Ok, det er en kompleksitet til denne saken. Forutsetter at wikipedia presenterer riktig her:
“Hun bokser i kvinneklassen. Umar Kremlev, president for det internasjonale bokseforbundet IBA (International Boxing Association), har uttalt at gentesting viser at hun har en genvariasjon som til tross for kvinnelig genitalia og utseende gir henne XY-kromosomer og testosteronnivåer tilsvarende en mann. Khelif er imidlertid født biologisk kvinne.”
Så jeg antar at Khelif er født med jentetiss, og fra fødsel av blitt behandlet som jente. Alltid skiftet i jentegarderobe, deltatt som jente i hele oppveksten i all aktivitet.
Så vi snakker her om en person som også har hatt sitt å stri med i oppvekst og pubertet. Det er ingen grunn til å rope om ideologi med utestemme slik jeg har gjort.
Mulig noen andre kan komme med noen utdypende saksopplysninger her?
Når det står “født biologisk kvinne”, så antar jeg at det ved fødsel kun ble konstatert “jentetiss”, og ikke noen nærmere undersøkelse av fungerende eggstokker el.l.
For å teoretikere og forstå bedre hva det dreier seg om, hva er biologisk “mulig” for personer født intersex (intersex – Store medisinske leksikon) ?
- fungerende eggstokker
- Ikke-fungerende eggstokker
- fungerende testikler
- ikke-fungerende testikler
Og at 2 og 4 kan opptre i kombinasjon med 1 og 3. Har jeg forstått riktig så langt, eller er alle intersex-personer født uten fungerende reproduktive egenskaper?
Uansett, jeg må ta en selvmoderering på det jeg har skrevet tidligere - Khelif er ikke nødvendigvis drevet av trans-ideologien, men kan likesågodt være en ektefødt intersex som det rett og slett er vanskelig å kjønnskategorisere. At personen skal utestenges fra idrett virker ikke riktig. Men det virker heller ikke riktig å la personen stille i kvinneklassen.
Noen som kan kaste et bedre lys på sakskomplekset om intersex i idretten?