Hvis Carslen stiller til neste år så tror jeg dette bare er bra, skaper blest og omtale.
For egen del så storkoser jeg meg når Magnus er på en “winner streak”, og særlig når han er bakpå fra start, og tar igjen folk på målstreken.
Men jeg synes det er enda mer interessant å følge med på andre partier, for siden det er mange partier så oppstår det selvsagt mange veldig interessante sjakk-situasjoner.
For eksempel så endte den norske (ennå tenåringen) Emar Alham i et sluttspill der han hadde en springer mot motstanderen som hadde en løper og springer, mot Emars ene springer, noe som greit skal være remis.
Men med et sekunds uoppmerksomhet, så rotet Emar seg inn i en stilling hvor Emars springer var fanget, og ble slått ut, og da oppstod det en situasjon som mange amatør-spiller synes er interessant; sett matt med springer og løper, som faktisk er overraskende intrikat. Utrolig insruktivt å se det, for det er en situasjon jeg hadde innbilt meg at jeg skulle klart å finne ut av, om den oppstod, men hadde neppe klart å løse når jeg så systemet for det; motstanderens kongen må fanges i hjørne med samme farge som løperen til spillern som står til 100% vinst, når riktig teori og system brukes…
Jeg synes det også er morsomt å se på kroppsspråket til spillere, for nå man har pilen som viser hvor godt, eller dårlig, spillerne ligger an, så ser man jo hvordan de reagerer når de tabber seg ut, eller får blod på tann. Det var definitivt er slikt øyeblikk når Emar tabbet seg ut, både for Emar og hans bedre ratede motstander.
Var også gøy å se Aryan Tari med en lekkerbiskende, og selv om fokuset var på siste trekket, i bonde til dronning omvandling, var det en nydelig potensiell avdekker med en fianchetto-plassert løper noen trekk i forkant. Et trekk som kanskje ikke var verdt å kommenteres for sjakke-eksperten på 2000+ rating i NRK-studioet, men for “vanskelig” til å sees av gjestene i studie. Men midt i blinken for en amatør som meg.
Mao, mens jeg hittil har sett med et halvt blikk på TVen, og heller sett spennende ting på nettet, og Youtube (og satt meg i godstolen når Magnus “is Chrushing it”), så har jeg tenkt å følge hele sendingen i kveld.
Min konklusjon er at så lenge det blir en løsning på konflikten mellom Magnus og FIDE, og Magnus stiller til neste år, så er dette bare bra for alle; det kommer på TV til neste år, og amatørspillere i hele Norge får bedre intellektuell underholdning resten av romjulen.
Og så er det hyggelig at andre i sjakk-sporten i Norge får vist seg frem, og kanskje kanskje så kommer noen flere enn meg frem til samme konklusjon angående underholdningsverdien TV-sjakk har.