Kunne de ikke tenkt lenger enn nesa rekker for en gang skyld å brukt pengene annerledes når de er klar over problemet istedenfor å lukke øya å bare fortsette år etter år? Nei….ærlig talt. Her må de begynne å evaluere gitt tiden vi er inne i med alle utfordringene vi og verden har for å sørge for at de som virkelig trenger hjelp får den.
Det er neppe penger som er problemet i norsk skole.
-
Offentlige utgifter utgjør nå 62 prosent av fastlandsøkonomien i Norge, mens de ligger på rundt 50 i Sverige og i euro-området.
-
Statsbudsjettet i Norge er, i forhold til folketallet, dobbelt så stort som i Sverige.
En av utfordringene i Norge er at vi, i motsetning til verden rundt oss, tar det for gitt at hvert eneste år skal vi få litt mer å rutte med.
I tillegg skal det offentlige tilby litt bedre tjenester enn året før.
Det hadde for så vidt vært greit om man greide å kutte i den andre enden, det vil si i tilbud som enten har gått ut på dato eller erstattet av andre. Men siden nordmenn får allergiske utslett av ord som kutt i offentlige tjenester, eser hele systemet ut år for år.
Det skjer jo også i andre land, men stort sett er man mer vant til at offentlige utgifter svinger med konjunkturene. En morsom historie fra England for en del år siden der man i en gjennomgang fant at enkelte fyrvoktere rundt Dover fortsatt hadde gode tillegg i lønna for å holde utkikk etter den spanske armada.
I Norge ville vi antagelig bare omdøpt tillegget til et oppmøtetillegg.
En helt vanlig dag for folk som jobber i Oslo sentrum.
Det er helt absurd å høre på debatten om kostholdsanbefalingene og hvor farlig rødt kjøtt er på dagsnytt 18. Er det ingen som evner å faktisk se på det som er kunnskapsgrunnlaget for denne påstanden, og hvor tynt det egentlig er? Helt vanvittig hvordan kostholdsanbefalingene ikke er i tråd med kunnskapsgrunnlaget de baserer anbefalingene på.
Edit: til og med SP som skal forsvare kjøttproduksjonen, gjør dette med bakgrunn i at folk må få lov å bestemme selv hva de spiser (som antyder at de også mener at rødt kjøtt ikke er bra). Jeg er 100% for at folk må få lov å bestemme selv hva de spiser, men de av alle bør jo se litt på om rødt kjøtt faktisk er usunt.
Har meldt meg helt ut av det styret der. Siste jeg fikk med meg var at dem ikke hadde skilt mellom vanlig rødt ubehandlet kjøtt og prosessert/behandlet kjøtt i studien… Allerede der skjønner jo man at hele studien dem baserer rådet sitt på er fullstendig piss.
Kostholdsrådet er besudlet med tvilsom klimapolitikk fra ende til annen.
Hvis det er noe tvil, så er jeg 100% for MER rødt kjøtt i kostholdet. Dog naturlig kjøtt som ikke er tilsatt det ene eller andre eller bearbeidet.
Smakte noe helt nydelig kjøtt i Spania i oktober. Dem hadde STOOORE kjøttstykker i kjølskap, som ble langtidsmørnet. Dem kom ut med stykket til deg for din godkjenning. Kort tid etter kom dem tilbake med kjøttet ferdig skjært opp i passelige stykker, en munnfull. Fikk en stekepanne på bordet med propanbrenner og en skål med havsalt.
Stekte dine egne stykker ved bordet akkurat slik du ville ha det. Var så mørt og fint at man kunne nesten spise det rått. Freste det kjapt på pannen for å få smaken, og krydret det selv med litt salt. Aldeles nydelig kjøtt
Det er helt håpløst. Jeg som spiser nesten kun kjøtt, er avholds, trener 5-7 ganger per uke og er i god form med perfekte blodverdier, blir satt i samme bås som de som gir faen i helsen sin og verken trener eller tenker over hva de spiser. Om de spiser McDonalds 7 dager i uken er det kjøttet av 100% storfekjøtt som er problemet, ikke pommes frittes eller alt det andre som følger med.
Det eneste positive er at jeg i min tid som personlig trener, opplevde at folk generelt har relativt lite tiltro til anbefalingene. Og de som hadde stor tiltro til de, endret fort mening når man ga dem et mer evolusjonært perspektiv på det hele. Spesielt det at maten som vi har omgitt oss med i hele menneskets historie, plutselig skal ha skyld i alle “moderne lidelser” (som omtrent ikke eksisterte tidligere). Om man korrigerer for barnedødeligheten som var før i tiden, hadde de omtrent samme forventet levealder som vi har nå til dags, og dette er uten alt den moderne teknologien og medisinene som nå holder oss i live.
Har sett litt på disse som kjører carnivore diett med interesse. Virker som det er mye “pekefinger” mot dem at det er usunt osv.
Men dem som tar å sjekker blodverdier osv. har jo bedre verdier etter dem starter med å spise rent. Mangen av dem ser ut til å bli kvitt diverse diffuse plager i tillegg.
Når jeg var på en treningstur for ikke så lenge siden traff jeg på en instruktør fra USA. Han hadde slitt med vektoppgang og diverse bivirkninger i etterkant av coronaen. Han trodde det var vaksinene, anyway. Han hadde prøvde det meste av å legge om kosthold, med varierende hell. Til slutt bestemte han seg for å kjøre full carnivore. Vekten falt jevnt og trutt, små diffuse symptom forsvant. Legen hans ga bare tommel opp, da blodverdier ble markant bedre.
Snakket med en annen instruktør (lead instructor innen kampsport/selvforsvar) på 60 år. Han sverget også til rent kjøtt. Formen og eksplosiviteten til den mannen var imponerende! Han var også av typen som sjekket blodverdier for se at han ikke manglet noe. Etter 40 år i sirkuset hadde kroppen fått sin del med skader, så han hadde blitt veldig bevisst på å ta vare på det han hadde igjen
Usikker jeg, gutter. Tipper det dere kaller rødt kjøtt er storfe. Kyr og en og annen okse står vel stort sett bare inaktive i båsene sine. Og blir fete og vel-marmorerte. Er vel neppe det som passer inn i et “evolusjonært perspektiv”.
Og vilt-kjøtt her til lands står det ikke særlig bedre til med. Nesten alt av rovdyr er fjernet, så hjort, rådyr og elg kan bare dasse rundt og spise seg mette dagen lang, trenger ikke holde seg i form de heller.
Jeg spiser kjøtt stort sett hver dag. Fordi jeg synes det er godt.
Alt av vilt, som hjort, rein, elg osv, og seff vanlig storfe.
Men mestparten av storfe i Norge er vel kun inne når det blir for kaldt til at dem kan være ute. Er jo ikke akkurat uvanlig med beitende storfe ute i det fri her i Norge
Nesten alt av rovdyr er fjernet, så hjort, rådyr og elg kan bare dasse rundt og spise seg mette dagen lang, trenger ikke holde seg i form de heller.
Er jo ikke sånn at hjorten setter seg i en skråning og drøvtyger en McDonalds
Spiser jo fremdeles det samme greiene. Og beveger seg. Om et rovdyr jager dem i ny og ne tror jeg ikke har så mye å si for “formen” og kvaliteten på kjøttet deres
Vi snakker fortsatt inaktive individer. Lediggang er roten til alt ondt. Og fedme
Kjøtt er godt, holder for min del. Men jeg prøver å variere. Holder en liten knapp på det også, særlig i det nevnte evolusjonære perspektivet. Våre forfedre hadde sikkert sine favoritter akkurat som vi, men var trolig vesentlig mer utsatt for både sesongvariasjoner og ikke minst tilgang som gjorde at de ikke kunne spise det samme hver dag.
Jeg liker å gå på nærfjell på østlandet. Noen av dem har sauer på. De går og gresser fra 1000 til 1500 moh. De følger snøen oppover når den smelter, så får de det gresset som akkurat har spiret.
Går ikke god for artikkelen, men interessant når folk her nevnte kjøtteterdietten.
vet lite om “Visma” men flott tallkurve
gøy med ny børsnotering
Jeg er bruker va Visma til reiseregninger, kalender osv, har blandet erfaring.
Oppetid har vært varierende, app har ikke hatt full funksjonalitet, så jeg har endt opp med å kun bruke nettside på iPhone.
De har nå begynt med CO2 registrering på alt en skriver i reiseregning,.
Der produserer plutselig parkering av bil en haug med CO2, f.eks. 1 kg CO2 for to timers parkering.
Bilkjøring blir estimert til 200 gram CO2 per kilometer osv, på tross av at de fleste etterhvert kjører elbil i firmaet, å en kan ikke velge fremdriftsform.
Jeg kommer nok ikke til å plassere pensjonssparingen min i Visma.
Du lever kortere hvis du ikke har råd til kjøtt, for da har du ikke råd til masse andre ting også?
Helt klart, men rent rødt kjøtt er ikke den avgjørende faktoren for helse (i hvert fall ikke i negativ forstand). Men spis variert
Det er utrolig at vitenskapen aldri klarer å bli enig om hva som er sunt og hva som er skadelig innen mat? Man klarer det utrolige innen forskning i de aller fleste områder, men kan ikke bli enig om f.eks. kjøtt er sunt eller farlig… Slik har dert vært i mange tiår og har dermed vært noe av det mest lukrative for pressen å generere klikk på.
Mest mulig variert er nok nøkkelen. Prøver også å redusere sukker og hvetemel