Det er jo fordi det er ingen som gidder å være med på et studie som bestemmer hva du kan spise 24/7/365/90
2022-tall Kjøttforbruk i Norge sammenliknet med andre land
Interessant (men kanskje ikke overraskende) at amerikanere spiser dobbelt så mye kjøtt som oss, alle kilder unntatt svin. Men har lavere gj.snittlig levealder enn oss. Mens Island har høyere forventet levealder enn oss. Er dog ikke mange årene/månedene som skiller landene.
Så kommer - i hvert fall mitt - stadige tilbakevendende spørsmål; hvilke år setter man mest pris på i livet? Alle fram til man er ca 60-70, eller de 2 siste?
Fellesnevneren fra gamle jeg har spurt er at de setter mest pris på livet i 40, 50 og 60 årene
De som jeg vet om som har levd til 90-100 år har kost seg med både kjøtt og god drikke, men ikke røyk
Jeg tror at kostholdsrådene er «infisert» av klima-hensyn og er ikke utelukkende til personens beste. Jeg har hørt at et stort problem for gamle mennesker er underernæring. Det kan skyldes både manglende matlyst og at man utnytter mindre av maten som gammel.
Meningen med livet må være å kose seg, gjerne med digre biffer
Det er de årene hvor du ikke er plaget av sykdom og dårlig helse. Muttern var ganske plaget av muskel/skjelettplager når hun gikk av med pensjon som 69-åring. Så begynte hun å trene styrke 2 ganger i uka og jaggu ble hun ikke mye sprekere.
Jeg hadde et nabopar på 93 og 96, en dag jeg skulle til jobben og det var dritglatt (bodde på toppen av en bakke), så roper naboen på 93 over og lurer på om jeg vil sitte på. Han skulle kjøre på spinning.
I fjor når jeg var på ski, 6-7 km fra nærmeste parkeringsplass og med en god del utfordrende bakker så ser jeg først en dame komme stakende mot meg. Litt skeiv, men med god fart. Litt rart tenkte jeg. Når hun kom litt nærmere så skjønte jeg jo hvorfor. Dama var jo sikkert 85 år gammel. Mannen kom i litt tregere tempo bak, minst like gammel.
Min fellesnevner her er jo at høy fysisk aktivitet virker å være nøkkelen til å sette pris på livet når man er eldre.
Mennesket er det eneste dyret vi ikke blir enige om hva som er det naturlige kostholdet… For alle andre dyr «reparerer» man de ved å ta de nærmere sin opprinnelige tilværelse og kosthold, men for mennesker skal dette plutselig være det skadelige, og man skal heller ty til medisiner og moderne mat.
Jeg er ikke nødvendigvis uenig i å spise litt variert, men tenker man sånn om andre dyr? Skal vi be beitende dyr om å spise litt mer variert? Hvorfor skal da mennesket ha så variert inntak? Vi er tilpasset til å spise det vi har rundt oss, som selvfølgelig er sesongbasert, men fortsatt begrenset og ekskluderer 90%+ av det man finner i en matbutikk.
Jeg tror de største problemene med kosthold er
- vi blir kontinuerlig anbefalt og utsatt for mat som er alt annet enn naturlig for oss å innta, og som attpåtil bare har eksistert et millisekund i et humanevolusjonært perspektiv.
- vi har koblet sammen mat og følelser alt for mye. Mat utgjør en veldig viktig del av livene våre, men skal ikke brukes for å regulere følelser. Kjenn etter neste gang dere spiser kake, godteri, junk food e.l, er det egentlig SÅÅÅ godt smaksmessig, eller handler det mest om situasjonen, det å kunne slappe av og gi faen, planleggingen, det å glede seg i forkant, dopaminen du får av å innta det? Min erfaring er at maten jeg spiser er like god på smak, men da den ikke er en evolusjonær jackpot på samme måte som moderne/«usunn» mat, gir den ikke samme «kick».
Det er liksom konsensus om at å spise mye det samme er et kjedelig liv, men det er jo ikke sånn at jeg savner å spise annen mat. Du skal ikke være lenge uten vanlig mat før man merker hvor latterlig søtt alt er, og man oppdager hvor godt og (ikke overdrevent) søtt frukt, grønnsaker og bær er. Med en gang jeg spiser annen mat over noen dager, blir jeg avhengig av det og «må» ha det. Det eneste jeg savner er nettopp det å bruke mat til å regulere følelser og gi meg en kunstig glede, men det var vel aldri maten sin oppgave i utgangspunktet.
Håper jeg ender livet i skisporet, helt plutselig
Kroppen er dårligere til å utnytte protein jo eldre man blir og derfor viktig å ha godt inntak av det, samtidig som man trener styrke da muskelmasse og styrke er veldig tydelige markører for god helse og levetid.
Edit:
Det gjelder også Vo2max, veldig stor forskjell på om man ligger på laveste 25% kontra topp 25%.
Så en studie en gang hvor dem så fordeler med å gi proteintilskudd til eldre.
Å spise variert er viktig da du får fullt av alle mulige vitaminer og næringsstoffer som ofte jobber sammen, dessuten tar du bort risiko ved å ikke overkonsumere en enkelt matvare som kan ha høye miljøgifter eller andre kan gi negative helseeffekter ved høyt inntak.
Tenk litt porteføljeteori, du vil ikke være all in i et selskap uansett hvor bra det virker fra utsiden
Det er vel en kjent sak at mange av våre livsstilsykdommer oppsto etter at menneskene begynte med jordbruk?
Jeg har aldri fått det med å ha masse enkeltaksjer. Kanskje fordi når jeg skal prøve meg på noe annet enn der jeg har 200% gevinst, så prøver jeg meg på noe mer risky. Har nå gjort om den type handler til ren trading med mål om helt kortsiktig gevinst. Burde sikkert breddet meg ut med fond, men det er så kjeeedelig.
110% enig. Endret selv livsstil radikalt for 2 år siden, den helsemessige og psykologiske gevinsten kan nesten ikke beskrives. Helt vilt hvordan kroppen responderer selv om man nærmer seg midtveis i 50-årene.
Det er kanskje ikke så stor del av din økonomi? Hus, lønn osv er andre «ingredienser»
Før du hadde jordbruk og moderne helsevesen, så ser jeg for meg at det var veldig få som var så heldige å leve så lenge at vi fikk livsstilssykdommer. I samboeren min sin slekt, så hogg en seg i foten på starten av 1900-tallet og døde av det. Før antibiotika, så var det farlig å få sår. Samme med lungebetennelse osv.
En anekdote til: Jeg selv hadde nok dødd for ca fem år siden når jeg ble forkjølet, fikk feber dro til legen fikk antibiotika og dagen etter ble sendt til sykehuset for å operere bort en byll i halsen. Jeg er imponert over norsk helsevesen da. Jeg fikk bare med meg lapp fra legevakten og beskjed om å møte opp på sykehuset. Når jeg kom dit, så tok det 20 minutter også var jeg operert. På en søndag.
Jeg har tre årslønner i Nekkar, så vet nå ikke helt…
Poenget var at med jordbruket innførte vi et mer plantebasert kosthold som vår art opprinnelig kanskje ikke var tilpasset til.
Forhåpentligvis er en del av pengene gevinst
Jeg har mistet litt oversikten, men tenker rundt 2/3 er gevinst. Har byttet tilbyder for mange ganger og nå viser VPS bare sprøyt.