Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 1

De fleste andre slike utgifter er det kostpris på. De kan gjerne selge oss strøm til kostpris.

2 Likes

Strømstøtten skulle hatt et tak for å hindre overforbruk. 2000kwh mnd burde holde for det mest nødvendige i lange baner. ( for min del kunne grensen vært på 1000kwh) eller 500kwh per person i husstanden

1 Like

Har hus på 167m2 fra 1995 med varmepumpe og bruker rundt 3000 - 3500 KWt når det er kalde måneder (type -15 i et par uker). Med en sånt tak, så hadde jeg nok brukt vedfyring i tillegg. Blir ræva luft i byen hvis alle fyrer med ved på stille dager, men…

2 Likes

Har hus fra 1983 110kvm, vi er 3 stykker fyrer kun med strøm fra varmepumpe og bruker mindre enn 1000kwh i mnd. Varmen står på 17grader. Har på oss tykkere kle/strømpebukse om det blir for kaldt. Vi lever i sus og dus og har for store forventninger i dag. Vi kan lære av nøysomheten fra 70/80 tallet

1 Like

Hadde jeg gått ned til 17 grader, så hadde jeg kanskje brukt 2700 KWt, bor nok på et kaldere sted enn deg og har større hus og vi er 5. Når det er kaldt ute, så har jeg ca 19-20 grader i stue/kjøkken, varmere på badet og kaldere på soverom.

Når det er kaldt, så er det gjerne rundt 4-8 grader kaldere hos oss enn hos f.eks moren min som bor en time unna. Spesielt i fjor var det veldig kaldt, hadde -28 en natt.

1 Like

Prøver han å ta livet av dronningen?
Fikk kongehuset beskjed om at kongeskipet også blir involvert i den narkomane stesønnens eskapader som førte til dronningens hjerteproblemer?

1 Like

Er vel ingen som driver med overforbruk.

Strømmen er fremdeles over 1 kr inkl. mva og avgifter .

Er jo ikke slik at folk tenker: Hei hå, nå er prisen under 1 kr, la oss skru på 2 ekstra ovner for å godte oss… :joy:

Er alt for mangen som bare ser på seg selv og sin status.

“Jeg klarer meg, kan godt kutte for min del”

Uten å ta inn over seg at mangen sitter i eldre boliger som ikke er i nærheten av isolasjonen som er i nyere boliger.

Har hus fra 1983 110kvm, vi er 3 stykker fyrer kun med strøm fra varmepumpe og bruker mindre enn 1000kwh i mnd. Varmen står på 17grader.

Så du har 17 grader hjemme?

Fun Fact: Det er 2 grader under anbefalt temperatur fra Arbeidstilsynet…

Hadde jeg satt temperaturen til 17 grader her hjemme hadde det ikke bare blitt kjøligere inne, hadde nok fått en kald skulder fra samboer i tillegg :joy:

12 Likes

Eller olje, tenk så billig den ville vært om vi ikke delte den med andre?

Nå vurderer jeg seriøst å slutte å se på 16 ukers helvete. Jeg har alltid syntes at kvaliteten er helt elendig, både på treningsopplegget og kostholdet, men nå merker jeg at jeg blir konstant irritert av å se det, og underholdningsaspektet blir mindre og mindre. Hvorfor kan de ikke vise dem litt basic teknikk på styrkeøvelsene? Hvorfor kan de ikke ha en person som er kompetent til å ta seg av styrketreningen? Styrketreningen minner mer om kardio, da alt skal gjøres med høy tempo og uendelig mange repetisjoner. Det er jo nettopp dette som er forskjellen på styrketrening og utholdenhetstrening… Om man ser på hva de oppnår, er det en del som går ned i muskelmasse, og nedgangen i fettprosent er ofte veldig liten i forhold til antall kilo de har gått ned (det forsvinner relativt lite fett i perioden). Deltagere blir “skadet” hver sesong, og de eksisterende skadene de har, blir aldri tatt tak i. Om man ser på testen de tar på “etter-sammenligningen”, er det helt horribel teknikk på dem. Det bør ikke ta dem mer enn 1 time å fjerne de fleste av disse feilene. Deltagere slutter å spise kjøtt og fett på grunn av at de får beskjed om at det er farlig og usunt, hvor i utgangspunktet sunne måltider som kjøtt, poteter, grønnsaker og saus, må sløyfes. I tillegg legges det opp til at de skal innta proteinshaker daglig (og opp til flere ganger til dagen). Jeg har ikke noe i mot proteinpulver, men i hvilken verden kan man påstå at dette oppfordrer til en varig endring og at de faktisk lærer noe, for ikke å nevne at å drikke proteinpulver gir ekstremt lite metthetsfølelse kontra å spise samme mengde? Spesielt om man ser det i sammenheng med at de ikke virker å innta så veldig mye proteiner, så hvorfor skal absolutt drikke disse i stedet for at det har en naturlig del i måltidene de spiser? I det ene øyeblikket må de spise tørr mat for at saus er “ulovlig”, mens det en kort tid etterpå står at de skal innta en skje med peanøttsmør, som inneholder omtrent det samme som en god saus. Snakk om å redusere mat til kalorier og næringsemner, ikke noe som er helhetlig og godt.

I tillegg er ikke resultatene de oppnår særlig bra, og de kunne absolutt oppnådd større fremgang med mye mindre innsats om de gjorde ting på en mer fornuftig måte. 16 uker er ganske lang tid. Selv gikk jeg ned 50 kilo på et halvt år, og da økte jeg samtidig muskelmassen med en del kilo. Da trente mye mindre enn de gjør, i tillegg til at omtrent ikke utførte noe kardiotrening. Og ja, jeg er klar over at det er et underholdningsprogram, men jeg mener for det første at å gjøre ting med kvalitet ikke ødelegger underholdningen. For det andre, merket jeg i min tid som personlig trener hvor vanvittig mange som fenges av dette programmet og kopierer det blindt, og det hadde derfor vært en ypperlig måte å faktisk bidra til folkehelsen på en positiv måte. Og, om noen lurte, hadde jeg vært PT’en til deltagerne, hadde jeg bedt dem om å trene 1-2 ganger styrke (30-40 minutter per) hver uke, og kardiotrening hadde vært helt opp til dem selv, men maks to økter. Jeg kan garantere dere at de hadde fått mye bedre resultat! På den tiden kunne de kvittet seg med de fleste muskelplager, fått mye mer muskelmasse, samtidig som de går betraktelig ned i vekt.

14 Likes

Hve er en “16 ukers helvete.” for noe?

1 Like

Et TV program hvor du ser feite folk sulte seg og slite seg ut for å komme bedre i form mens du selv sitter på ræva og slapper av. :see_no_evil:

7 Likes

OK. Jeg har ikke TV.
TV er opium før folket.

3 Likes

Ja kjøtt er farlig det

1 Like

Jeg mener det største problemet er at mennesker som de to søstrene(?) i artikkelen er den nye eliten i samfunnet. Hvorfor i alle dager har folk med så lite substans (og også lite folkeskikk) fått så mye makt og innflytelse?

6 Likes

Fordi vi har helt feil fokus?

6 Likes

Siden det er litt snakk om trening, og kanskje teste egne grenser så kom jeg på at Lars Monsen er aktuell med nye programmer, og tenker denne gamle snutten kan inspirere.

Canada på tvers med Monsen,

2 Likes

Vi og vi, fru Blom…

1 Like

Spennende og se om dette går rolig for seg.

Flaut

8 Likes