På begynnelsen av 2000 tallet var vi kjempeflinke å sortere avfall, da hadde vi brun, grønn og sort dunk.
Da skulle mat- og hageavfall i brun dunk, papp/papir i rød dunk, og rest i sort, ja og så hadde vi en rød dunk til batterier og lyspærer.
Så flyttet vi til nabokommunen, da var det en periode slik at mat skulle i same dunk som rest, men i spesielle poser osv osv.
Vi ble også påprakka en fjerde dunk for glass, noe jeg diskuterte til dels heftig med renovasjonsselskapet, jeg ville ikke ha den. Vi produserer lite glassavfall, og det vi produserer leverer vi på gjenvinningsstasjonen sammen med batterier, bokser, lyspærer og papp når det hoper seg opp.
Ikke faen om vi slapp unna plastdunken!
Jeg spurte da om jeg kunne kjøre inn på gjenvinningsstasjonen og kaste den i plastavfall, det syntes ikke dama på kontoret var morsomt. Foreslo også å kutte den opp å kaste den i restavfallet.
Det ordna seg, det var en dag det kom en fra renovasjonsselskapet å leverte ut dunker til andre i gata, jeg spurte om han kunne ta med seg glsssdunken, det gjorde han!
Så vi sorterer batteri og elektroavfall, papp og papir, men matavfall som før kunne inkludere det meste som kunne komposteres begynner å bli komplisert, nå er det viss slik at det kun er ting som har vært spiselig som skal i brun dunk, da skal vel ikke papir som en f.eks. har tørket kjøtt med, eller tørket over benken med osv osv i den dunken?
Jeg vet ikke, og jeg driter etter hvert i det også, lei hele greia.
Og dere som har glassdunker, vær greie med naboene, det bråker noe helt forjævlig når naboen kaster glass i dunken etter helgas fest, det virker som om han kaster de med full kraft i dunken……
Til slutt: hvorfor har vi ikke egen dunk til plast?? Det er plast og papir det blir mest av!