Brent crude 43 USD - dette kan ikke være bra ??
Hva tenker du på da nå som shipping og olje sliter? Lakseoppdrett?
f.eks.
– Tenk at det går an å få kjøpt Norges største bank til en P/E (aksjekurs delt på inntjening, journ. anm.) på under ni… Det er et brannsalg på mange bra aksjer nå, skriver Strøm i en kommentar på Twitter.
Edit; dette kan også gi en meget stor oppside for f.eks. NHY med mindre konkurranse!
biotek og farmasi er det eneste jeg har tro på på Oslo Børs for øyeblikket. Så langt unna olje og oljeservice som det går ann å komme
TIL og KIT faller som ventet sammen med resten av børsen (faktisk endel mer), PHO klarer seg som ventet bra, sammen med STAR. Jeg klarer ikke helt å stresse meg opp her, har 2x så mye cash tilgjengelig som jeg har i aksjer, så for min del så kan det godt falle langt videre.
Olja er viktig for Norge ja
men norske oljeselskapet har ikke prioritert å kutte utgifter! Det skjer NÅ
STAR har jeg også tro på, men de er i Sverige.
Funcom, GIG er mulige outsidere. Spill-aksjer er også en mulighet.
Spill og medisiner vil folk ha selv i krise-tider.
P/E var 8.45 i januar i år
Det blir vel feil å si at norske oljeselskaper ikke har kuttet kostnader. De har kuttet kostnader over en lav sko det siste året, på alt fra eksisterende plattformer, drilling og forskning.
men mange oljeplattformer er meget over-bemannet!
- meget høye lønninger! det finnes f.eks. historier der vaskere tjener 1mil i året. det finner du ikke i andre næringer!
edit;
lavt volum på de fleste her!
Statoil har vel snart kuttet kostnader i 2 år…
Jeg tror dette kan være fornuftig i tiden fremover:
sitat:
-
Råvarerelaterte aksjer,
spesielt olje og oljeservice, er ikke stedet man bør putte alle pengene
nå. Akkurat nå faller alt, men solide selskaper med en god balanse, som
vokser lønnsomt og gjerne betaler utbytte, er de aksjene jeg ville
kjøpt. Er man gjeldfri kan man per definisjon ikke gå konkurs, men ser
man på enkelte seismikkselskaper og andre som er lastet opp med gjeld så
er det konkursfare, sier Fosland. -
Har man litt horisont er det slike fall man skal benytte for å kjøpe kvalitetsaksjer, mener strategen.
Når aksjer som veidekke er ned over 5% så vet du at det er makroøkonomisk usikkerhet, og også mulig overreaksjon. Går det til helvete med de viktige markedene så følger de små med selv om det står bra til pt.
Det er mange overskrifter rundt om med fet skrift og scenarioer om at NÅ går alt til dundas. Gjør det virkelig det?
Men FUNCOM er trygg havn… hahaha… verden er rar… Skal kjøpe meg inn her til Fredag med 50 000 til :D. Trenger bare at Bullen min kommer I rekyl opp nå… Come on… Opp!!! Opp!!!
Jepp, Funcom er jo bare ned 3,6%, ikke 4,6% som OSEBX. Et kupp!
[Ironi]Dette er jo et veldig godt marked for Funcom å selge deler av selskapet så de kan få betalt ned litt gjeld. Eller få investorer til å spytte i penger for å få i gang et nytt spill.[/Ironi]
Yuhuuu!!!
Hva skjedde? Har du gått over til Bear?
Jeg kjøpte litt OBXEXDBEAR idag. Var så treig at jeg ikke fikk kjøpt før på 99.6. Men foreløpig er den i pluss. Ellers har jeg snart bare cash, pluss agasti da såklart
Nei måtte kvitte meg… med alle initiative
Gjør nytt Bullforsøk om noen timer…