Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Uansett hvor mye man måtte kverulere over dette, så er det et faktum at innvandrerungdom i både første og andre generasjon er overrepresentert innen kriminalitet. Hvor lenge skal vi som samfunn pakke dette inn og vegre oss for å se virkeligheten slik den er? Dette er som regel unge menn i sin beste alder, som heller burde vært med å bygge et bedre samfunn i sitt hjemland. Det er jo ikke krig i alle de landene som disse kommer fra…

4 Likes

Det hadde nok hjulpet å øke bistanden, så vi kunne hjulpet dem i Somalia osv.

2 Likes

Hadde hjulpet å faktisk fått kontroll på hva pengene gikk til. Pøse på med mer bistand uten noen form for kontroll løser nada.

10 Likes

Mye av bistandspengene vi sender av gårde som vi vet ikke kommer frem pga bl.a korrupsjon burde først blitt brukt her til lands på flere punkter. Ta helsevesenet.
Redusere helsekøer. Investere i flere leger, sykepleiere og behandlingskapasitet for å korte ned ventetider for operasjoner og behandlinger.
Psykisk helse. Øke midler til lavterskeltilbud for mental helse og forebygging av psykiske lidelser.
Eldreomsorg. Bygge flere sykehjemsplasser og forbedre hjemmehjelpstjenestene for en aldrende befolkning.
Når det gjelder utdanning så kunne man startet med skole forbedringer. Øke investeringene i skolebygg, digitalisering, og flere lærere for å redusere klassestørrelser.
Gratis skolemat var jo på høy tid. At det skulle gå så lenge før det å innføre gratis og sunn skolemat til alle elever for å bedre folkehelsen og konsentrasjonen i klasserommet var ikke godt nok. Vi har bolig og sosial velferd. Billigere boliger. Øke støtten til bygging av rimelige boliger og hjelpe unge med å komme inn på boligmarkedet.
Sosiale tiltak. Redusere barnefattigdom og styrke støtten til utsatte grupper, som enslige forsørgere og personer med funksjonsnedsettelser.
Infrastruktur og kollektivtransport.
Bedre veier og tog. Oppgradere norsk infrastruktur, inkludert jernbane og veier, for å redusere pendletid og miljøbelastning.
Klimainvesteringer. Satse på grønn energi og klimainnovasjon, som elektrifisering av transportsektoren og utbygging av ladeinfrastruktur.
Styrking av beredskap. Øke kapasiteten i politi, forsvar og kriseberedskap, inkludert helseberedskap for fremtidige pandemier eller naturkatastrofer.
Reduksjon av skattetrykk. Midlene kunne også brukes til å redusere skatter og avgifter, som igjen kunne stimulere norsk økonomi og øke privat velferd.

2 Likes

Den norske stat kan takke seg selv mener du? :expressionless::expressionless::expressionless:

Det er altså vår egent feil at somaliere blir kriminelle? Den der holdningen der er så grenseløst provoserende at det er vanskelig å finne ord!:exploding_head::exploding_head:

7 Likes

Litt mer redelig å ta med hele poenget da.

1 Like

Jeg mener at har man sagt A og tatt inn asylsøkere fra Somalia, så må man si B og følge dem opp så ikke 27% av ungdom og menn mellom 15 og 24 ender som kriminelle i Norge.

2 Likes

Jeg tror ikke det å kaste mer penger til helsevesenet vil løse problemet. Norge er de glanset i verden som bruker flest offentlige penger på helse ender per capita. Staten er kanskje ikke så effektiv til å drive all helsevesen. Verre blir det med eldrebølgen.

Å utdanne flere lenger vil ikke bety at du dekker legedekningen i grisegrendte strøk f.eks. i Nord-Norge. Leger er som folk flest, de ønsker å bosette seg sentralt. Er derfor det er manko på leger i små avsidesliggende kommuner, ikke fordi vi ikke utdanner nok lenger. Det utdannet nok leger i Norge og like mange kommer med legeutdannelse fra utlandet. Problemet er hvor de ønsker å bosette seg.

Av og til er ikke penger problemet, men heller hvordan disse pengene brukes.

Selvfølgelig, bistand skal også gå til de som trenger det og ikke til korrupte ledere. Dermed må man ha bedre samarbeidspartnere lokalt og ikke være med på å drive frem korrupsjon.

1 Like

Så da får man lage noen studieplasser hvor man binder seg til å jobbe x år i et grisegrendt strøk. Med så sykt vanskelig det er å komme seg inn på studiet, så tipper jeg at det hadde gått helt fint å fylle opp den kvoten også.

2 Likes

Jo, da må du ha et sykehus med et viss størrelse og flytte noen professorer etc dit. Ikke så lett i et land hvor vi tross alt er veldig få.

Jobber man i nord for man også fjernet deler av studielånet og får betalt fett. Kjenner mangt en lege som jobbet i nord som nyutdannede for å tjene seg opp litt egenkapital for så å kunne etablere seg på Oslo beste vest eller danske leger som jobber turnus i nord og kjøper leiligheter i Danmark for sommerjobben.

Jeg er enig. Det er et problem, men fraflytting fra distriktet er et generelt «problem» vi har.

Altså, jeg mente noen av studieplassene i Norge ble forbeholdt studenter som bandt seg til å jobbe i et grisgrendt strøk i x år. Gjerne nye studieplasser.

I praksis så skjer dette nå til dels ved at enkelte må ta LIS1/turnustjenesten i distriktet. Men dette er (var i hvert fall, usikker på hvordan det er nå) i 6-18 mndr. De færreste bosetter seg i distriktet etter endt tjeneste.

Til din opplysning så henviser vi de ikke til en pappeske under Sinsenkrysset.

De får muligens verdens beste oppfølging innvandrere noen gang har fått gjennom historien!

Gratis husvær, penger til mat, klær, hjemreiser til Somalia landet de flyktet fra(!!!), gratis helsevesen, gratis utdanning, gratis velferdstjenester osv.

Hvis ikke det er godt nok så er ingenting godt nok. Er man så dum og skusler bort de mulighetene dette landet tilbyr flyktninger, så fortjener man ikke opphold her.

Indirekte så sier du hele tiden at det er den norske stat/nordmenn sin feil at somaliere er mer kriminelle enn andre folkegrupper. Det er en frekk og uansvarlig holdning

4 Likes

Jeg tenker at folk som er blitt miljøskadet av å bo i et land i krig kan trenge noe mer ja. Ikke nødvendigvis noe mild oppfølging.

2 Likes

Kjekt å vite. Hvor fant du denne infoen?

Ser man på hvordan enkelte stater i USA har lyktes med somaliere så er det nettopp det at man ikke har gitt dem alt gratis.

Ser svenskene har begynt med studieturer til Minnesota for å se hvordan de har lyktes med integreringen av spesielt somaliere. Ikke samtlige er solskinnshistorier, men en mye høyere andel enn det vi har i Skandinavia.

8 Likes

Send dem hjem før det er for sent !!!

Antar du spør om kroniske sykdommer spesifikt. Tenker du på diett basert på kjøtt (proteiner og fett) eller steinalder-kosthold generelt? Begge deler støtter oppunder det samme. Førstnevnte som jeg husker veldig godt, men ikke i detalj, er litteratur av dr Barry Sears. I hans bøker ble det henvist til studier på eskimoer, eller inuitter tror jeg er riktigere. Steinalder-kosthold finner man et ras av studier på, f eks denne The Paleolithic Diet - PubMed

Det veldig interessante med Sears, som jeg husker, var hans argumenter for en optimal sone basert på hans balanserte sammensetning av proteiner, fett og karbohydrater. I denne sonen ville kroppens hormon systemer være i naturlig balanse, noe han argumenterte for var avgjørende for fravær av (kroniske) sykdommer.

1 Like

Anders Haakenstads blodprøveanalyse av Simon

Anbefaler alle å se denne gjennomgangen for å sjekke resultat på blodprøver. Litt amatørmessig “podcast”, men det virker som inndelingen og oversikten er ganske ryddig. Det er også en fint måte å finne ut hvor dyktige legene du har vært i kontakt med egentlig er. Så langt er min erfaring at de fleste jeg har vært i kontakt med har all verdens gode intensjoner og et ønske om å hjelpe folk, men dessverre er ganske middelmådige kunnskapsmessig. De lirer av seg de samme svarene, og med samme logikken, som du kan forvente å høre fra folk som har gjort et kjapt google-søk (ikke til forkleinelse for å google seg frem til svaret for ting, for jeg har funnet ut vanvittig mye på egenhånd ved bruk av google og å lese forskning). De har sikkert toppkarakterer og er fantastiske på mange områder, men noen som bare er videreformidlere av det de en gang lærte er utrolig uinteressant.

Det er derfor min holdning alltid er å kontakte de du anser som de dyktigste innen sine respektive felt, selv om det har kostet meg en del hundretusener, for en middelmådig person som ikke evner å se sammenhenger, har virkelig ikke mye verdi. Jeg har møtt på flere veldig anerkjente innen sine felt som svarer “sånn er det bare” når jeg har stilt dem spørsmål (under timer jeg betaler for). I min verden burde dette omtrent diskvalifisere dem fra alle titler umiddelbart; det er helt greit å ikke ha svaret på noe, men å være professor eller lignende og mene at ting innen ditt fagfelt bare er tilfeldig, uten noe logikk, er veldig rart. Verdien ligger i å kunne se totalbildet. På samme måte har jeg møtt på noen fåtalls personer som jeg anser som ekstremt dyktige. Disse har ofte en evne til å se helheten, og samtidig en interesse for andre felt (siden alt henger sammen), som gjør de svært kompetente på andre fagområder også. Og som personer som bare jakter en objektiv sannhet, er de heller ikke redde for å si fra om de ikke har kompetanse på et område.

F. eks har personen som tolker svarene i videoen, hjulpet kjæresten min og meg mer på noen få dager, enn et kobbel av offentlige og private aktører har fått til de siste ti årene (de har egentlig ikke funnet noe i det hele tatt, men heller sett på oss som hypokondere / sagt at vi har perfekt helse / at det er ting det ikke går an å gjøre noe med). Jeg har til gode å finne en eneste ting eller tilstand det ikke går an å gjøre noe med.

5 Likes

Veldig bra :clap:

1 Like