Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for Kryptovaluta

Tenk om man bare måtte skatte den dagen man faktisk tok gevinst eller brukte cryptoen til kjøp av varer eller tjenester…

Per nå står jeg med en gevinst på 180k utenom å ha hatt tatt ut et eneste øre i gevinst. Det er så fantastisk. Heldigvis så er det utrolig mye feil på kryptosekken, realistisk så har jeg ikke mer enn 30-40k i gevinst for i fjor, må bare rydde opp i et utallig transaksjoner først :slight_smile:

Et tips som stort sett ingen trenger: Ikke kjøp for andre på din konto… Jeg har en lat bror som enda ikke har fått satt opp konto selv. Han vippser meg penger hver gang han vil kjøpe krypto som jeg da overfører til Binance, handler og oppbevarer for han. Det gjør det her til et HELVETE :see_no_evil: :laughing:
For ikke å snakke om evt problemer senere da han vil realisere. Skal få fikset opp i det asap så jeg plutselig ikke sitter med store summer som ikke er mine.

3 Likes

Da var skattemeldingen for i år levert. Kryptosekken fungerte fint, etter litt justering så stemte rapporten overraskende godt med jeg selv hadde notert ned. Gruer meg skikkelig til neste år når defi-stuntene mine skal rapporteres (startet ved årskiftet), krysser fingerene for at noen kommer opp med en smart løsning i løpet av året :crossed_fingers:

Etter å ha blitt vant med askjesparekonto, så er det bittert å betalte masse skatt for penger du ikke har tatt ut fra markedet. Hadde vært sykt digg med en kryptosparekonto- løsning!

3 Likes

Du havner faktisk veldig fort i kjip AML posisjon ved å gjøre sånne ting. Så det er godt tips å styre unna.

3 Likes

Hva legger dere inn under fradrag: “Andre kostnader knyttet til andre inntekter”?
Har lagt inn Kryptosekken, Tradingview etc, men lurer på om man kan legge inn 50% av bredbånd, evt en pc-skjerm etc.?
image

Det beste er nok å styre unna å oppbevare for andre ja. Men kjip AML-posisjon var kanskje å dra det litt langt.

Har man kontroll på skatten og dokumentasjon, så vil jeg tro det går greit.

Har man fått overført penger man kan bevise gikk inn i kryptovaluta og så oppbevart, solgt og så overført tilbake igjen etter at man har trukket fra skatten man må betale for det så tror jeg det er innenfor.

Om skatteetaten ønsker at vedkommende som fikk penger tilbake på kontoen må skatte enda en gang av beløpet er en annen sak da.

Nei det er faktisk veldig mange som havner i kjip AML posisjon av nettop grunnen over. Før du melder inn at du oppbevarer for andre vet ikke skatteetaten at du gjør det. Og da AML flagges du av finansaktøren ( børsen) du har pengene hos.

Tja. Hos eksempelvis Binance så kan man lage sub-kontoer som f.eks vil gjøre det lettere å investere for andre. Så tviler på det blir noe flagging der.

Som sagt så er det nok ikke å anbefale å investere for andre.
Men dersom noen har mottatt et beløp fra bekjente, investert og tatt ut igjen beløpet. Betalt skatt og overført beløpet utover skatten tilbake til vedkommende så tviler jeg på de blir kastet i buret. Men mulig de får en beskjed at vedkommende må investere selv fremover.

1 Like

Grattis ikke fått begynt enda engang.

Må starte opp til uken her, jobbstress før påske sykdom i heimen rett før påsken og så påske ferie med familien lol blir jo aldri tid til å sette seg ned ordentlig lærer aldri å være føre var her. Merker blir småstressa av å lese andre som er ferdig nå allerede :sweat_smile::sweat_smile:

3 Likes

Slapp helt av, jeg har heller ikke begynt :sweat_smile:

2 Likes

Ble tidenes skattesmell her :joy: føles litt rart å betale et større beløp i restskatt enn det jeg søkte på lån til enebolig noen år tilbake. Krypto :heart:

12 Likes

Ved kjøp av crypto i IDOs er gjerne mye av cryptoen låst og utilgjengelig i flere måneder, kanskje år. Anses dette som formue, selv om man ikke har tilgang til midlene?

Jeg har allerede lenket til skatteetaten lenger opp, men på generell basis: digitale verdier er formue, og det er få unntak eller spesielle regler. For illikvide eller ikke omsatte tokens tror jeg verdsetting kan være veldig vanskelig, men om de har blitt omsatt på en exchange for noe som ligner kjent valuta så bør det la seg gjøre å anslå en kroneverdi per 1.jan, selv om du ikke kunne handle med de per 1.jan. Det tryggeste er trolig å oppgi et slikt overslag i sin helhet, eller eventuelt å kontakte skatteetaten.

Er 407000 kroner en grei kurs å bruke for nyttårsaften i fjor til å beregne formue?

1 Like

Ser sånn ut! Vi må huske at skatteberegning ikke er en eksakt vitenskap, det brukes skjønn, det finnes mange forskjellige måter å beregne seg fram til et akseptabelt resultat. Ulike exchanges har ulike kurser osv. Akkurat når det gjelder BTC pris er nok både 400k og 407k og 420k akseptable nivåer tror jeg.

2 Likes

Damn da ble jeg endelig ferdig før sist tidsfristen ikveld.

Hadde en del transaksjoner på Fantom og andre blokkkjeder, manuell føring i Kryptosekken er ikke lett å henge når det blir mange transaksjoner endte med å lage mitt eget verktøy for å prosessere mine transaksjoner på EVM nettverk med output data fra Etherscan, Fantoscan osv. Og et script for å føre inn i Kryptosekken. Ble en del programmering på siden denne gangen :sweat_smile:

Uansett digg å være ferdig siste dag for utsatt, men irriterende å se hvor mye gevinst jeg ikke tok :sweat_smile:

6 Likes

Wow! Heldiggris!

1 Like

Hvor mye skal du ha får produktet ditt til neste år, spør for en venn?:innocent:

2 Likes

Ha ha vi får se, planen er å jobbe videre på det iaf. mulig trenger noen til å teste ting etterhvert. I verste fall open sourcer jeg koden så kan folk kjøre scriptene selv.

Usikker hva det blir enda, har lekt med tanken men virker som mye arbeid å vedlikholde et system og ta betalt for det er lat :man_shrugging: , men trengte noe som jeg var sikker som made sense og som jeg kunne stole på at var riktig nok til en vis grad når det gjaldt alle transaksjonene jeg hadde på blant annet Fantom da Kryptosekken ikke hadde import for det og import fra blokkjeder var ikke særlig godt støttet hos dem.

Melder meg til tjeneste :raised_hand: Jeg er helt sikker på at du kunne tjent til livets opphold med en tjeneste som løser skatt-defi-problemet, kryptosekken hadde sikkert også vært giret på et samarbeid.

2 Likes