Etter å ha lest diverse nettaviser i inn og utland etter jobb i dag har jeg kommet der nå at jeg planlegger å mest sannsynlig selge alle aksjene jeg har i alle selskaper og føre pengee fra zero kontoen til sparekonto bare for å sikre meg at jeg ikke biter på pinnen til å kjøpe inn igjen, før raset er ferdig. Nå ble jeg skikkelig bear. Har jo vært det lenge egentlig, men siden markedet bare fortsatte så bra selv med alle skyene rett over hodet på oss (ikke i horisonten) så ble jeg værende med ca 40% i aksjer og resten i cash. Hva skal jeg gjøre? Jeg selger ikke på best. Er nesten alltid flink til å lure ut, men problemet mitt nå er at jeg ikke har tid til å sitte foran skjermen. Nå er det bånn gass på jobben.
det er da fullt mulig å tjene penger i et bear marked.shorting eller diverse bear-produkter.i dag f.eks var det 3 bear aksjer på topp 5 vinneraksjer.
Har bare aldri satt meg inn i det siden jeg er prinsipielt i mot shorting av aksjer. Men jeg er ikke så hysterisk at jeg takker nei til penger som jeg heller kan redde verden med selv, etter at jeg har fått nok hehe (ironi).
Hvordan shorter jeg Oslo børs? Hva er best å kjøpe om jeg er generelt negativ til Oslo børs? Og kan jeg gjøre det med Nordnes zero konto?
Og hvilke bear aksjer er på topp listen? Aldri sett en der? Netfonds viser de kanskje ikke eller?
se på lista her:
http://stocklink.no/
de er forsterkende med 2 eller 3 ganger’n så her er det viktig å treffe riktig.
“Bull og Bear produktene egner seg ikke for langsiktige investeringer, men er velegnet for kortsiktig handel, spesielt intradag.”
https://www.dnb.no/bedrift/markets/tradingprodukter/bull-bear/forside.html
Ja det er lett å bli brent sikkert. Frister litt med Bear Apple eller Tesla, men litt redd for brente fingre
En bear-etn gir ikke samme nedside-risiko som en short. Hadde man shortet f.eks. Yara i dag hadde vi tjent ca 3.97%. Bear YAR X3 ETN DNM hadde gitt oss ca 12.32%.
Så motsatt fall med eksempel bull opera etn dnm er at fingrene dine får en mer alvorlig brann-skade enn de ellers ville fått hvis du bare satset på opera i dag, men brent blir du uansett.
Bear nå er livsfarlig… om ikke OSE krakker nå så er vi i bunn av trend… Ganske sikkert vi skal opp… Ikke kjøp inn hva idiotjournalistikken skriver…
Gearing blir jeg i hvertfall ikke med på. Om jeg kjøpte short aksjer og attpåtil gearet så hadde jeg ikke kunne sett meg i speilet etterpå. Jeg gjør ikke noe overilt, men må tenke meg om. Mulig jeg selger noe og beholder noe inntil videre.
Se det ann… før du aner det så leser du… Kina starter med rentekutt … De hadde så sinnsyk vekst i Kina at de måtte skru den høyt… De har plenty av rom for å stimulere økonomi med rentevåpen.
Kina tror jeg som alltid vil vise resten av baisekorpset fingeren… som de har gjort de siste 20 åra…
+kina er villig til å ta drastiske grep fortere enn vi er vant med her i europa/usa.
derivater? put opsjon?
Uting alt sammen. Jeg er med på at hedging av valuta og oljepris o.l. er lurt. Det bør være lov. Men at de rikeste av de rike skal tjene penger på å gruse aksjer er jo helt sinnsykt. Hvem tror dere det er som kjøper like før det smeller ned? Fattige småsparere som ikke har samme tilgangen på info og oversikt over shorting.
Lite hint… Mange oljeselskap har hedge på salg av sine barrels… Det gir en hvis oppside etterhvert på en del oljerelaterte aksjer…
Da solgte jeg mye av det jeg hadde i åpningen. Beholder noen få selskaper.
Hvilken betydning har egentlig devalueringen som Kina nå har begynt med? Noen som har noen tanker om dette? Åpner det seg noen nye muligheter? …og dette må vel bety at renta i Norge og de fleste andre steder holder seg lav?
For meg betyr det i første omgang at forløpet til krisen i Kina er et faktum og at de nå gjør alt de kan for å hindre den / dempe nedslaget.
Ryker Kina til så tar de med seg mange andre og kan jeg tenk meg.
Norge har bare så vidt begynt å merke olje smellen. AP har sørget for å gjøre oss så olje avhengig som mulig i gull årene…
Renten forblir lav lenge.
hva skjer i hydro?
Morgan Stanley anbefaler fortsatt overvekt i NHY:
http://www.hegnar.no/analyser/artikkel558149.ece
Sjøl kjøpte jeg Hydro på ca 35 kroner for noen uker siden og solgte i en “manuell stop loss” på ca 33. Skal ikke inn igjen her med det første.
Å være aksjonær i Norsk Hydro nå når Kina devaluerer for å fremme egen eksport og økonomisk vekst må føles som å være en mygg på rumpa til en elefant som setter seg ned.