Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for Kryptovaluta

Hvis du screenshotter et bilde assosiert med en NFT er den eneste som kan gå til sak mot deg opphavsmannen til bildet. Eierskap til en NFT gir deg ikke opphavsrett til et bilde.

1 Like

I noen tilfeller eier du den ikke direkte, men det er på akkurat samme måte som at det å eie et maleri ikke nødvendigvis gir deg rettigheten til å bruke det som du vil i offentligheten. Men du er rettmessig eier av det, og det samme gjelder for NFT’er.

Det som mange imidlertid gjør i dag, er å gi deg alle rettigheter til NFT’en, slik at du kan bruke den nøyaktig som du vil.

1 Like

Har ikke fulgt med i denne tråden så mulig det er diskutert før, men har folk erfaring med koinly og Metamask? Ser det riktig ut etter beregning?

Har ikke brukt koinly, begynner med skatteføring neste uke men kommer nok til å bruke Kryptosekken som jeg brukte ifjor bare. Er en del manuell arbeid men relativ mer stødig på uthenting av data fra FTMScan, Etherscan osv. så regner med at det går bra :crossed_fingers::crossed_fingers:

Vi får se koinly ser bra ut den, men uansett så vil jeg nok tro at jeg må gjøre en del manuell arbeid, kanskje vurderer jeg å bruke koinly for neste års rapportering :thinking::+1:

1 Like

Brukte også kryptosekken ifjord. Men med Metamask, defi, farming osv og tusenvis av transaksjoner så er vel Koinly det beste?

Godt mulig ja, usikker hvor mange transaksjoner jeg har men over 1000 ja.

Hvordan blir det med import fra tidligere år, altså start holding uten at man må føre tidligere år hos koinly.

Skal sette meg litt inn koinly til uken, Kryptosekken priser seg vel etter antall transaksjoner man skal registrere.

Man velger selv, så jeg tok å importerte fra start.

1 Like

Takk gud for slike programmer! Det hadde blitt en nærmest totalt umulig oppgave å gjøre manuelt.

Vet bare hvor lang tid en regnskapsfører bruker på noen aksje-transaksjoner for regnskap til et holdingselskap ut ifra en ferdig utfyllt aksjeoppgave fra megler. Så skulle en regnskapsfører gjort dette manuelt så tror nesten det er et årsverk i seg selv.

1 Like

Koinly er greit på integrasjon, men opplever mye feil der.

Tja, men blir det feil, så er det en mager trøst at du har brukt et program, kan bli en kostbar lærdom.

Lærdommen blir vel like kostbar ved feil manuell utregning.

Når enn først snakker om feil. Med tusenvis av transaksjoner mot forkskjellige coins innbyrdes, swapping, farming og alt skal regnes om til NOK-kurs på det aktuelle tidspunktet. Da sier det seg selv at sannsynligheten er stor for feil om det er maskiner eller mennesker som regner ut.

Jeg ser ikke akkurat føre meg at ansatte i skatteetaten skal bruke enorme mengder med tid for å sjekke at hver eneste transaksjon er riktig utregnet eller om det er feil spore.
Så vanskelig blir det uansett. Det letteste hadde vært å bare solgt alt og så tatt det man får ut minus innskudd. Men det er ikke godt nok da hver eneste transaksjon skal med.

Itillegg så er det vel FIFO-prinsippet man må bruke.
Si at man f.eks har mye Btc stående på en wallet. Så gjør man et nytt innskudd på 500k på en børs og kjøper btc, så selger man disse for 600k og tar de ut igjen. Man skulle da tro at den var veldig grei, men regnskapsmessig såner det vel ikke disse man selger. Man selger vel de som står rolig på walletten som man kjøpte først.
Så manuell utregning tror jeg folk vil slite med her, spess ved mange defi-transaksjoner og smartkontrakter.

4 Likes

Skulle vært en kryptosparekonto slik det er aksjesparekonto, det hadde løst mye.

5 Likes

Må nok trekke tilbake den kommentaren ser jeg :sweat_smile: Koinly var ikke så fantastisk som de selv ville ha det til. Til og med Binance-transaksjoner ser feil ut.
Kryptosekken ser ut til å være mye bedre :ok_hand:

1 Like

Koinly funker bra til å få oversikt.

Kryptosekken har en bugg og to den også.

1 Like

Noen som har prøvd coinpanda?

Jeg har prøvd veldig mange forskjellige software, det som har gitt best resultat for meg er cryptotaxcalculator.io, den er også blant de rimeligere.

Jeg har såpass mange transaksjoner at softwaren til kryptosekken bare kræsjet

Jeg kan anbefale coinpanda. Bodde faktisk sammen med grunder når jeg var student. Flink og ryddig type.

2 Likes

Gikk det smertefritt med defi, farming osv der? Dersom du driver med den slags da.

Nei, ingen av de jeg har prøvd har vært i nærheten av smertefritt, eksempel på gjenganger hos alle jeg har prøvd har vært manglende prissetting av LP-token. Med noen unntak må det gjøres manuelt. Uniswap v3 kompliserer det ytterligere med at du kun får/minter token, og beholder det ved exit av LP posisjon.

Trekker frem:

  • god support
  • beste støtten for chains/exchanges jeg har vært borti, og de legger til støtte for nye chains stadig vekk
  • man betaler per år man bruker det, og ikke per skatteår som de fleste andre. Dette gjør det billigere, du kan f.eks klare å ta både årets og neste års skatt på 1 års betalt abonnement.

Per nå, dersom du har flere tusen transaksjoner, tror jeg du må forvente timevis med retting, kategorisering og prissetting av transaksjoner uansett hvor du går.

Enkle uniswap swaps plukker de fleste opp, men all form for staking og farming er for vanskelig å håndtere automatisk foreløpig ser det ut til.

1 Like

Defi blir nok en utfordring for mange. Når ikke programmene klarer det knirkefritt så er det ikke lett. Hadde vært artig å bare lagt ved alle defi-transaksjonene å spørt om en i skatteetaten gidder å ta en titt og se om utregningen er 100% riktig :sweat_smile::see_no_evil:
Vedkommende hadde mest sannsynlig sett ut som et spørsmålstegn.

4 Likes