Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding for Kryptovaluta

Noen andre som har brukt sturle tidligere (Bitmynt.no) og får litt vansker med skatt?

Tok ut en hel del fra han i 2017/2018.
Man sendte da Btc til en adresse og fikk da ut NOK.

Skatte av den delen er jo veldig grei uten noen problemer.
Men Binance tror jo at jeg har sendt disse til min egen wallet slik at når jeg har tradet andre coins/tokens mot Btc så ser det ut som at inngangssummen når Btc Selges/veksles mot noe annet er fra 2017-nivå.

F.eks jeg solgte en hel del FTM mot BTC (når prisen var over 60k) siden det var mest volum i det krysset på den tidem og så vekslet btc mot euro. Det har da resultert i en uforklarlig høy Btc-gevinst når man kobler til kryptosekken.

Nei, men kan du ikke legge inn bitmynt-transaksjoner inn i Kryptosekken (om enn manuelt)?

Tja. Problemet er Binance som “tror” det er på walleten min. Slik at alle transaksjoner som går via bitcoin får feil inngangskurs. Det er mange transaksjoner.

Men gjorde ikke noe med det. Tenker det er bedre å skatte for mye enn for lite. Tror de er ette kryptoinvestorer med lupe. Går nok etter de som ikke rapporterer noe som helst vil jeg tro.

1 Like

Hvordan ligger du an med programmet ditt? :smirk:

Nok et år med kjemping med skattemeldingen er på trappene, noen som har funnet noen enkle løsninger siden sist, for rapportering av defi- transaksjoner?

2 Likes

Det har ligget til grunne siden sist, må vel ta fram koden og jobbe videre med det iår.
Er nok vel mest spesifikt for DeFi ting på EVM chains, der ether.js koden kan brukes.

Hadde store planer om automatisere slik at det ble gjort oppgjør hver dag/uke for gitte addresser man har slik at man kunne se over transaksjoner og godkjenne dem.

For se om jeg klarer heller å holde det gående iår, det ble nok veggen etter at jeg fikk ført inn alle mine transaksjoner ifjor samt ikke så god stemmning i heimen med familie og man sitter og koder som bare det :joy:

1 Like

Søren! Det var jo du som skulle være redningen min i år :expressionless: :sweat_smile:

Får streve med koinly/ zenledger eller cryptotaxcalculator, da jeg tror kryptosekken ikke fokuserer på defi.

Gruer meg!

2 Likes

La oss ta en prat om du fortsatt er stuck i Mai med DeFi data, mulig kan eksportere noe excel data for deg som du kan importere til Kryptosekken eller annet system👋

1 Like

Takk for tilbudet :relaxed:

Men bestemte meg til slutt for å svette meg gjennom Koinly. Mye er faktisk automatisert der nå, mtp. defi, så med en del justeringer så funket det greit.

Jeg ble i hvert fall rimelig fornøyd med resultatet, slik at jeg kunne sende inn selvangivelsen min med god samvittighet :innocent:

3 Likes

Godt å høre :blush::ok_hand:

1 Like

Gått å høre. Koinly funket dårlig i fjord til defi😅
Heldigvis fra 2023 og fremover blir det kun staking jeg trenger å bekymre meg over mtp skattemelding. Defi, farming osv var morro når det var hot da!

1 Like

Nettopp ferdig med Livestream, mye nyttig her
Kryptovaluta og skatt – dette må du vite (Skatteetaten)

  • Litt om FTX konkurs og for de som har tapte midler der mot slutten
4 Likes

Nesten to og en halv time om skatt på krypto :sweat_smile::see_no_evil:
Krypto er morsomt å holde på med helt til man må til med skattemeldingen.

6 Likes

Har benyttet Kryptosekken for sammenstilling og får beskjed om å gi mer dokumentasjon til Skatteetaten:

«Vi ønsker at du dokumenterer denne endringen. Dette gjør du ved å legge ved en beregning hvordan du er kommet fram til fradraget. Kjøp og salg må dokumenteres med rapport fra veksler.»

Hva er tilstrekkelig for å møte dette? Holder det med sammenstillingen i PDF fra Kryptosekken, eller må man frem med alle transaksjonene fra etherscan og bscscan, og eventuelt bankutskrifter?

Det skal holde med PDF fra Kryptosekken ja.

Om de kommer og spør deg må du kunne dokumentere men da har du alt av transaksjoner tilgjengelig på Kryptosekken uansett :ok_hand:

Takk takk, prøver det! Hadde vært deilig å truffet på første med det de ønsker, og gjøre saksbehandlingen så kort som mulig. Og samtidig ikke gjøre egen jobb enda mer komplisert enn den allerede er :joy:

"15 prosent oppgir

48.155 personer oppga at de eide kryptovaluta i skattemeldingen for 2022.

– Vi vet at det er langt flere som faktisk eier kryptovaluta, sa skattedirektør Nina Schanke Funnemark i en pressemelding i april, der hun minnet om at man selv må føre inn opplysninger om kryptovaluta i skattemeldingen.

I en undersøkelse publisert av Norstat for EY og kryptoselskapet K33 Research tidligere i år ble det anslått at 395.000 nordmenn eier kryptovaluta.

Det betyr altså at under 15 prosent av dem som eier kryptovaluta har opplyst om dette i skattemeldingen. "

Nonq4ru9xGds

1 Like