Øyner du en mulighet til å ta hele lånet?
25 kr til gode, ikke verst. Blir en softis i dag
Er man felles om lånet, kan det deles imellom personene. Hos oss står min samboer med størst eierandel i leiligheten, men lånet står primært i mitt navn, selvom hun er medlåntaker. Jeg får alltid hele fradraget, men vi endrer det manuelt hos begge hvert år.
Nei, det skal jo stå på en av dere. Hvis ikke må det oppgis. Hvis det er et lån du tok opp ila. året kan det jo være det ikke har kommet med?
Hos oss står lånet på meg. Da får jeg alle gjeldsrentene. Jeg pleier normalt alltid å gå i pluss pga. dette. Jeg fører ½ parten av gjeldsrentene på meg selv, og så fører kona halvparten på henne.
På hvilken post fører dere utgifter til aksjehandel, nett, PC osv…?
Så parsec føres opp som “bitcoin og andre virtuelle valutaer”?
3.3.7 andre fradrag
Korrekt
Alt under 100,- blir hverken utbetalt eller innkrevd.
Det aller beste er derfor å ende på -99,-
lånet er fra 2013. det er først i år jeg har begynt å bry meg om den delingen da vi er blitt separert. men vi eier huset sammen fortsatt.
men når det gjelder den posten med verdi av bil. der er det vel smartest å føre opp det beløpet som er faktisk markedsverdi? ser skattetaten doblet verdien av bilen
verdi på bil går vel på listepriser de sitter på?
Jeg har 2 biler, en toyota og en audi. Markedsverdien (på finn) er høyest på toyotaen, men skatteetaten har dobbel verdi på audien vs toyota…
det er snakk om en audi a4 2.0 tfsi quatro som har rullet nesten 300 tusen. den er ikke verdt 100 tusen. som skattetaten mener. er man heldig får man 50-60 på markedet. toppen femti om man selger til en bruktbil butikk på en god dag
Skattetaten kjører en enkel modell for verdisetting, se link. Usikker på om man får lov til å justere verdi etter eget skjønn.
Jeg har endret det i flere år uten merknad.
625 000 kr mener de liste prisen var i 2005/6 på denne bilen. Noe som er muligen drøyt høyt
Ugunstig skattemessig alder på bilen også. 2003-2011 modeller skattes jo med lik %.
Forventer at listepris er rimelig riktig da
Eller tja. Hvis det er 2.0 burde den vel ikke være så høy. Du får sjekke i listen som ble linket inn.
Bilens stand har også mye å si for pris. Jeg fikk 70 tusen i verdi på en bil som max var verd 35. Da endrer jeg.
Ja da men var bare i tvil om hvor akseptert det var å endre. Min bil er for lavt priset så den oppdaterer jeg ikke