt mulig. Det er også mulig at bare en person kan claime lånet. Her må jeg melde pass.

nei, man kan dele det på to. så da er det sånn heller at andre parten må inn å skrive ned totalen til to deler

Det må ofte føres manuelt ja. Selv om du er gift. Har gjort det de siste 10 årene :smile:

men er det sånn at begge må gjøre det mauelt. at de ikke står innskrevet på noen sin skattemlding?

Det skal stå på den enes.