Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Jeg er interessert i “solar fuel” det vil si produksjon av drivstoff (f.eks hydrogen) direkte fra solen (f.eks via kunstig fotosyntese), men teknologien er fortsatt på et veldig tidlig stadium.

http://m.economictimes.com/news/science/first-artificial-photosynthesis-system-to-produce-fuel/articleshow/54309336.cms

3 Likes

Gikk ut av DNB nå med 17,8% avkastning. Kjøpte i uroen etter brexit.

Mulig det var litt tidlig, men det kan komme mye dårlig nytt i bank fremover.

8 Likes

Jeg sitter fortsatt med endel index bear. Særlig oppgangen her hjemme i det siste virker å være helt uten substans…

2 Likes

Jeg synes det tekniske ser ganske bra ut for olje og indeks, valgte derfor å gå ut av bear posisjonene for en stund siden. Vil vurdere ny inngang dersom vi får en utløsende faktor “black swan event” eller dersom det tekniske peker ned igjen. Klarer vi oss gjennom oktober går vi inn i en historisk sterk børsperiode og har derfor valgt å laste opp i small /Micro cap selskaper som jeg har tro på, først og fremst vekst case som ikke er så avhengig av konjunkturen (men litt konsum også nå).

1 Like

Eiendom er vel den sektoren jeg ville vært mest forsiktig med på børsen nå siden strikken er nå tøyd veldig langt. Greit nok at det er fundamentale faktorer som lav rente som delvis ligger bak oppgangen, men jeg personlig liker heller å kjøpe når det er høy rente og lav pris, og så selge når rentene er lave og sektoren dyr (som nå).

1 Like
3 Likes

Kunne ikke dy meg, men da blir det kjøpt og solgt ganske sjelden med andre ord. Et par trader i livet kan være nok det, bevares :wink: Sist jeg hørte snakk om at boligprisene var lave var…aldri :slight_smile:

Alt er relativt, men når renten spratt opp i 8% rundt finanskrisen i 2008/9, så var renten høy og prisene relativt lave. Et godt tidspunkt å kjøpe. Nå er renten rekordlav, men på vei opp, og prisene rekordhøye, så et godt salgstidspunkt. 7-8 års horisont.

3 Likes

Jeg har en bolig ja, men jeg ville ikke gått inn i eiendomsaksjer nå. Du husker kanskje finanskrisen da man kunne kjøpe eiendom en del billigere i en del land? For ikke å snakke om fallet i Norge 87-93.

Det var ingen som kalte boligprisene lave i 2008. Nå er det lett å si at de var lave ja, men der og da var de rekordhøye. Slik de stort sett har vært i hele mitt liv.

For det første så snakket jeg om eiendom generelt og ikke spesielt boligprisene, for det andre så var prisene ganske lave i Norge i 93? Og du kan kjøpe eiendomsaksjer utenfor Norge.

For det tredje så sier jeg ikke at man skal vente til at alle sier at eiendom er billig. Når det er billig så er alle desillusjonerte og deprimerte og få tenker på kjøp.

2 Likes

Det blir nok lenge til eiendom er billig i Norge. Spesielt med den sinnsyke standardhevingen de legger opp til i nybygging. En må huske på at de fleste nyboliger av eneboliger ligger på 160-300 kvm. Det er nokså lite egentlig hvis vi ser litt inn i fremtiden og trendbildet. Folk bygger stort sett maksimalt av hva reguleringsplanene legger opp til. Når det en gang begynner å bli regulert inn mulighet for å bygge større da vil det bli vanligere med 10 000 000 for en ny enebolig, selv på landsbygda.

Det er mange ting som holder boligprisnivået kunstig lavt slik ting er nå også. En må ikke glemme at noe trekker den ene veien, mens andre ting trekker den andre. Hva når det blir fri flyt av kreditt igjen? Når en har strammet inn så kan en ikke stramme inn så mye mer. En del av “den muligheten” er allerede brukt opp.

Jeg prøver bare å vise litt den andre siden også. Jeg vil ikke gi inntrykk av at jeg er kranglete om temaet. Det ønsker jeg i hvertfall ikke å være. I 1993 så var prisene nede pga manglende tilgang på kreditt. Selv om renta var høy så var det ikke det som stoppet det. Rentefradraget var også 67% den gang. Vi hadde vært igjennom en gigantisk bankkrise i Norge.

Hvis en ser på Kina f.eks. da. De har ikke lav rente. Den er høy. Og boligprisene eksploderer i forhold til i Norge. Det er enkelt å få kreditt i Kina. At renta er høy har mindre å si pga at det er en rekke andre faktorer som spiller inn. Der også er nye boliger av en vesentlig høyere kvalitet enn de gamle boligene. Så noe av forklaringen på boligprisveksten i Kina er nok også at kvaliteten på boligmassen/fellesarealer/infrastruktur har økt veldig de siste årene. Uten at jeg har satt meg inn i Kina sitt boligmarked. Det bare illustrerer det jeg sier på en nokså grei måte.

1 Like

Greit nok det, kanskje du har rett at prisene vil være høye over lang tid, men som du kan se over er det ikke noe motsigelse mellom det og det jeg sier. Jeg sier at jeg vil være forsiktig å gå inn i denne sektoren nå fordi prisene er tøyd langt, kanskje prisene vil tøyes lengre, men det er ikke en risiko jeg ønsker å ta. Det er andre ting jeg heller vil eie nå. Jeg kan fint leve hele livet uten å eie en eiendomsaksje hvis ikke det kommer noen gode muligheter i løpet av min levetid.

3 Likes

HUsk at mer og mer eneboliger bygges uten kjeller, dette er noe som senker kosten mye. Så mye av økt kostnad i standardhevning forsvinner fordi man kutter ut kjeller.

1 Like

Ikke så veldig uenig, men fra jeg anbefalte Olav Thon på 140 kr. og frem til nå så har egentlig ting gått fra bra til bedre. Kan ikke komme med en salgsanbefaling nå i hvertfall. Eiendomsselskapene har en treghet i systemet med refinansieringsmuligheter som trolig først fra nå av begynner å få full effekt. En skal alltid være forsiktig med å kjøpe aksjer til høye priser dog.

Det er sant. Men de som bygger kjellere stapper dem fullt av våtrom, peiser, prosjektorer, plisse gardiner, fliser and you name it! Jeg har ikke sett ett eneste nytt hus med grovkjeller.

3 Likes

Hehe. Hadde vært awesome å ha villa med ekte potetkjeller.

2 Likes

Jeg føler meg truffet :stuck_out_tongue:

1 Like

På hytta så er “kjøleskapet” en luke i gulvet på kjøkkenet ned til en slags kjeller. :slight_smile:

5 Likes

Det er hyttesjarm :slight_smile:

3 Likes