Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

I tillegg til all bøy og tøy som gavner legemet fra nakke og ned, ville jeg i mitt treningsprogram lagt til en god bok for aktivitet også i de øvre gemakker. Lesing med egenproduserte assosiasjoner og forestillinger er en utsøkt “øvelse” for sjel og sinn, og kan gi glede og velvære langt inn i støvets alder.

Siden mange liker å tallfeste volumene i treningsprogrammet sitt, kan man jo starte med å konsumere en 300 siders gjennomsnittsroman over fire uker. Deretter øke forbruket til en 400 sider god roman over to uker. Da burde man være så innkjørt at man kan slippe opp på kravene til volum og kvalitet.
Ved trening med lydbok bør volumene med fordel dobles.

8 Likes

Hvorfor nevner de ikke atomkraftverkene som er stengt?
I tillegg føler jeg det er het feil uttalelse av ordføreren. Det er feil at noen i Norge skal betale for EU sitt underskudd i det hele tatt. Måten ordføreren uttaler seg virker det som at han vil hele Norge skal betale for EU sitt underskudd.
Har vi en politisk uavhengig avis igjen i norge?

7 Likes

Vi er vel i utgangspunktet et samlet land og et folk? Dermed bør et allment gode som strøm koste det samme for hele befolkningen. Dersom det er slik at kun den delen av befolkningen som bor sør for en spesifikk grense skal måtte ta konsekvensene av myndighetenes politikk når det gjelder strøm, vil resten av befolkningen synes det er helt fint at staten tjener på strømsalget. Vi mister dermed mye av det presset som myndighetene bør få for å endre politikken.

4 Likes
8 Likes

Også er det jo så flott hvis det strømdrevne nikkelverket i Norge blir lagt ned. Da kan det økes kapasitet i f.eks. Kina hvor de fyrer hovedsakelig med kull.

3 Likes

Ja vi ser hvor mye Stortinget bryr seg om hva som skjer ute i distriktsnorge. De er aldeles ikke farget av hva som er viktig for Oslo

2 Likes

Det tragiske er at i det borgerlige regjeringsalternativet er verken Høyre eller Venstre noe bedre når det gjelder strømpolitikken. Venstre er sogar enda verre ved at de vil fjerne strømstøtten!
Ikke rart at FRP suser oppover for tiden. Tror mange vil stemme på det partiet ut fra slike enkeltsaker, selv om de måtte være uenig i store deler av den øvrige politikken til partiet.

7 Likes

Nettopp!

Dette er problemet når folk føler at partiene på midten mer eller mindre har abdisert eller bare mener akkurat det samme, men med ørsmå nyanseforskjeller.

Jeg tror folket ønsker en avklaring og tydelige standpunkt rundt tre ting fremover

1. Innvandring og bistand
  2. Det grønne skiftet/klimapolitikken
  3. Politiske kontroll over strømmarkedet
13 Likes

Etter min oppfatning bør det føres en streng, men rettferdig innvandringspolitikk som prioriterer integrering og forebygging av utenforskap.
De er nødt til å effektivisere bistanden med fokus på å skape stabilitet og muligheter i opprinnelseslandene for å redusere presset på migrasjon.
Faller meg tungt for hjerte, men gradvis fase ut olje- og gassavhengigheten med en realistisk plan, men da er man forbanna nødt til å sikre arbeidsplasser og økonomisk vekst, samtidig som det investeres tungt i fornybar energi og grønn teknologi.
Det må videre etter mitt synspunkt innføres tiltak som fordeler kostnadene ved klimakutt rettferdig, slik at lavinntektsgrupper ikke rammes uforholdsmessig hardt.
Så får de «smarte» sette seg ned å innføre mekanismer som sikrer stabil og rimelig strømpris for husholdninger og bedrifter, samtidig som man opprettholder langsiktig investering i energi-infrastruktur.

1 Like

“Jensen framholder at å handle strøm over landegrensene bidrar til å senke prisene.”

Joda, senke prisene i Danmark og ØKE dem i Norge…

Vi i Norge er bedre tjent med lavere priser på vinteren, selv om vi kanskje ikke lenger skulle få perioder med gratis strøm om sommeren. Det er tross alt på vinteren vi trenger strømmen mest.

12 Likes

Jeg bor i nord, og jeg og omtrent alle jeg har snakket med om temaet synes det er galskap at store deler av Norges befolkning lider av feilslått politikk, og dermed sinnsyke strømpriser.
Ja, noen tenker kun på seg sjøl, men vil håpe og tro at folk flest bryr seg om sine landsmenn, selv om det ikke er naboen, men folk i andre enden av landet.

7 Likes

Jaa, ikke bare er det kaldt her i landet, men det norske energimiksen er annerledes enn i EU. På grunn av rik tilgang på vannkraft har vi basert oss på elektrisitet, men lenger sør og øst i Europa er hovedkilden til energi i husholdningene naturgass.

7 Likes

Har dessverre passert det stadiet i livet hvor høy fart på tynne planker er morsomt. Noen som kan anbefale planker med feller som er gode for ploging?

1 Like

Et alternativ til ploging er å høre med folka i den svenske smørebussen hva de legger på til sine herreløpere. Kopier smøreriet, og du burde være garantert en langvarig og sikker tur over en relativt kort distanse.

4 Likes

Sammenligne kontoer er ikke inn lengre…hvem har høyest strømpris?

Mye positivt og lese om trening her :blush: Tenker at jeg må starte litt selv, får nesten litt dårlig samvittighet når jeg leser hvor spreke mange her er :blush:

Nå går jeg tur ca. 1-2 timer hver dag, hver annen måned ettersom jeg jobber på båt og trimrommet har jeg egentlig aldri likt selv om det er meget godt utstyrt med sykkel, romaskin, tredemølle, Smith maskin ( tror jeg det kalles ) pluss litt annet. Får meg liksom ikke til og gå inn der. Det er også kommet badstu som jeg ser noen bruker.

Det negative er at jeg røyker, og har egentlig ingen planer om og slutte med det med det første, er 52 år så tipper jeg får holde på til jeg er 60 :blush:

Men kunne faktisk tenkt meg og jogger litt, har relativt dårlig kondisjon. Noen som har forslag til hvordan jeg bør gå frem for og kanskje bli litt sunnere og friskere ? Røyken må jeg nok dessverre ha 🥲🥲

4 Likes

Kjør en deal med deg selv at du tester trimrommet 10 ganger så gjør du opp status etterpå, kanskje det er mer givende enn du tror ?

4x4 intervaller som er nevnt her en del er effektivt: Trening, Intervalltrening | NTNU-forskerne anbefaler 4x4-intervaller. Men er det egentlig mer effektivt enn andre intervall-økter?

Når det er sagt er det lurt å trappe opp. Begynn forsiktig og øk gradvis med flere intervaller

6 Likes

Kult at du går så mye, da har du et godt grunnlag. Luksus med treningsrom og badsue på jobb da :slight_smile:

Enig med Holmes. Hvis du ønsker resultater på kortest mulig tid så er 4X4 noe av det mer effektive du kan gjøre. Cluet er å komme opp så nær maks puls du kan.

Ellers så kan du forsøke å småjogge strekningen du går og øker jogginga litt hver uke eller i en takt som føles greit.

Hva med en sig mindre per dag hver måned til du er nede på et lite nivå uten at du savner det? Når du begynner å merke at kondisen blir bedre vil jeg tippe du også ønsker å trappe ned røyken for å få mer effekt av treningen,

Uansett, kult at du er motivert💪

PS: Du får gi oss en oppdatering i 1Q så veit du at det er folk her som heier på deg

5 Likes

Når det gjelder røyken - skjønner jeg at det ikke er ønskelig å kutte. Jeg skjønner også at DU skjønner at røyking er en vesentlig faktor i helsa di, men at den kostnaden er du villig til å ta.
Men, har du testet noen former for røyke-faste? En periode uten røyk (1 dag pr uke/1 uke pr mnd/1 mnd pr år)?
Ikke for å kutte ut røyken, men for å kjenne hvordan det er. “Å holde hviledagen hellig” (les: en dag for avholdenhet og uten arbeid) er ikke det dummeste man kan gjøre, selv om det ikke er mulig i en båt-turnus. Min erfaring er at det er mye enklere å kjøre en periodefaste enn å kutte det helt ut.

5 Likes

Takker for mange fine innspill :blush:

Oppdatering kommer i midten av januar både når det gjelder treningen og røyken :blush::blush:

7 Likes