Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

Anbefales på det sterkeste for alle som ønsker mer kunnskap om kolesterol. Samme fyr (gjesten i podcasten) som gikk gjennom blodprøvesvarene i gjennomgangen jeg linket til tidligere.

Legger ved link om noen ønsker en gratisperiode. Jeg får en mnd gratis eller noe for hver person som bruker den, men har bare en potensiell gratismåned igjen, så usikker på om det også skaper begrensninger for dere som eventuelt måtte bruke linken. Regner uansett med at det står om dere må betale for tilgangen.

Let’s listen together on Podimo! https://share.podimo.com/s/0qoGuH6T

2 Likes

Hei, du burde sjekke ut Podimo! Fordi du er vennen min, kan du nå registrere deg for 60 gratis dager. Klikk på linken min og start med lytting til podkaster og lydbøker med en gang: https://share.podimo.com/s/tv0QBsrQ

Bruk denne her nå over om den er oppbrukt👍 for meg kan det se ut som at den fungerer videre fremdeles så bruk Rograk sin om du kan👍

Mye interessant fra Pimp lotion! Hører ofte på han via Wolfgang.

Edit "
Ser ut som at de kjører samme opplegg som DN at se ikke tillater deg å kansellere medlemskapet med engang slik at betaling ikke går automatisk.
Bruker som regel ta gratisperioden med aviser og si opp umiddelbart så jeg aldri betaler fullpris. DN og kan se ut som Podimo må du vente før du kan si opp medlemskapet. Fin måte å håpe folk glemmer å si opp på.

Edit 2:
Ble vist mulig å si opp nå, ser man kan få 3 mnd til 9 kr, så blir tre måned til for 9 kr da. Men da må jeg huske på å si opp etter gratisperioden, ellers vil det løpe til 99 kr fra mai av. Så det er fint triks om noen ønsker å sikre seg 5 mnd allerede nå til 9 kr.

3 Likes

“nå innføres nye regler. Uansett om man skal på familiebesøk, fotballtur eller bare weekend til London, må du fra 2. april ha sikret deg en digital innreisetillatelse (ETA) før reisen starter…”

:thinking:

Jeg var i Spania nå i julen,

Der må man nå oppgi ::

Navn
Personnr
Hjemmeadresse
Telefonnr
E-post

På et A4-ark av scanet pass, Ved innsjekk på hotell,

nekter du, kan ikke hotellet la deg sjekke inn.

Imo er det personvern krenkelse av groveste sort!

1 Like

:clown_face:Magnus Carlsen :clown_face: :exploding_head:

Dette er jo bare flaut.

Men hva får han til å gjøre det han gjør i dag?

Regelverket er krystallklart, å han klarte å følge reglene i går!

Gårsdagen endte dog med fattige 2.5 poeng.
Å en eventuell seier var vel muligens vanskelig?

Er mannen virkelig en så dårlig taper, at han velger å oppføre seg som en barnslig drittunge, fremfor å akseptere at han ville tapt hurtigsjakk VM?

Tror oppførselen, å valget han tok i dag, tilsier at Sjakk spilleren Magnus Carlsen er historie.

Mannen (Gutten?) er jo helt uspiselig!
Å dessverre er nok dagens idiotiske oppførsel, noe av det første man vil tenke på når navnet hans blir nevnt i tiden fremover.

Litt synd, for han har jo levert et par gode partier :chess_pawn:
Å vært en av de beste idrettsutøverne i historien.

1 Like

Var dette slutten for tv- sjakken i Norge?

NRK valgte å ikke sende kveldens siste partier i VM!
men heller kun snakke om Magnus

Så, ja.
Tror nok romjulssjakken er historie.

#Fra NRK Sjakk Chat :.

…og der ble sjakk plutselig bare en smal nerdegreie igjen.

IMG_8648

Nå er det bare en mnd siden Magnus oppfant en helt ny åpning i sjakk, så jeg tror han har mye å bidra med enda. Men hvorfor kommer han så ofte for sent til kampene sine?

Du kan se det fra hans side. Som han selv sier har han holdt ut med Fide veldig lenge. Jeg trur ikke gårsdagens hendelse var kun pga noen jeans, det er nok en liste med ting over tid. Og reglene til Fide er ikke helt rett frem, som vist under Nrks sending igår. Jeg tror ikke historien kommer til å se tilbake med de brillene som du legger til grunn. Jeg trur Fide nok en gang har skutt seg selv i foten over bagateller som blåser seg opp til en stor sak. Som de sier i Flåklypa: Time will show.

5 Likes

Man har jo alltid måtte gi fra seg passet ved innsjekk så det eneste de ikke kunne få tak i fra før var vel epost kontoen din, og mobilnr om du har reservert deg fra det.

2 Likes

E-post og telefonnummer pleier man vel oppgi når man booker hotellrommet :man_shrugging:

Jeg ønsker å bestille et rom hos dere takk!

Og hva er navnet?

Anonym

Kontaktoppgifter?

Hemmelig

Ja da ønsker vi deg hjertelig velkommen, hvordan kjenner vi deg igjen?

Grå frakk og solbriller

2 Likes

Gruer meg til du prøver å fly.

3 Likes

– I fjor gjorde Kina to tredjedeler av alle fornybarinvesteringer i verden. Jeg legger ut dette for å inspirere resten av verden til å konkurrere med Kina om å bli like grønne.

Kjøpt og betalt? For i virkeligheten, så øker Kina co2 utslippene sine massivt. Legg merke til at dette er pr person!

1 Like

Hvis Carslen stiller til neste år så tror jeg dette bare er bra, skaper blest og omtale.

For egen del så storkoser jeg meg når Magnus er på en “winner streak”, og særlig når han er bakpå fra start, og tar igjen folk på målstreken.

Men jeg synes det er enda mer interessant å følge med på andre partier, for siden det er mange partier så oppstår det selvsagt mange veldig interessante sjakk-situasjoner.

For eksempel så endte den norske (ennå tenåringen) Emar Alham i et sluttspill der han hadde en springer mot motstanderen som hadde en løper og springer, mot Emars ene springer, noe som greit skal være remis.

Men med et sekunds uoppmerksomhet, så rotet Emar seg inn i en stilling hvor Emars springer var fanget, og ble slått ut, og da oppstod det en situasjon som mange amatør-spiller synes er interessant; sett matt med springer og løper, som faktisk er overraskende intrikat. Utrolig insruktivt å se det, for det er en situasjon jeg hadde innbilt meg at jeg skulle klart å finne ut av, om den oppstod, men hadde neppe klart å løse når jeg så systemet for det; motstanderens kongen må fanges i hjørne med samme farge som løperen til spillern som står til 100% vinst, når riktig teori og system brukes…

Jeg synes det også er morsomt å se på kroppsspråket til spillere, for nå man har pilen som viser hvor godt, eller dårlig, spillerne ligger an, så ser man jo hvordan de reagerer når de tabber seg ut, eller får blod på tann. Det var definitivt er slikt øyeblikk når Emar tabbet seg ut, både for Emar og hans bedre ratede motstander.

Var også gøy å se Aryan Tari med en lekkerbiskende, og selv om fokuset var på siste trekket, i bonde til dronning omvandling, var det en nydelig potensiell avdekker med en fianchetto-plassert løper noen trekk i forkant. Et trekk som kanskje ikke var verdt å kommenteres for sjakke-eksperten på 2000+ rating i NRK-studioet, men for “vanskelig” til å sees av gjestene i studie. Men midt i blinken for en amatør som meg.

Mao, mens jeg hittil har sett med et halvt blikk på TVen, og heller sett spennende ting på nettet, og Youtube (og satt meg i godstolen når Magnus “is Chrushing it”), så har jeg tenkt å følge hele sendingen i kveld.

Min konklusjon er at så lenge det blir en løsning på konflikten mellom Magnus og FIDE, og Magnus stiller til neste år, så er dette bare bra for alle; det kommer på TV til neste år, og amatørspillere i hele Norge får bedre intellektuell underholdning resten av romjulen.

Og så er det hyggelig at andre i sjakk-sporten i Norge får vist seg frem, og kanskje kanskje så kommer noen flere enn meg frem til samme konklusjon angående underholdningsverdien TV-sjakk har.

2 Likes

Jeg ble faktisk overrasket over hvor mye Europa slipper ut, særlig mtp at det er svært få land i Europa som faktisk fyrer med kull. Men kvaliteten på kullet forklarer kanskje en del…

Nesten alt (98%) av alt kullet som fyres i Europa brukes av 6 land, og Tyskland alene bruker nesten halvparten…

Hvis man tar utgangspunkt i ballpark numbers fra din graf @Christian, så bruker Kina 9 tonn kull per person, mens EU ca 6 tonn.
Men når det man vet at det er 450 millioner innbyggere i EU og 85 millioner innbyggere i Tyskland, så vil grafen din si at hver tysker bruker: (450/85/0,466 = 14,6 tonn.

Dvs at Tyskland slipper ut mer CO2, fra kull, per innbygger en USA, tross at verdi-produksjonen er lavere! (og mer enn 50% ,er enn Kina per innbygger)

USA har en BNP per Capita på 87 000$, mens Tyskland har 56 000$, mao er USA 55% mer effektivt mtp sin kullbruk enn Tyskland.

Grunnen til at Tyskland slipper ut så mye CO2 fra kull er selvsagt at de bruker dårlig brunkull (lignite), som også skader landskapet mer i åpne dagbrudd:

Hard coal, eller svart kull (anthracite) slipper ut 25% mindre CO2 som brun kull (lignite), og naturgass halvparten av lignite, basert på outpu (kWh).

Kina bruker faktisk veldig mye svart-kull:

Mens Tyskland er høyt oppe på brunkull:

Det aller beste kullet kommer fra Australia, og Russland:

Det dårligste kommer fra Indonesia, og Tyskland.

Kina er faktisk ikke så verst på kvaliteten, selv om volumet er utrolig høyt.

Fantastisk at Tyskland har faset ut atomkraft og beholdt kullet…

6 Likes

Men de er flinke og sparer på naturgassen sin da, når det blåser lite, og bruker mye brunkull.
Under er siste dagers forbruk. og akkurat nå blåser det ingenting.

Ganske “avslørende” å se hvordan de **tenker .**Når det blåser lite 1) så bruker de i større grad brunkull en gass som buffer, og når det blåser ingenting, som i dag 2), så må de faktisk bruke av gassen også , og de må 3) holde en baseload i gang av brunkull, slik at de fyrer med brunkull når det blåser mye (mer vind enn forbruk), og strømprisene er veldig lave.

Mao Tyskland eksporterer 4) kullkraft nå de har overskudd av vind, fordi totalen av elektrisitet produsert, er høyere enn etterspørselen (rød linje).

Hadde Tyskland hatt atomkraft hadde baseloaden vært høyere, og man kunne unngått å bruke brunnkull som buffer( og heller brukt gass), samt at Tyskland kunne lett vært netto-eksportør av kraft.

Men jeg skjønner selvsagt den andre siden også, vindkraften som er dyr uten batteri/buffer.

Basically må det bygges ut batterikapsitet i takt med vinden, og batteriene er oppbrukt, og vel så det på dagens nivå.

Det som likevel er mest irriterende er alle spekulantene som kan frontrunne, ved å følge med på været, og sende regninga til forbrukere. Og jeg kan ikke fatte hvordan naive politikere har klart å lage en slik pengemaskin, for de få.

Har da aldri vært tilfelle, at all denne informasjonen skal utleveres på et A4 ark.
I det du sjekker inn.

Det betyr at du er pålagt å oppgi fullt navn, fødselsdato, telefonnummer, nasjonalitet, passinformasjon, kjønn, adresse og e-postadresse dersom du skal sjekke inn på et hotell i Spania.

Av hva jeg forstår, er det Spansk politi som har krevd denne ekstra informasjonen.

Snu på situasjonen,
Hva om du er uheldig, å mannen som jobber i resepsjonen på hotellet, har onde hensikter med infoen han mottar.

Kanskje står du der med en flashy Rolex, å kona med LV-bag.

Han kan ta en kopi av arket. Å selge til eventuelt kriminelle.

Som da har ALL info på deg

#Null personvern.

Å hvor dette A4 arket blir av, etter du har reist hjem. Har du 0 kontroll på!

Pass har fungert utmerket i alle år,
å gjør fortsatt det.
I alle Europeiske land, Unntatt nå Spania

3 Likes
1 Like