Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Det skulle jeg trenge. Jeg har boket opp meg på en tur på Mt. Blanc neste år. Då må jeg ha jævulskt bra kondisjon, ellers kommer jeg ikke opp. Løpning er effektivt. På sommeren kjører jeg med sykkling. På vintern langrenn og toppturer. Alpinåkningen bygger vel ikke så mye uthållighet, men bra træning rent gjenerellt.
Men løpning er så mye mer effektivt, som trening. Men SÅ kjedlig. Man får slite arslet av seg men står likførbannet nesten stille. Jeg har prøvt. Hadde jag tagit i like mye på sykkel hadde det gått minst 60km/h, ikke 8-9 som med “løpning”.
Noen tips hvordan man skall trene opp den mentale biten så løpningen blir uthærdlig?

2 Likes

De fleste løper for fort. Senk tempoet og nyt turen. Kjøp gjerne pulsklokke. Med god kondis er det ren nytelse å «fly avgårde»

5 Likes

Jepp kjøttdeig skal ikke være tilsatt noe spesielt utover salt og vann på noen og går ikke under ultra prosessert.
Det jeg tenker også om kjøttdeig er at det er nok også kanskje mer næring i diverse fettrike deler av kroppen enn de fettfrie stykkene. Så om alternativet er ytre eller indrefilet antar jeg at man får i seg mer gode næringsstoff fra kjøttdeig.
På diett bruker jeg å la fettet til overs renne i matavfallet, så mister den det med jeg antar har minst verdi, og som er kalorier jeg kan bruke på andre ting.

Er helt enig at det er svakheter i studiene som får på kjøtt, hvor de dessverre ikke alle skiller prosessert fra annet. Og på slike studier følger da selvsagt alt annet med som desse menneskene som liker ekstra godt fastfood med. Brus, godteri, pommes frites, dessert, alkohol og andre ting de som spiser mye kjøtt og mer råvare basert ikke får i seg like mye av. Det utgjør nok en stor forskjell.

Marit Kolby var nylig på Wolfgang først alene (har vært der mange ganger) så faktisk i debatt med Helsedirektoratet. Dessverre mange enkle like svar fra myndighetene , men uansett kudos for å stille opp. Der diskuteres akkurat dette temaet.

3 Likes

Trekk dekk. Jeg hadde 20 kg i sekken og dekk på 25 kg hengende etter. Gå 5-7-10 km 3-4 dager pr uke.
Begynn med tom sekk og litt kortere distanse og øk gradvis. Husk staver.
Dekktrekk gjorde Elbrus og Kilimanjaro til «en lek» for min del.

7 Likes

Jeg har begynt med intervalltrening, 4x4. Det er bare jævelig fire minutter av gangen. Løper bare oppover, så sliter det ikke så mye på knær. Blir det for bratt, så er det gåing med 170+ i puls :dizzy_face:

3 Likes

Jeg pleier å gå med sekk. Men skall nok øke vekten på sekken, så det passer bedre med paraglidersekken som jeg slæper på på somrarna.
Dekk får vente lite, men det fungerer. Jeg veit folk som gått over grønland og de har trent med å slepe på dekk.

2 Likes

Tøft mål av deg. Du får lage deg noen strategier for mental mestring som f eks å forutse utfordringene du kommer til å møte, positive og negative sider ved turen som slitenhet/mestring. Fokus på pust og pauser. God kommunikasjon med teamet ditt spesielt under press da det fort kan oppstå uenigheter. At du videre har god selvtillit men samtidig bevisst på usikkerhet og frykt i eksponerte områder fordi det kreves av deg stor mental utholdenhet da det blir mye gjentakende monotone bevegelser og fysisk ubehag. Blir viktig i tiden før at du har gjennomført langdistanse turer,klatretrening, høydetrening og back to back dager. Gode intervall treninger,styrke og simulering da du vill sikkert oppleve moderat risiko for høydesyke, teknisk krevende partier med tung utrustning som tau, stegjern og klatreutstyr. Blir spennende å høre hvordan det går. Du får oppdatere oss når det nærmer seg.

1 Like

Ofres Syria for å kneble Russland? Er opprørerne støttet av vesten?

Hizbollah var med å støtte regimet. De er ikke helt seg selv for tiden.

Opprørerne er støttet av Tyrkia. Regimet bruker styrker fra Russland og Iran.

Jeg er like glad i biff her som de fleste andre.

Men det er lov å ha i bakhodet hva slags energi og klimaavtrykk som trengs for å lage en porsjon rødt kjøtt vs en porsjon grønnsaker (eller kylling for den del).

Til og med etter at vi er typ ned 50% soya er tallene temmelig stygge.

5 Likes

Greit å ta med seg at norsk biff er dairy herd da. Og at ost er ca like ille. Hører lite om at vi skal spise mindre ost

Edit en ting til og det er jo at såvidt jeg har fått med meg, så er kjøttet fra fe som hovedsakelig har spist gress sunnere pga større andel omega-3. Tenker jo at lam som blir slaktet på høsten hovedsakelig har beitet ute og derfor burde være noe av det bedre man spiser.

6 Likes

Skritt i riktig retning at FrP har fått gjennomslag for returavtaler med land der Norge gir mye bistand og at bistandsmidlene blir mer konsentrert rundt færre land og at det blir ryddet opp i gamle avtaler om bistand :+1:

Riksrevisjonen har avdekket betydelige svakheter i Utenriksdepartementet (UD) og Norad s systemer knyttet til risikoen for økonomisk mislighold.

Rapporten understreker behovet for mer systematisk registrering og oppfølging av risiko for å sikre at norske bistandsmidler brukes effektivt.

7 Likes

Og levealder for den nevnte gruppen?

En annen ting jeg ble gjort obs på i går, som jeg aldri har tenkt på, er selve inntakskriteriet for å ta en doktorgrad; en jeg mener sier veldig mye bra skulle ta doktorgrad og så for seg et liv innen akademia. Problemet er bare at han fikk avslag på alle (4) forskningstemaene sine (som går på mye av det jeg har skrevet her inne). Så, for å få lov til å ha en akademisk karriere og få en tittel som gjør at du inngår som en av de myndighetene baserer seg på, må du få grønt lys til å utføre det som skal til. Han måtte derfor starte for seg selv, for han kom ingen vei om han skulle forske på de tingene han brant for, som var på tvers av myndighetens anbefalinger. Doktorgrader er jo egentlig bestillingsverk slik jeg forstår det. Jeg kjenner bare en som har doktorgrad, men hen fikk servert hva den skulle handle om fra Tine. Så egentlig handler mye forskning om å få bekreftet det de ønsker og tror de vil finne. M.a.o er det nesten umulig å motbevise rådende syn på ting, da det er de som bestemmer rådende syn som avgjør hvem som får lov å “forske”.

Når myndighetene da igjen hele tiden sier at de må lene seg til meta-studier som egentlig sier veldig lite, grunnet mangel på andre studier, så skjer det jo absolutt ingenting. Dette betyr ikke at det ikke kan motbevises, men heller at det ikke gis anledning til å gjøre det.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men da jeg sa det til kjæresten min ble hun overrasket over at jeg ikke visste at det er sånn det er.

Edit: Ta innlegget mitt med en klype salt. Roc har gitt et bra svar på dette, så ønsker ikke å påstå noe hardt uten å ha mer info om det, og ønsker heller ikke snakke på vegne av vedkommende jeg snakker om.

5 Likes

Er du sikker på at vedkommende hadde alt det formelle som skal til for å ta en PhD grad i orden?

Dvs du må ha relevant bachelor og master med en gj.snit karakter B på masteroppgaven. Videre må man ha en prosjektoppgave som er skrevet i samarbeid med hovedveileder og det kreves signaturer fra alle veiledere. Man må vise til en plan: både finansiering og for gjennomføring inkl publisering og minst 30 studiepoeng og metodekurs.

En PhD er ikke et bestillingsverk, og kan gjerne omhandle kontroversielle temaer og emner, men det er endel formelle kriterier som må tickes off.

Jeg kan ane at probemet er at vedkommende kanskje ikke hadde veiledere so støtter hypotesen/prosjekoppgaven?

4 Likes

Han har mastegrad som fysiolog fra NTNU og gikk ut med toppkarakterer. Jeg fikk også tilbud om å ta doktor-grad selv om jeg hadde rett under B i snitt, og han hadde bedre karakterer enn det.

Det er nok det siste du nevner som er tilfellet, at veilederen ikke støttet det.

2 Likes

Ok, men da må han finne en hovedveileder. Denne veilederen må være tilnknyttet institusjonen man blir tatt opp i doktorgradsprogrammet på.

Jeg kan skjønne at de ulike institusjonene har noen krav for å ta PhD hos deres inst. Generelt ønsker inst at det tas PhD siden de får penger fra staten og de også har et krav på et X antall PhDs og forskning for å kalle seg et universitet/høyskole.

At kontroversielle temaer er vanskelig å få finansiering til, støtte rundt etc er ikke noe nytt. Folka som først viste at magesår var forbundet med H. pylori infeksjon fikk først ikke publisert arbeidet sitt og kun en poster på en liten nasjonal kongress…omsider fikk de nobelsprisen og dermed genierklært. Så ikke unormalt at ny forståelse først møter motbør.

6 Likes

:exploding_head: :exploding_head: :exploding_head: :exploding_head:

13 Likes