Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

2,57 blir heldigvis til 75+25,7=107 øre etter strømstøtte. Ikke sååå fjernt fra tidligere priser.

1 Like

Nei da det er som det er, men det ideelle for Norge ville vært en balansert kraftpolitikk som sikrer stabile og rimelige strømpriser for norske husholdninger og bedrifter samtidig som man opprettholder inntektene fra krafteksport ved å begrense eksport i perioder med høyt innenlandsk behov slik at norske forbrukere prioriteres.
Inn med fastprisavtaler som gir forutsigbarhet for både forbrukere og produsenter.
De kunne ha økt produksjonskapasiteten særlig gjennom fornybar energi for å redusere presset på markedet eller bedret nettutbygging for å jevne ut prisforskjeller mellom regioner.
Ikke vanskelig å være enig i at slike tiltak kan kombinere økonomisk gevinst med forsyningssikkerhet.

2 Likes

Du får sende en tanke til alle som driver verdiskapning, aka bedriftene, lite strømstøtte til dem…
Våre kjære politikere forakter næringsliv her til landet, dette gjelder også Høyre.

17 Likes

Og det å kunne varme opp en hytte er tydeligvis en luksus kun for rikfolk…

7 Likes

Mener å ha lest at det er 3 enkle parameter som er beste predikator (korrelasjon?) for god helse inn i alderdommen; muskelmasse (styrke) i beina, balanse (feks stå på et bein med lukkede øyne) og grip strenght (gripestyrke).

Hvis man tenker etter har alle tre noe å gjøre med det som faktisk rammer gamle folk, fall og feks brudd i lårhalsen.

Med alderen svekkes jo alt, men holder man de tingene i orden er marsjhøyden god lengst mulig, og man får mye mer i kategorien “healthy life expectancy” som på mange måter er mer verdifullt enn ren levealder, som et “Quality of life”.

Mål er viktige, men tror det er lurt å sette seg relative mål, istedet for absolutte mål.

Feks er de målene du beskriver over gode for en som er 30 år, men er man over 50 år så trenger de ikke være så ambisøse.
Eksempelvis kan de absolutte målene du beskriver tilsvare 80-90% av maks for en godt trent 30-åring, mens de kan være nært 95-99% for en kar på 50+.

Som bringer meg innpå neste problemstilling, og det er skader, og viktigere å tenke på; følgefeil av skader. Begge deler ting man ikke ikke tenker så mye på som ung, men man erfarer er viktigere når man blir eldre. Fordi resitusjon etter skade tar lenger tid, og sannsynlighet for følgefeil øker.

Min erfaring er at kosthold, trening, restitusjon, søvn og hvile er enkle ting å forholde seg til, og å planlegge. Men kjipe skader og “tyngre sykdom” er vanskeligere.

Dessuten er det viktig at ting er variert, og man ikke “over do it”.
Faktisk kan man trene hver dag, selv om man er godt voksen, særlig hvis man fokuserer på flere egenskaper enn bare styrke og kondisjon, som mange gjør.

Hvis man tenker kategorier av egenskaper i rekkefølge fra vanskeligst til lettest å holde vedlike når man blir gammel:
Hurtighet; spenst, eksplosivitet, styrke, balanse og lettest; kondisjon.

Satt på spissen, en normalt trent 30 åring kan fort få skader hvis han prøver seg på en all out 60 meter eller tresteg, mens det fort går greit for en normalt trent 70 åring å gå en lengere tur i høyt tempo.

Og til slutt, man bør ha gode vaner fra tidlig av, slik at når man møter en liten motgang, som feks skader så klarer man både å fortsette, og tenke alternativt, og når man møter stor motgang, kan være alt fra alvorlig sykdom til mental knekk, så husker man den medisinen som stort sett alltid funker, trening og bevegelse, in any shape or form.

8 Likes

Helt enig, fokuser på prosess, rutiner og innsats fremfor absolutte mål, og så er det veldig viktig med hvile og å få nok næringsstoffer

3 Likes

Pluss moms og elavgift.

Momsen regnes vel av strømprisen FØR strømstøtten?

Jeg vurderer pepperkakedietten nå når deigen selges til 2,70/kg. Blir litt tyngre, men samtidig litt rikere.

6 Likes

Et kodak-øyeblikk etter drøyt 1;01;50 Ellers en veldig interessant dokumentar som jeg mener det er verdt å bruke 1.5 timer av livet på.

Formelen for å beregne strømstøtte er som følger: (Spotpris uten mva. pr time i ditt prisområde - 73 øre) x 0,90 (strømstøtte i prosent) x 1,25 (mva.) Hvis du kun vet spotpris med mva., må du først trekke fra mva. ved å dele på 1,25 .

Effektivt nei

Exactly, men det gjelder ikke bare tyske atomkraft. I dagens artikkel i E24 “avslører” de en detalj som er en selvsagt konsekvens av det grønne skiftet, men beslutningstagerne utrolig nok ikke har klart å forutse at måtte skje i et regime der grønn kraft både har subsidier og “forkjørsrett”; nemlig nedlegging av kullkraft, i hurtig tempo.

2 Likes

I Danmark var gennemsnitprisen i dag 4.00 (I morgen den 12 regnes med snitpris på 5.20)

Og vi taler om DKK, så for at spare strøm, så bliver det smørrebrød til aftensmad i morgen :smiley:

4 Likes

Bare å fyre opp grillen :fire:

3 Likes

“Svenskene betaler kun 6 prosent skatt av gevinsten, mot hele 37,84 prosent for nordmenn” :flushed:

5 Likes

I Sverige har man ikke samme negative syn på å eie aksjer som i Norge der man ses på som enten en ondskapsfull riking eller spillegal idiot.

7 Likes

Enig, når jeg skrev det innlegget var det egentlig, uten at jeg reflekterte over det, rettet mot aldersspennet mellom 30-50 år og noe man oppnår etter jevnlig trening. Ellers også enig i at knebøy er konge. Så lenge øvelsene går over flere ledd og muskelgrupper så er det veldig bra.

Jeg er helt på nett med innlegget ditt. Skadeforebyggende og styrke opp ligamenter, sener og spesielt kjernemuskulaturen er gull. Bakkeintervaller med/uten sekk/staver/dekk, svømming og langrenn er gode eksempler på hvordan få trent uten store belastninger på ledd. Jo eldre man blir jo vanskeligere og lengre tid tar tilheling av skader. Ønsker man å komme raskt i gang, gjøre noe effektivt og tidsbesparende er f.eks. 4X4 protokollen fra NTNU genial. I tillegg til styrke og kondis kan vi jo også nevne et å strekke ut og trene balanse og bevegelighet er smart.

Nok søvn og hvile for restitusjon koblet opp med god ernæring gir jo fult utbytte av treningen. Det enkleste er hvis det blir en livsstil, noe man får glede av og en del hverdagen. Også lurt å starte forsiktig slik at man bygger opp det positive enn å føle at alt dette bare er stress som gjør at terskelen for å gi opp senkes. Smart å variere øvelser og terreng, og adaptere til de ulike årstidene.

Nå er det lett å ramse opp alle de «riktige tingene», men ønsker man å få reelle helsegevinster så er det aldri for sent å starte smått. Helsegevinsten av aktivitet, kosthold og søvn trumfer våre beste medisiner. Vi er jo ellers heldige med så mye natur og skikkelige årstider i dette landet så trenger heller ikke å lage dyre abonnement på treningsstudio, kjøpe Hoka og ha pulsklokke for å komme i gang. Bare å starte smått så kommer alt det andre automatisk hvis du føler behovet.

Det er en del med ens egen helse man ikke har kontroll på, men mye kan man heldigvis også forebygge. Mange her liker å gjøre gode investeringer. En investering i ens egen helse er uten tvil smart.

8 Likes

Føttene mine hadde det mye bedre når jeg byttet fra Adidas til Hoka. Bare å kjøpe på salg, så går det greit.

Fikk min første skitur for i vinter på tirsdag. Der snakker du trening med høy intensitet som trener hele kroppen og lav skadefare! Merket at jeg hadde trent i sommer og i høst, for 10 km gikk på 55 minutter, noe som er rekord for min del. Spesielt oppover hadde jeg mer å gi. Hadde ikke nok styrke til staking, så det ble endel staking med fraspark.

Skiene var et par til 1000 kr som jeg kjøpte brukt. Var visst også brukt av en tidligere landslagsutøver. Beste parret jeg har hatt for kaldt føre. Smører kun med grønn, blå eller blå ekstra :sweat_smile: Er det et annet føre, så bruker jeg felleski kjøpt på xxl for 999 kr.

Klassisk skiene er Madshus Redline cold 2.0. Supert feste og gli. Økte skigleden ved -5 og kaldere betraktelig. Når det er så kaldt har felleski mye dårlig glid og mye dårligere feste. :crazy_face:

Skal se om jeg får til å skøyte på ski i år. Julegave til meg selv er et altfor dyrt par kjøpt fordi de fra xxl var så dårlige at jeg ikke vet om jeg har samvittighet til å selge dem videre på finn. :see_no_evil:

4 Likes

Joa, Hoka er bra, men jeg føler det er tidvis dyrt priset, spesielt til fullpris. Det kan fort bli utstyrspress og og skryting med riktig tøy, raske briller, Garmin, strava, Ragde challenge etc. Er litt macho opplegg. Ikke noe fan av det.

Har også god erfaring med Sucony, Mizuno, Asics og andre skomerker som ikke har samme statussymbol som Hoka, men minst like bra. Ellers tror jeg det er lurt å også bytte ut løpeskoene etter 12-18mndr eller 500-1000km, hva enn som kommer først. Jeg kjøper ofte på Black Friday og bruker prisjakt aktivt. Tull å kjøpe til fullpris så lenge du vet hva du skal ha. Man kan f.eks. teste sko på løplabbet eller xxl og deretter legge inn et aktivt søk på prisjakt. Er flere nettbaserte sportsbutikker som kjører veldig gode kampanjer. Sportlet f.eks. har noen veldig gode tilbud nå også…

Hakke fått startet på skisesongen, long overdue…

3 Likes

Har brukt Adidas i 10år+, men for et par år siden, så bikket jeg 40 og føttene mine var da ikke lenger glad i Adidas. Bruker Hoka Challenger som funker like bra på asfalt som i skogen og har forsåvidt også brukt dem på fjelltur. Hadde en stund et par med goretex også, det var lav kvalitet og litt poengløst (lekker som en sil altfor fort). Med et par tynne ullsokker i så funker de uten gtx helt greit, men blir det for vått, så er jeg tilbake på Adidas. Har til gode å slite ut goretexen i dem. :stuck_out_tongue:

Har noe nærfjell hvor jeg utelukkende bruker joggesko, går opp til 1540moh. Traff på noen tidlig i høst som lurte på hvordan jeg klarte meg i joggesko!? De kom i fjellstøvler. De som solgte inn fjellstøvler til å gå på fjelltur har gjort en god jobb altså! Folk bruker det helt ukritisk samme hvor varmt det er eller hvor god sti det er :stuck_out_tongue:

Jeg har egentlig aldri jogget, kun gått, men begynte med litt 4x4 intervalltrening i høst. Fikk mye nyttig lærdom av det. Spesielt det å kjenne kroppen ble jeg mye bedre på. Når kroppen skriker: stooopppp etter 2 minutter, så går det faktisk an å fortsette i 2 minutter til og fullføre 4 minutter intervallet. Og så gjenta 4 minutter etter det.

Kondistreningen min har kommet av at jeg stort sett går opp på fjelltopper, så pulsen kommer i de verste bakkene opp nær 90% selv mens jeg går. Tenkte jeg måtte uppe gamet litt i år, har jo som ambisjon om å kunne skøyte på ski, så da har jeg trent styrke og litt intervall for å tåle elendig teknikk litt bedre :stuck_out_tongue:

2 Likes

Frågan er hva som må til før at få politikene at endre kursen? Selv tror jeg ikke det skjer noe før deras personliga helse riskerar att mye raskt forverres.