Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for Kryptovaluta

Det regner jeg med, men håper å ikke bli definert som virksomhet.

Fant dette på skatteetaten.no nå:

“## Handel med virtuell valuta (trading)
Normal sporadisk handel med virtuelle valutaer vil ikke bli ansett som en virksomhet. Dersom handelen skjer regelmessig og det gjennomføres et betydelig antall transaksjoner vil handelen kunne anses som en virksomhet.”

Så virker som beløpet er irrelevant, men om det er regelmessig og et betydelig antall transaksjoner så kan det bli dårlig stemning når man skal levere oppgjøret. Kanskje noe å tenke på om noen trader mye her da.

1 Like

Skatt er jo noe man skal betale med glede! :wink:

Hehe, det er klart forskjellene blir veldig store, da det nok begynner å bli store verdier også blant nordmenn.

Men det er jo spessielle tider også. Mange er permitert og uten arbeid og forsøker seg på krypto. Når man starter med krypto blir det fort veeeldig mange transaksjoner i starten. Så dersom det er kriteriet så står nok mange i fare for å havne i den kategorien da. Nei hva skal man si, den tid den sorg :sweat_smile::see_no_evil:

2 Likes

Må vel heller bli:
Den tid den glede😅

1 Like
6 Likes
3 Likes
5 Likes

En interessant slide fra dagens presentasjon ang beskatning av kryptovaluta.: (Sliden er fra Advokatfirma Ræder)

Merk: “Dette gjelder selv om omfanget av kryptoinvesteringer er så stort at det anses som virksomhet”

8 Likes

Veldig nyttig! Hadde de noen lignende slide som omhandlet staking/mining?

Her er hele foredraget hennes:

5 Likes

Ved kjøp/salg av kryptovaluta, er det da en spesiell side som brukes for å finne riktige valutakurser?
Eller spiller ikke dette noen rolle.

Kryptosekken bruker kurser fra Coinmarketcap.com. Vil tro det er innafor.

Sakset fra siden deres:
“For kryptovaluta benyttes snitt av åpningskurs og sluttkurs fra coinmarketcap.com. Coinmarketcap benytter vektet snitt fra flere markedsplasser. Det varierer hvilke og hvor mange markedsplasser Coinmarketcap benytter seg av på hver enkelt valuta.”

1 Like

Noen som vet om man kan trekke fra utgifter til tradingview og eventuelle betalte grupper med krypto-info på skatten under kostnader til inntektservervelse?

@Morti hvordan var det med XBT Bit og Eth, blir ikke de innberettet? Må en legge inn disse selv, leita litt, forgjeves…

Nordnet legger det inn for oss.

1 Like

Er du helt sikker, og har du funnet det? Jeg vil helst ikke ha straffeskatt🙈

Mine ble ikke lagt inn automatisk.
Se på årsoppgaven på Nordnet.

2 Likes

Har ikke sjekket årets oppgave enda, men de har gjort det før. Se årsoppgave ja. Meldingsinnboksen.

1 Like

Ethereum xbt kom ikke frem i skattemeldingen min. Måtte finne det i årsoppgaven på nordnet å føre det inn.

1 Like

Jeg fant de heller ikke, jeg la ved dokumentasjon.
Har du @Morti sjekka?
Håper ikke det blir noe kødd pga at jeg ikke har ført opp XBT tidligere, har ikke solgt før.