Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Ja, men da skal man ha gjort hjemmeleksen og være langsiktig i caset, men også være villig til å gå ut hvis det fundamentale endrer seg. La oss si at worst case dette blir verdt halvparten så mye på grunn av en reell skikkelig dårlig nyhet som kan forverre seg. Ja da får man ta tapet og det vil gi et bidrag på hele porteføljen på -25%. Det er så klart kjedelig, men ikke noe man ikke kan hente seg inn igjen fra. Ville ikke hatt 50% i et kvitt eller dobbelt case…

Det er også svært stor forskjell på 50 og 100% i en aksje. La oss si du faktisk taper alt i 50% caset ditt selv om du har tatt all forholdsregler og kjenner caset veldig godt osv, noe uforutsett skjer kanskje på kanten av loven, men du har ikke mulighet til å følge opp dette selv. Ja, men da har du tross alt 50% igjen som du kan jobbe videre med.

Det henger også sammen med øvrig risiko i personlig økonomi og EK. Jeg har mulighet til å gå tyngre inn i aksjemarkedet hvis/når sjansen byr seg.

Men aldri gå all - in vil jeg si.

1 Like

Helt enig, alt i en? Aldri!

1 Like

Selv om det hadde vært idiotisk å legge alle eggene i en kurv, se for deg hvor gøy man hadde hatt det i dag om man gjorde det med NANO for et par måneder siden

Da hadde jeg hatt fire kurver nå :joy:

1 Like

Og jeg var uheldig med inngangen…

Du kunne begynt å kjøpe ved IPO kanskje 3-4% og så snittet nedover og da vært på maks når kursen var lavere enn cash beholdning. Kanskje 15% av porteføljen, men OK snitt. Så kunne du solgt ut nå på 100 og snittet ned og inn igjen ved neste dal. Fin avkastning og god risikostyring.

2 Likes

Hvor mye tror du Nano skal ned?

Tror du den faller på mandag eller ser vi 120 for første gang?

Jeg skal være med på en lang reise, jeg tror den kan bli både fin, men og utfordrene mentalt!

Det vet jeg ikke, derfor ville jeg hatt cash nå og snittet inn igjen hvis/når den faller. Ville ikke prikket topp og bunn perfekt, men trolig god risk reward å ha cash her og snitte forsiktig og gradvis inn igjen.

1 Like

Forstår det, men jeg har inngang på 28, og er adskillig mer avslappet med å være med opp til 100+, ned til 90 og opp til 112 som nå, på de siste dagene, hadde vært adskillig mer stresset hvis jeg skulle tradet…

2 Likes

Ja, det er veldig personlig hva som passer, man må finne en stil og strategi som passer din egen personlighet og psykologi.

3 Likes

Jeg er helt enig i at man kan kjøre på med 50% i hovedcaset, forutsatt at man driver aktiv risikostyring og har en exit-plan. (Hvis det ikke er mulig å ha en exit plan, fordi kursen kan svinge med 50%+ fra close en dag til åpning dagen etterpå, så kan det ikke være hovedcaset).

For oss med litt mindre penger, så er det minste jeg egentlig er interessert i å legge i et selskap rundt 15000kr. Under det tar kurtasjen for stor del av kaka.

4 Likes

Kjøpte litt Avm på mld fredag, litt irritert på meg selv at eg gjorde det.
Var penger som skulle inn i Funcom før helgen, var ett impulskjøp, og ble kjøpt etter at aksjen allerede hadde gått en del prosenter.
Spennende å se mandag hvilken retning den tar.
Usikker gullpris, samtidig venter Avm første betaling fra Managam innen utgangen av året.
Eg tipper det kan gi en bust, visst det blir meldt at betalingen kommer.

High risk aksje, som man bør lese seg opp på, dersom inngang vurderes

1 Like

@pdx hva bruker du forresten for å hente kursdata? Ser Netfonds har et api til personlig bruk. Har du testet dette? Jeg skal lage meg en liten applikasjon som skal hente ut kursdata daglig, lagre dem og analysere disse. Har du noen tips til hvor jeg kan hente data. Skal kun brukes privat til egen aksjehandel.

2 Likes

Tar det på privat mld :slight_smile:

Vert noen timer i skogen på tur, nå er det søndagsmiddag hos svigermor, jihu :nerd_face:

3 Likes

Travel søndag her!
Royal Albert Hall here we comes! Hele familien skal på konsert med Amy Macdonald, mulig dette ikke er gjengs musikksmak her på forumet? :wink:
Billetter, hotell og fly er bestillt, så nå er det bare å glede seg.
Vel, det blir ikke bare konsert da, det er bare alibiet for å reise, eller motsatt, fredag kveld til tirsdag kveld, tenker det kan bli en hyggelig helg.

4 Likes

Fullstendig offtopic: Noen tips til en kompakt og grei fargelaser med scanner til hjemmekontoret?

1 Like

Noen som har spillt brettspillet Carcasonne? Å drive på med aksjer minner veldig om hvordan du må være forsiktig med hvor du putter ut bøndene dine. Hvis du ikke tenker deg nøye om på hvor kjapt du vil få tilbake brikken, så kan du fort ende opp uten noen ledige brikker og så gå glipp av mange fete muligheter.

Et typisk eksempel på dette er biotek, hvor man fort kan bli låst inn i 5-10 år, eller shipping som har sykluser som er relativt lange.

PHO med ny bull mld, og som ett av få Pharma selskaper som fatisk allerede har inntekter, så er det vel dette som er selskapet som virkelig kan gi prosenter etter hvert ?

Eg har ingen aksjer der

Photocure har beveget seg mellom 20-50 kroner, opp og ned, siden 2003. Skal det noen gang bli noe av det selskapet? Hva er annerledes nå enn før?

1 Like