Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Når begynte norske bønder å produsere grøtris, og å bekymre seg for dyre matpriser som skyldes subsidiering av bonden, og toll og barrierer på importerte produkter?

Samtidig mener han det ikke er riktig å selge grøt til så billig penge.

– Du får en middag til tre kroner. Jeg syns vel ikke så mye om det.

Jeg er glad i den norske bonden og det landskapet som de små bøndene er med på å vedlikeholde; det gode gamle kulturlandskapet, men burde vi tenke nytt?

Her hjemme, lokalt, så tusler nå “plutselig” elg over plenen. Kan den være et alternativ til beitende sauer og geiter som man hadde i gamle dager?

1 Like

På begynnelsen av 2000 tallet var vi kjempeflinke å sortere avfall, da hadde vi brun, grønn og sort dunk.
Da skulle mat- og hageavfall i brun dunk, papp/papir i rød dunk, og rest i sort, ja og så hadde vi en rød dunk til batterier og lyspærer.
Så flyttet vi til nabokommunen, da var det en periode slik at mat skulle i same dunk som rest, men i spesielle poser osv osv.
Vi ble også påprakka en fjerde dunk for glass, noe jeg diskuterte til dels heftig med renovasjonsselskapet, jeg ville ikke ha den. Vi produserer lite glassavfall, og det vi produserer leverer vi på gjenvinningsstasjonen sammen med batterier, bokser, lyspærer og papp når det hoper seg opp.
Ikke faen om vi slapp unna plastdunken!
Jeg spurte da om jeg kunne kjøre inn på gjenvinningsstasjonen og kaste den i plastavfall, det syntes ikke dama på kontoret var morsomt. Foreslo også å kutte den opp å kaste den i restavfallet.
Det ordna seg, det var en dag det kom en fra renovasjonsselskapet å leverte ut dunker til andre i gata, jeg spurte om han kunne ta med seg glsssdunken, det gjorde han!

Så vi sorterer batteri og elektroavfall, papp og papir, men matavfall som før kunne inkludere det meste som kunne komposteres begynner å bli komplisert, nå er det viss slik at det kun er ting som har vært spiselig som skal i brun dunk, da skal vel ikke papir som en f.eks. har tørket kjøtt med, eller tørket over benken med osv osv i den dunken?
Jeg vet ikke, og jeg driter etter hvert i det også, lei hele greia.

Og dere som har glassdunker, vær greie med naboene, det bråker noe helt forjævlig når naboen kaster glass i dunken etter helgas fest, det virker som om han kaster de med full kraft i dunken……

Til slutt: hvorfor har vi ikke egen dunk til plast?? Det er plast og papir det blir mest av!

2 Likes

Gjør det heller ikke enklere at det er kan være forskjell mellom kommuner. :joy:

1 Like

Min enebolig fra 2017. Bruker ikke så mye strøm :sunglasses:

3 Likes

Kjører du elbil også? Jeg har to elbiler inkludert, og hus fra -75, riktignok med «nye» vinduer, men kun 10 cm isolasjon i veggene….

Da ble det riksrett likevel for Yoon Suk-yeol.

1 Like

Nei jeg har ikke el bil. Varmekabler i gangen nede og på badet. Kun en panelovn på 2000W fra Mill innerst i stua som oppvarming. 156 kvm (noe av det er uoppvarmet bodplass). Så sykt godt isolerte disse nye husene og 3 lags vinduer er også meget effektivt mot varmetap.

2 Likes

3-lags vinduer hjelper nok veldig mye ja, og et såpass nytt hus har vel 35 (40?)cm isolasjon i himling?

Jeg bruker altså ca 400 kWt mer enn deg på hus fra 1975 vs 2017 inkl to elbiler.
Kjører ca 100 km daglig til sammen og vi er fire i husholdningen.
Varmer opp med to varmepumper samt to bad med varmekabler.
Har vedovn men blir lite brukt, stort sett kun når det blåser mye…. Går vel rundt 200 kWt i lading på disse første 14 dagene i desember.
Er overrasket over at forbruket mitt er så lavt.
Har jo solceller, men de har produsert 29 kWt til nå i desember😅

3 Likes

Det går helt fint, men ikke jord og planter osv

Det er 40 her ja :sunglasses:

1 Like

Så enkelt kan det sies…

10 Likes

Her må vi legge plastikk i en sekk. Så setter man sekken oppe vid de andre søpplet. Så, mer eller mindre tilfledig, så kommer en lastebil og samler opp sekkene med plasikk-avfall!

1 Like

Her er en planovergang erstattet av en bro som ikke kan benyttes av syklende, barnevogner, eldre, etc. I tillegg, så forlenger det jo turen ganske greit for gående. Kommunen skulle visst ha ansvaret for brøyting, men hvordan får du gjort det på en bro som dette? Hvem tenkte dette var en god ide?!

1 Like

Dette er et solid stykke (performance)kunst.

4 Likes

Veldig god og informativ video om vitamin D.

2 Likes

Ligger bak betalingsmur.
Har dog undret meg over hvor stille det har vært i Norsk media om denne saken etter at direktivet ble vedtatt i EU i sommer.
Dette har jo potensiale til å skape et politisk jordskjelv…

7 Likes

De fleste innen media er klima-fanatikere og dette er et klimtiltak. Så de kommer neppe noen krtikk fra det hållet.
De flesta tjener også bra så de gir væl bare faen, der drabber ju fremst noen annen.

1 Like

Kan vel umulig være Bane Nord :wink: