60 000 IU per dag, over flere måneder, kan gi forgiftning når vi snakker om D vitaminer i følge Mayo klinikken
1 eggeplomme gir et sted mellom 40 og 100 IU, og D-vitaminer sitter i plommen. Tilsvarende 2 til 5 mikrogram.
Tror skattehullene er det som provoserer meg mest. Hvorfor skal du kunne slippe unna med 22% skatt hvis du er rik nok til at det å flytte til et annet land blir trivielt?
Kan det virkelig stemme at eggene som visstnok skal inneholde 300 mikrogram vitamin D. Det er jo 100 ganger så mye som normalt.
Skulle tro at det er «tap i systemet i høna», og at siden det nødvendigvis må være tilsatt D-vitaminer i foret, eller noe lignende, må nødvendigvis hønene ha fått for med «1000 ganger konsentrasjon av et eller annet»
Virker som en veldig rar nyhet, eller noe godt utenfor kontroll.
Noen som har en god forklaring? (Uten om at noen vil at man skal spise mindre egg pga eggmangel i sikte)
Fillesak.
Tror ikke noen vil ta skade av de D-vitaminene, med mindre de har en eller annen underliggende sykdom som kødder det til.
Spent å se hva jeg vil ha av D-vitaminnivå i kroppen etter 2-3 måneder med 10 000 IU/dag.
Ultrahøyt inntak av D-vitaminer er ikke noe å spøke med. Slikt inntak kan bl.a. føre til nyresvikt, hjerteinfarkt og hjerneslag.
Paradoksalt nok (ettersom høyt inntak av vitamin D stimulerer opptaket av kalsium) kan det føre til svekka skjelett på grunn av redusert produksjon av beinceller.
Når det gjelder hvilke mengder D-vitaminer vi snakker om, er følgende retningsgivende:
Viste du at over 30% av folket går rett på limpinnen og svelger valgflesket selv om lukten er motbydelig. kroner blir gitt, bak teppe taes millioner som kommer i form av oppgraderingskrav til boliger. Vi lo av amerikanske velgere men burde kanskje feie for egen dør først. Stem på noen nye som aldri har prøvd seg før og send et signal at vi ikke finner oss i insidehandel, juksemakere og lureri (makspris 40 øre ikke inkl moms)
Jeg driter i hvem som styrer så lenge det er noen andre enn de som sitter der nå og noen andre enn de som satt der sist
Ikke inkl. Mva?
Så bedrifter som ikke opplyser om moms til forbrukere må dekke den selv. Gjelder det Jonas Gahr Støre og staten også da eller?
Trump er på jobb og beordrer nå sanksjoner mot Den internasjonale straffedomstolen (ICC)- Men siden USA, i likhet med andre bøllenasjoner som Russland og Kina anerkjenner ikke domstolen, får de ikke all verdens effekt.
Ordren vil derfor innføre økonomiske og visumrelaterte sanksjoner mot personer og familiemedlemmene deres (sic) som hjelper ICC i etterforskingen av amerikanske borgere eller USAs allierte.
For tiden er den internasjonale rettsorden satt til side og erstattet av en Lex Trump som daglig oppdateres.
jeg har ikke noen sterk mening om spesifikt det. Poenget er at det sminker brura og vi blir blinde for virkeligheten. Tilfeldig at alle disse flotte tilbudene kom rett etter at det var kun AP i regjering. Nå kan de ta all ære selv. Jeg blir nesten kvalm av oppførselen. Om der kommer et parti som gir alt de kan fra starten av og som ikke har noe valgflesk igjen når perioden er over, de vil jeg stemme på for gjennvalg
Det er derfor jeg tok blodprøve før jeg økte inntaket i begynnelsen av januar, og derfor jeg skal ta ny blodprøve i mars for å sjekke nivåene. Har ingen planer om å kjøre 10 000 IU hele tiden. Planen er å få det opp i øverste del av anbefalte nivåer, og så finne vedlikeholdsdosen jeg trenger.
Tar K2 som forebyggende med tanke på kalsifisering som er den mest vanlige bivirkningen man er redd for. Men også zink og magnesium.
Når det gjelder forgiftning så skal man ha bra høyt nivå før det blir problematisk tror jeg.
https://academic.oup.com/labmed/article/49/2/123/4807321
Results
A total of 127,932 serum/plasma 25(OH)D measurements were performed on 73,779 unique patients. Of these patients, 780 (1.05%) had results that exceeded 80 ng per mL and 89 patients (0.12%) had results that exceeded 120 ng per mL. Only 4 patients showed symptoms of vitamin D toxicity. Three of these cases involved inadvertent misdosing of liquid formulations.
1ng per ml = 2,5nmol/L
I studien over er laveste nivå man så på over 80ng/ml, som da er 200nmol/L…
Av kun 900 personer med nivå over 200 nmol/L var det kun 4 stk som viste tegn til forgiftning.
…og arbeidsplasser,YES!
Helt ufattelig og trist. Har en følelse av at det fortrinnsvis er middelaldrende kvinner som er veldig glad i JS.
god markedsføring på 80 tallet med andre ord. Ingen kan motstå pikenes Jens
En annen grunn kan være denne:
som gjør at det forståelig nok ikke skal mye til for at en større andel hopper fra det ene til det andre. Den totale mangelen på bunnsolide parti. Hvor JS utsondrer noe stabilt/trygt.
Et varselskudd for samtlige parti, minus FRP. Og et sykdomstegn for landet.
Enig at folk kan se trygghet i stoltenberg, Men syns det er skummelt at politikerne skal holde på sine plasser så lenge. Vi velger snart statministere som er 80 år. Jeg syns Kåre var bra gammel når han hadde sin siste statsminister periode. Da han startet sin siste periode var han over 10 år yngre enn det Støre er nå. Hagen gikk av som partileder 62 år gammel. hint hint Støre og co. Sitter for mye folk der som har spart seg opp sin egen formue og skal ta avgjørelser som de ikke har noe forhold til
Snakk om nerding med tall
Hvorfor bry seg om de rike får enda mer gevinst i kroner om det kan sørge for at de mindre bemidlede har råd til sunnere mat 🤷
Det jeg lurer på er hvordan det går med høna, seriøst, hvis en høne legger egg fortløpende med D-vitamin som kan forgifte en person på 75 kilo, så hva da med en høne på et par kilo?
Hvis høna legger 1 egg om dagen og en person spiser 1 egg om dagen er jo spørsmålet relevant.
Normalt er det jo tap i prosesser også, og sånn sett burde jo høna ha en vanvittig konsentrasjon av et eller annet, eller skjer det en konvertering i egget?
Og hvis det er kommet “for mye” i noe, så skulle man tro at det var en hensikt med at det skulle være der “in the first place”. Så har hønene fått for med ett eller annet tilsatt hvor konsentrasjonen av dette “et eller annet” er en faktor “veldig høyt” for mye av noe.
I så fall burde man være bekymret for dette foret? Brukes det andre steder? Griser spsier jo alt mulig, brukes det i grisefor?
Synes det er merkelig å si at “har du spist egg og føler deg litt dårlig så kan du ha blitt forgiftet”.
For meg fremstår veldig rart ut, veldig mange spiser egg, og veldig mange føler seg dårlig av og til.
Synes egentlig noen kunne forklart i detalj hva som har skjedd her. Synes det er en uting å bare slenge ut noe sånt uten en skikkelig forklaring.