Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Veldig godt råd:)

1 Like

Mange gode tips angående trim her. Angående røyking, så trappa jeg ned over etpar måneder, med en røyk mindre per dag hver uke, til jeg var nede i 4 om dagen eller noe. Så slutta jeg bare en dag, det var lettere enn jeg trodde, hadde røkt i 30 år da.

7 Likes

Min erfaring med både løping og styrketrening er det er veldig fort gjort å gå for hardt ut i starten. Etter 4-6 uker med trening kan man få et voldsomt løft i styrke og kondisjon. Problemet er at sener og ledd ikke henger med i utviklingen til musklene og når man presser seg ytterligere så ender man fort opp med smerte og plager.

Jeg ser veldig ofte at ‘‘treningseksperter’’ i media er ute og anbefaler krevende styrkeøvelser som markløft og knebøy fordi de er effektive. Samtidig synes jeg de ofte underkommuniserer hvor tekniske krevende øvelser dette er er og hvilken skaderisiko det innebærer å løfte feil.

Kontinuitet og rolig progresjon er nøkkelen til varig fremgang. Skader og smerter er kontinuitetens verste fiende .

Slow is smooth, and smooth is fast og KISS er fine tommelfingerregler å ha med seg i bakhodet når man starter med trening.

Lykke til @hgsd300 !

15 Likes

Skynde seg langsomt er et bra prinsipp

4 Likes

Jeg startet joggingen min med å jogge ca 1 km til og fra trening en dag i uken. Begynte også med litt intervalltrening i skog. Prøvde jeg meg på intervalltrening på asfalt fikk jeg vondter. Lengre joggeturer har kun vært på sti.

Når det kommer til øvelser som knebøy, utfall osv, så får man i utgangspunktet veldig mye igjen for å gjøre dem uten vekter til å starte med. Og da tenker jeg de første månedene. :stuck_out_tongue:

Som du sier, det er ekstremt lett å pådra seg skader, spesielt hvis man er 40+. Så hastverk er det ikke med å komme i god form at man må øke skaderisikoen. Mye bedre å trappe opp gradvis. F.eks. intervalltreningen, jeg tror ikke det er gøy før man har kommet seg opp på et minimum av form.

Nå har forresten skisesongen startet så smått, det er svært god trening for hele kroppen uten at det sliter nevneverdig. Av tilsvarende ting man kan gjøre i et treningsstudio, så tror jeg roing må være det beste. Det trener også hele kroppen og er en kombo av styrke og utholdenhet. Er endel morsommere å gå på ski da. Har fått meg to 10 km turer hittil. Det blir mer når jeg får skiløyper nærmere enn 32 minutter kjøring unna. :stuck_out_tongue:

4 Likes

Svømming og sykling er også gode treningsformer

2 Likes

Svømming er vel på samme nivå når det kommer til å trene hele kroppen, mens sykling blir du ikke spesielt sterk i overkroppen av…

Jeg ville ikke bare syklet nei

Sykkel er veldig ofte et fint supplement til bilkjøring.

Jeg har 18km til jobb. Tar 25-30 min med bil avhengig av trafikken, syklingen tar 45 min og er tilnærmet gratis

3 Likes

Vinteren 2018 var eneste treningen jeg gjorde å gå på ski. Gikk 656 km i løpet av vinteren og var rett og slett i knallform etterpå. Poenget mitt med å nevne roing og skigåing (og svømming som du gjorde) er jo at dette er treningsformer som er rimelig milde (lite skader), men som kan gi svært gode resultater.

2 Likes

Sykling er samme kategori men gjerne i kombinasjon med noe som trener overkroppen. Jeg syklet en del i sommer og det ble både fine turer og fin trening. Var nesten vanskelig å holde tritt med matinntaket da. Men for den som vil gå ned i vekt vil det være positivt.

Både sykling og svømming som treningsformer (snakker ikke toppidrett) og sikkert skigåing uten at jeg har sjekket opp, er assosiert med betydelig økning av levealder.

4 Likes

Klassisk eller skøyting?
Må si at jeg er utrolig fornøyd med å gå over til skøyting,- som er enda mye mer «variert» enn klassisk. Bedre trening og langt mer moro. Dessuten trenger man ikke smøre.
Jeg ble sliten i nakke og rygg av klassisk. Skøyting varieres hele tiden avhengig av fart og terreng. Man skifter teknikk hele tiden og bruker alle muskler.

1 Like

Ski, sykkel og løping er fine ‘‘stammer’’ å bygge treningen rundt. Så kan det supplementeres med tradisjonell styrketrening hvis man føler behov for det.

Mye er gjort for overkroppen sin del med 3-4 øvelser. Og det kan være unnagjort på 10-20 minutter

2 Likes

Dette er også min erfaring, sykler daglig til jobb i tillegg til to økter mer intensiv sykling i uken, og sliter faktisk med å spise nok til å opprettholde ønsket vekt. Burde, og ønsker også å få til, to enkle økter styrke pr uke.

Mitt tips, som kanskje ikke funker for alle: Det er ofte minst like tungt å mentalt forberede seg på en økt som å faktisk trene. Prøv å begynn med å skifte til shorts og t-skjorte og si til deg selv at du skal bare gå inn på treningsrommet og se deg litt rundt. Thats it. Hvis du plutselig får lyst til å gå litt på tredemøllen, gjør det. Hvis ikke så bare går du tilbake til lugaren og skifter til vanlig tøy. Gjenta. Bare ikke legg noe press på deg selv. Og 10 min gåing i litt tempo er sååå mye bedre enn 0 minutter. Samme med styrke. 5-10 min er så mye bedre enn 0. Da slipper du den mentale «kampen» med å se for deg alt som virker så slitsomt før du kommer i gang.

Lykke til uansett, ikke sikkert mitt råd passer deg, håper du finner en måte å komme i gang på som funker :relaxed:

5 Likes

Klassisk, lærte aldri å skøyte som barn og var nok ikke helt i god nok form for å skøyte med elendig teknikk. Hadde også de billigste skøyteskiene på markedet. Har et par skøyteski i posten nå som jeg satser på at blir bra. Har også trent mer i år for å kunne ta støyten fra dårlig skøyteteknikk så jeg faktisk kan bli litt bedre. :stuck_out_tongue:

Samtidig, ski er ikke bare trening for meg. Har også en god del turer med samboeren som gjerne blir lett trening og prat eller skitur med barna. Hun eldste kan skøyte, han mellomste håper jeg lærer det i år.

Det skal også sies at jeg har fjellvidde 30 min kjøring hjemmefra. Utrolig fint å gå på ski der, men det er ofte svært tunge forhold for skøyting. Nysnø + nypreppa løype + minus 10 grader = svært tung skiføre utenfor sporet. :stuck_out_tongue:

Det gjør jeg når jeg går klassisk. Fiskebein, “jogging” bratt opp, diagonalgang, staking med fraspark, staking. Her vil jo løypa ha veldig mye å si. Er det flatt nok og du er i god nok form, så blir det jo bare staking, det er nok ikke det beste.

4 Likes

Det viktigste for å forbedre teknikken er å skyve hofta fremover. Utrolig viktig. Et par cm forskjell i hofta er som «natt og dag».

3 Likes

Takker dere alle igjen !!:blush:

Bare det og få litt støtte av fremmede på et forum virker. Reiser på jobb den 28 og shorts etc. er allerede pakket og klart :blush:

14 Likes

Hvorfor ikke:

Hvem har lavest strømpris?
Ja til høye strømpriser i to år til😅
Noen med lavere regning tom 12/12?

1 Like

En "smart " danske som prøver å overbevise oss at det er en god og fair deal:

Hvis man tenker tilbake på hvordan dette var tenkt så var det i gata tilsvarende at “noen ganger lager du middag og andre ganger lager jeg”.

Tenk deg om du hadde en nabo med unger, på alder med dine egne, og så fant dere ut at noen dager så hentet du alle ungene og laget middag til alle, mens andre ganger hentet naboen ungene og laget middag. På den måten kunne man fått dagene til å gå opp ved å samarbeide.

Men etter hvert syntes du at kanskje du laget middag litt oftere, og så begynte du å føre statistikk. Og laget skalering for hvor bra middagen var; skikkelig høy søyle var det biff og dessert på ungene, og lav søyle var det bare brødskive med pålegg. Bitteliten søyle betyr kneippbrød til 12 kroner med syltetøy innholdene 90% sukker og emulgator, og 10% kinesiske jordbær.

Etter et år så kom fasiten:

10 Likes

Er det rart at det går galt når hva som er rett og galt er så dårlig definert? Hvorfor lages det emballasje som ikke sier hvordan den skal sorteres?!

Mens sugerør er rest og ikke plast, er vedsekk av plastikk noe som skal sorteres som restavfall.

Eller

Sugerør og vedsekker er restavfall.

4 Likes