Kommer litt an på, men norske gullmynter med valør 1500 kr utstedt av Norges Bank egner seg godt under madrassen.
Sant det, jeg kommer til å “slite med” skattefradrag i flere år enda på grunn av investeringer i Nano
Kunst
eks
Det er ingen formueskatt på gullmynter inntil 1 000 000 kroner
Samme for sølvmynter også
1 mill i hver eller totalt?
Må være totalt.
Ja. Tre virkedager.
Var inne å endret skattekortet. Har/får fremførbart underskudd en stund fremover, men fikk ikke skattesatsen lavere en 15% på nytt skattekort. Hadde 5% deler av 2024. Burde det ikke være mulig få ned til 5% også for 2025?
Man må vel minimum betale trygdeavgiften, den kommer vel før fradrag. Trygdeavgift - Skatteetaten
Ja. Men trygdeavgift er langt unna 15%.
Tror du må ringe skatteetaten for det må gjøres manuelt.
Du må vel uansett betale bruttoskattene. Trygdeavgift og trinnskatt. Blir fort 15% det, avhengig av hvor mye lønnsinntekt du har.
Hvis du endrer skattekortet i løpet av året, så kan du få 0 skatt resten av året, hvis du allerede har betalt inn så mye du skal trekkes etter ny beregning.
Blir fremoverførbart underskudd målt mot inntekt eller skatten på inntekten.
Eksempel :
Inntekt 500 000 kr minus fremoverførbart underskudd 300 000 kr
Blir inntekten da 200 000 kr minus påfølgende skatt
Eller
Inntekt 500 000 kr, skatt 150 000 kr minus 300 000 kr fremoverførbart underskudd og et gjennværende fremoverførbart underskudd til neste år 150 000 kr?
Har ikke hatt det tidligere men i mitt tilfelle har jeg noe i år så bare lurer, vet at man som nevnt ovenfor må betale noe uansett.
Slik jeg har forstått det:
Fremførbart underskudd teller kun som et vanlig fradrag på inntektsskatten (Berører ikke bruttoskattene).
Beregning av skatt:
- Bruttoskattene (trygdeavgift og trinnskatt) beregnes ut fra brutto lønnsinntekt. Og må betales uansett hvor mye fradrag man har.
- Deretter får man alle skattefradrag før personfradraget trekkes fra og inntektsskatten på 22% beregnes av resultatet.
- Hvis man har så mye fradrag at man har 0 kr i grunnlag for inntektsskatt, så mister man effekten av personfradraget.
Legger ved to skjermbilder fra skattekalkulatoren min, som viser hvordan hvert trinn i trinnskatten slår inn, og effekten av fradrag på inntektsskatten.
Første bilde: 700.000 kr i brutto lønn. Ingen andre fradrag enn minstefradraget.
Andre bilde: Samme som første bilde, men nå med 1.000.000 kr i fremførbart underskudd.
Man står da igjen med 392.000 kr i fremførbart underskudd til neste år.
- NB! Dette er bare noe jeg har satt sammen selv, så ingen garanti for at det er riktig.
Men det viktigste av alt, får man tilbake hele millionen som har forsvunnet i Ultimo-dragsuget (37% av den) eller blir det noe fuzz pga andre fradrag? Jeg forstod ikke alt i arket ditt
Jeg tapte en god del i Nano, og har fremførbart underskudd fremover. Mener jeg får fradrag for ca 37 % av tapet mitt, solgte alt i 2022. Mulig det har endret seg siden da.
Så lenge du har nok fremførbart underskudd til å få 0 i grunnlag for inntektsskatten, så får du ikke personfradraget. Det er noe som trekkes fra grunnlag for inntektsskatt etter alle fradrag, gitt at summen ikke allerede er 0.
Mener det var ca 25-30000 jeg ikke fikk igjen pga trygdeavgift og trinnskatt, selv om alminnelig inntekt gikk i 0
Kommer nok an på hvor mye man har tjent i vanlig jobb utenom aksjer
Tror heller ikke den summer er med i fremførbart underskudd til neste år