Hvordan stiller det seg til inngangsverdien for skatteberegning av Bitcoin jeg får overført til meg av andre, ikke som gave men i form av betaling / oppgjør i handel?
Det er jo umulig å vite hva vedkommende som sender meg Bitcoin selv betalte for dem i sin tid o.s.v., altså innkjøpsprisen på dem. Regnes ikke min skatt (inngangsverdien på mottatt kryptovaluta) utfra hva mottatte Bitcoin var verdt i det øyeblikket de kommer inn på min konto / lommebok?
Eller er det riktigst å oppgi inngangsverdi = 0 (null) i slike tilfeller? Vil ikke det se veldig rart ut i så fall?
Jeg har aldri hverken kjøpt eller solgt eller sendt kryptovaluta noen gang tidligere, men har lyst til å teste det ut og tenkte at i og med at jeg har noen digitale objekter å selge kunne jeg prøve å selge dem mot Bitcoin i et egnet diskusjonsforum på nettet i stedet for mot kr eller dollar gjennom mer tradisjonelle handels-/transaksjonskanaler/-plattformer.
Nå har jeg saumfart alt av sider om emnet kryptovaluta og skattemelding og inngangsverdier, men finner kun hvordan man regner inngangsverdier dersom man mottar krytovaluta i gave eller selv har kjøpt den eller selv har minet den, men ikke noe om Bitcoin / kryptovaluta mottatt som betaling (for salg av vare som privatperson).
Veldig merkelig… som om jeg var den første som mottar Bitcoin som betaling for noe.
På forhånd mange takk for oppklarende svar!