Likevel er typetallet, altså den dødsalderen som dukker opp flest ganger blant alle dødsaldre, på 76 hos Hadza-folket.
Hvis man spiser det som regnes som et sunt kosthold i dag og trener så mye som anbefalt, og man kun tar med de som har blitt mer enn 15, så tipper jeg snittet i dag er godt over 76…
Jeg tenker livsstilssykdommene først og fremst kommer fordi folk ikke er fysisk aktive og spiser for mye. Tilgangen på mat er veldig mye bedre i et jordbrukssamfunn og i et industrialisert samfunn er det lite fysisk bevegelse som er nødvendig.
Stillesitting og fravær av trening/mosjon er nok hovedgrunnen til dagens livstilsykdommer, spesielt om det kombineres med mye hurtigmat, snacks og brus.
Har en kompis som spiser vel mye fast food, men en av favorittene hans er jo en svær burger. Så da blir det mye kjøtt, bittelitt grønt, litt brød også en brus til. Han dropper heldigvis for han pommes fritsen oppi den smørja. Hadde han droppet brusen, så tenker jeg det hadde vært relativt greit.
Har hørt en hypotese om at dagens samfunn er verst for menn fordi menn er genetisk tilpasset et fysisk liv som «jeger og bygger».
Nå sitter man på ræva bak en PC.
Derfor er fysisk trening svært viktig, spesielt for menn.
Barnefødsler går også ned. Manglende aktivitet senker sædkvalitet. Dessuten trenger ikke kvinner en mann som ikke lenger er mann. Det har blitt hevdet at kvinner ønsker «myke menn». Jeg tror det er bullshit.
Tren mer, spis variert, tør å være mann = bedre og lengre liv.
Reduserte først og fremst på mengden, både antall kalorier og antall måltider. Første perioden besto frokost stort sett av en smoothie til frokost før trening og noe enkelt rett etter, litt proteiner og karbohydrater til lunsj også hva som helst til middag. Første 6 månedene var mesteparten av vektreduksjonen min (ca 100 ->78/79kg) unnagjort. Siste året har jeg hatt særlig fokus på protein-inntak, for jeg har ganske høy treningsmengde pr uke. Smoothie er byttet ut med 1 egg + litt grønnsaker + en skvett appelsinjuice til frokost, proteinbar+skyr+proteinshake etter trening, havregryn+melk+frukt/bær til lunsj, og fortsatt hva jeg vil til middag (spiser aldri fisk, poteter, brød, saus e.l., men glad i kjøtt, pasta, ost - alt som er godt ). Skal nevnes at minst 3dager/uke er middagen eggerøre (4 egg) med grønnsaker og en eller annnen form for kjøtt
183cm høy, vekta varierer mellom 76,5 og 76,9. 3 styrkeøkter og 3 løpeøkter i uken i gjennomsnitt, minimum 12t treningstid. Gikk fra 0 aktivitet og stillesittende jobb. Løp første 1/2maraton før det var gått 1 år. Livet er herlig
Jeg tenker dette har mer med hva som er “normalt”. Nå er det normalt å ikke få seg barn før du er i 30-åra. Greia er at du må på det tidspunktet ha en kjæreste du faktisk vil ha barn med. Så sitter damer der, 33 år gamle og vil ha barn, men ingen å få barn med. Så har du nok også de som er skremt livshiten ut av pga alt skriveriet om “tidsklemma”.
Jeg har hatt flere kjærester osv, men ingen som jeg ville ha barn med eller som ville ha barn med meg. Så jeg endte med å bli far som 41-åring og ble samtidig stefar til to til. Gikk plutselig fra å ha 0 til 3 barn. Det gikk egentlig veldig bra. Jeg har fortsatt tid til å dra på spillkveld med gutta, hadde 450 km på ski i fjor og har fått gått det jeg ville av fjellturer.
Barna har ikke hundre fritidsaktiviteter. Hun eldste har to, mellomste en og hun minste ingen. Hun eldste kommer seg til/fra den “eksklusive” fritidsaktiviteten selv. Fellesaktiviteten er ski eller orientering, så da får man trent litt som forelder også.
Jeg er for så vidt enig i dette, men til forskjell fra porteføljeteori er utfallet her “kjent” ernæringsmessig, men det med miljøgifter og fòr er selvfølgelig noe man må ha kontroll over.
Å spise variert er viktig om du har lav kvalitet på maten du spiser, på samme måte som at kjøtt er det eneste du kan leve på uten å få mangelsykdommer. Jeg får alt jeg trenger fra kjøtt, så da er det ingen grunn for meg å spise variert. C-vitamin trenger du kun for å metabolisere karbohydrater, så det trenger jeg ikke. Og, om jeg hadde trengt det, hadde jeg bare spist litt bær.
Det sagt, jeg skjønner at jeg er ekstrem i matveien, og forventer på ingen måte at andre skal spise sånn jeg gjør, og det er heller ikke sånn at jeg nødvendigvis anbefaler det til alle. Poenget mitt er bare at kjøtt er menneskemat og gir deg alt du trenger om du er så ekstrem som meg. Men folk flest må spise variert nettopp på grunn av de ikke får seg i det de trenger fra kjøtt, og det er ingenting galt med det.
Edit: Jeg har nylig tatt en blodprøve som tester 65 ulike parametere som blodstatus, kolesterol, lever, nyrer, mineral, stoffskifte og blodsukkerstatus, osv. Alt var fint.
Hvor uklar er vitenskapen egentlig ang kjøtt?
Jeg vet ikke mye om dette, men temaet minner om klimadebatten med sterke meninger, mye amatørforskning og påstander om at forskere er uenige.
Jeg har sett mye forskning som kobler kjøtt i varierende mengder til negative helseeffekter. Diettene med de beste helseresultatene har aldri mye kjøtt. Jeg aldri sett en vitenskapelig anbefaling for mer kjøtt, som er trenden enkelte her går god for, eksisterer det?
Among a subset reporting current lipids, LDL-cholesterol was markedly elevated (172 mg/dL), whereas HDL-cholesterol (68 mg/dL) and triglycerides (68 mg/dL) were optimal
Så er det jo to typer LDL, rart at de ikke målte det også…
Der er dessverre ikke bullshit. Kvinner som går på pillen får hormonene sine forstyrret, og det er med på å påvirke valgene av partner. Pille-kvinner velger femi-menn i større grad enn ikke-pille-kvinner.
Studien gikk på utseende. Jeg mener å ha hørt at det også reflekteres i egenskaper - men fant ikke kilde i farten.
Selv om preferanse-forskjellen er liten, så vil dette over tid og generasjoner påvirke demografien. Vi er ennå bare noen få tiår og generasjoner inn i eksperimentet.
For meg minner det mer om covid håndteringer der beslutninger tas på ganske svakt vitenskapelig grunnlag og de som stiller spørsmål blir satt i bås som at de ikke tror p «vitenskapen» , jeg blir ikke overrasket om det kommer diverse tiltak etterhvert f.eks kjøttkvote per person
Kanskje en medvirkende årsak til mange skilsmisser?
Jeg trenger at også dama setter pris på forskjellene mellom oss. Hun trenger en mann, jeg ei dame. Hvis forskjellene blir for små tror jeg begjæret forsvinner.
Har selv skilt meg fra ei som ikke aksepterte at vi hadde ulike kvaliteter.
Det smarteste jeg har gjort i livet.
Har vel inntrykk av at de sterkeste angrep på vitenskap kommer fra mer ekstreme høyresider?
Vi ser i alle fall på de fleste diskusjonsforum at man tilsynelatende mener å klare seg uten vitenskapens forskere fordi man finner alt som samstemmer med egne meninger på internett…
Det jeg snakker om er måten «eksperter» ble brukt for å rettferdiggjøre veldig inngripende tiltak på tvers av individets frihet. Tiltakene hadde ingen eller lite støtte i forskningen. De som stilte spørsmål ble nærmest mobbet som vitenskapsfornektere
Som det har blitt nevnt i tråden mer enn en gang, man må nok skille mellom renskåret kjøtt, bearbeidet kjøtt og viltkjøtt. Sistnevnte er nok definitivt den sunneste kilden av de 3 for oss homo sapiens, mens tilsetningsstoffene i bearbeidet kjøtt ikke er bra for oss. Uten å vite fasiten så tipper jeg at kostholdsråd som advarer mot for mye rødt kjøtt, sikter til den andelen av befolkningen som er glad i butikk-kjøpt kjøttdeig og pølse. Åpen for innspill hvis jeg tar feil.
Det begynner å bli noen år siden jeg leste om dette, men fra nyere tid har jeg sett flere studier som pekte på de helsemessige gevinstene eskimoer - hvis det er lov å kalle de det i dag - oppnådde gjennom sin diett utelukkende bestående av fett og proteiner (bl.a fravær av hjerte/karsykdommer). De første amerikanerne, clovis-folket for +/- 15.000 år siden ankom et kontinent med megafauna. Deres diett besto først og fremst av mammut, kjempebison og kjempehjort. De levde nesten utelukkende på dette i flere tusen år, frem til dyrene var borte (enten fordi de var spist opp eller utdødd av klimaendringer eller begge deler). Og de er opphavet til nålevende urfolk i både nord- og sør-amerika. Genetisk sett må vel det beskrives som en suksess.
Tror til og med en kategorier som kjøttdeig og pølse er veldig brede. En grov kjøttpølse laget av en slakter eller malt høykvalitets kjøtt er god og sunn mat. Kjøttdeig er egentlig ikke behandlet såfremt det ikke er tilsatt noe annet enn kjøtt, det jeg ser her i Sverige er rent kjøtt.