Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Forøvrig, støtter også diskusjonen her:

Viktigste 2 fysiske parametre for god helse i alderdommen er VO2max og muskelmasse (og spesielt muskler i bena). Tror alle har fordel av å sette seg noen mål eks (for menn) å kunne løpe 5km på under 28min (helst 25min), å ta sin egen kroppsvekt i benkpress (6-10x2), å ta minst 10 pullups, minst 20 dips etc. Dette samtidig som å ha et variert kosthold med så lite prosessert mat som mulig og nok søvn er formelen. Ingen medisiner i verden kan konkurrere med dette. Personlig foretrekker jeg også å spise mer proteiner (enn karbos) i dagene med styrkeøkter. Proteinsyntesten etter styrketrening er økt så smart å optimalisere med påfyll. Jeg har 2 styrkeøker i uka, 2 dager med lengre løping (sone 2) og 1 dag med HIT intervaller. Alle må ikke ha 5-6 økter i uka, men 2-3 kan alle få til, er bare å prioriterer. Et basic mål er å få opp skrittantallet i hverdagen.

11 Likes

Og hvis man ønsker å gå ned i vekt eller kontrollere vekta så står Non-exercise activity thermogenesis (NEAT) for en større andel av forbruket enn treningen. Så det å være generelt aktiv gjennom dagen kan gi stort utslag.

3 Likes

Skal du ned i vekt så er ofte mattintaket det beste å justere ned :slight_smile: Trening er gram, mat er kilo hva angår fett

9 Likes

Jeg tenker at en mye bedre “test” ville vært en øvelse som knebøy. De øvelsene der tester ganske så små muskelgrupper.

Forrige gang jeg gikk ned i vekt, så var det på strandferie med barn på 5, 7 og 11. Vekta gikk ned fordi jeg var i jevn aktivitet hele dagen. Hadde leid leilighet, så gikk til restaurant for å spise middag, gikk til stranda for å bade, etc. Fordelen med slik aktivitet med lav intensitet er at fettforbrenningsprosenten blir veldig høy.

2 Likes

Absolutt den største faktoren er hva du spiser. Men det er bedre å være i nok aktivitet slik at du feks kan spise 2500kcals og fortsatt gå ned i vekt, enn å å måtte ligge på feks 1700, for da har man veldig lite å gå på når det stopper opp.

1 Like

Skall man ned i vekt så er det kosten man må gi seg på. Det er oerhørt vanskelig at spise det samme og gå ned i vekt, særlig hvis man spiser før mye og feil.
Motionen er dock bra likevel, men hvis man ikke legger om kosten så kommer vekten av vare omtrent det samme.

1 Like

Det er bra målsettninger og egentlig ikke noe extremt. Men jeg vibber det er en liten anndel av befolkningen som klarar det.
Du har helt riktig om at det handler om prioriteringer. Dette (utom løpningen) er ikke noen umuligheter som de flesta kan trene opp.

Lav. Men jeger/sanker-samfunn har/hadde høy forekomst av ulykker, infeksjonssykdommer og krigføring og mindre av kroniske sykdommer.

1 Like

Høy spedbarnsdødelighet

1 Like

Klar dokumentasjon på at innvandrere fra de nevnte landene (Afrika, Midtøsten) ikke er bærekraftig. Kulturforskjellene er gigantiske, og de som eventuelt er “flyktninger” sluttet å være på flukt når de kom seg i trygghet, absolutt ingen grunn til at de skal komme til Europa, norden og vertfall ikke Norge.

6 Likes

Litt morsomt å se på denne da:

image

Norge som helhet ligger på 90.

Hvorfor er det så stor forskjell på Norge og f.eks. Ukraina? Vel, noe av grunnen tenker jeg er at ukrainere hovedsakelig er eldre menn, og barn som kommer med moren sin. Det mangler helt gruppen på menn på 18+ som vel er versting-gruppen hos alle.

Merk at få personer står for en betydelig andel av siktelsene. Hvert år siden 2020 har det i snitt vært 271 siktede somaliske menn i alderen 15-24 år. Disse har samlet 3290 siktelser.

Såå, 73% av “verstingene” gjør ikke noe galt, mens 27% av dem er ekstremt “aktive”. Litt irriterende at de ikke har en egen graf for 15-24 år gamle nordmenn også, ikke bare viser den statistikken på somaliere.

For min del, så vitner jo dette om at man tar på noen med silkehansker, når de kan få over ti siktelser i løpet av et år? Husker en i klassen min på VGS, han ble slått i halsen med en knust flaske og overlevde såvidt. Når det ble rettssak, så hadde fyren som hadde gjorde det ørten tiltakepunkter.

3 Likes

Ukrainere har vel stort sett bodd i Norge i under 3 år, er det korrigert for tid i landet?

Du tenker at man trenger å lære seg å bli kriminell?

1 Like

Nei, men at det kanskje tar litt tid for å begå lovbrudd, og bli tatt for det?

Man får vel neppe med seg siktelsene disse menneskene har hatt i sitt hjemland feks:)

Edit: blir skjevhet i sammenlikningsgrunnlaget dersom man sammenlikner en folkegruppe som har bodd 3-4 år i landet i snitt, med en gruppe som har levd hele livet sitt i landet. Eller tenker jeg feil?

edit 2: ser ut som jeg har misforstått tallgrunnlaget ja, skal heller lese artikkelen skikkelig :rofl:

1 Like

Jeg må jo si at jeg har mer troen på at dette handler om demografi og at jenta på 4 og moren på 30 med master i økonomi som flyktet fra Ukraina ikke er av typen til å gjøre kriminelle handlinger, mens mannen på 18 som har flyktet fra et krigsherjet Somalia, styrt av krigsherrer er vesentlig mer utsatt?

Kjenner jeg Norge rett, så har ikke han fra Somalia fått noen ekstra ressurser til oppfølging og følger samme oppfølgingsløpet som moren på 30 fra ukraina med 4-åring på slep. Så blir det også lettere å forstå hvorfor det endte helt galt for så mange som 27%. (At det har gått bra for 73% er jo nesten et under).

3 Likes

Siktelse er ikke det samme som lovbrudd, det er vel fellende dommer man bør se på

Er det nå det?

En siktelse utferdiges under en etterforskning og forutsetter at påtalemyndigheten mener det er skjellig grunn til mistanke om at et lovbrudd er begått. Det betyr at det er mer enn 50 prosent sannsynlighet for straffeskyld. En siktelse opphører enten ved at saken henlegges, eller ved utferdigelse av tiltalebeslutning etter at etterforskningen er avsluttet og påtalemyndigheten er overbevist om at den siktede er straffeskyldig og at de mener de kan føre fullgode bevis for dette.

Kilde: siktelse – Store norske leksikon

5 Likes

Er det ikke tilstrekkelig å fokusere på at når disse personene i så stor utstrekning “takker for hjelpen” med å bedrive kriminalitet og ikke tilpasser seg våre samfunns normer, så er det lite bærekraftig for vårt samfunn?

8 Likes

Hjelper heller ikke på at ansvaret blir dyttet over på kommunene for å håndtere slike tilfeller som trenger enorme ressurser, uten å gi midlene som trengs.

Kapasiteten i enkelte kommuner er sprengt, til den grad at det går utover tilbudene til de vanlige innbyggerene.

6 Likes

73% av somaliske ungdom og menn på 15-24 har ingen siktelser mot seg.

1 Like