Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding 2023/2024

Spørsmål: jeg solgte nylig bolig, og ny eier en overtok den i januar 2025.

Jeg betalte derimot takstmann i desember 2024, og har leieinntekter fra 2024.

Er det da mulig å trekke fra utgift til takstmann på skattemelding 2024, fra leieinntektene, eller blir det fradrag fra gevinst på salg i av bolig for skattemelding 2025, selv om kostnaden ble tatt i 2024?

Du skal ta alt samme året som det ble kostnadsført. Så takstmann kostnadsføres i 2024. Er dette en bolig du har skattepliktig gevinst på? Er det på deg privat eller selskap?

Normalt så får du kun avskrive takstmann når du har skattepliktig gevinst av salget eller om du skal refinansiere lånet.

Skattepliktig gevinst, ja:) Som privatperson.

Slik jeg har forstått det: Utgifter til takst på bolig kan ikke trekkes av fra leieinntekter, men kan trekkes av fra gevinsten på salget.

Det er heller ikke overtakelsesdato som er tellende opp mot dato for skatteplikt, men dato for aksept av bud. Så dersom du aksepterte budet i 2024 så skal dette på skattemeldingen for 2024.

Under Salg/realisasjon:

“En eiendom regnes som realisert når eiendomsretten opphører eller overføres til en annen ved for eksempel:”

Det er i alle fall denne datoen som legges til grunn ved beregning av botid om man vil ha skattefritak etter å ha bodd i boligen ett år.

1 Like

Hei,

Jeg eide en leilgihet i 2024 og kjøpte en ny i desember og flyttet inn før jul. Gammel leilighet ble solgt i januar 2025. Så begge dukker opp i skattemeldingen.

Hvilken skal være primær og hvilken sekundær? Gammel leilighet ble solgt med gevinst, men trenger ikke å skatte

Tenker det i all hovedsak har betydning for beregning av formueskatt, og at din primærbolig i skatteoppgjøret for 2024 skal være den nye boligen. Det er slik jeg har erfart det; solgte leilighet i oktober 2023 uten skatteplikt, meldte flytting til ny bolig samme periode, og denne ble primærboligen.