Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Nå er funcom kursen 2.55 og PCIB 25.6, hvem står høyest ved utgangen av året Funcom ganget med 10 eller PCIB?

  • Funcom (ganget med 10)
  • PCIB

0 stemmegivere

@holmes:
Hvordan lager du disse…?

NORDNET lanserer Nordnet Markets og ETN, ETF etc.

https://www.nordnet.no/tjenester/veiledning/pengepodden.html

1 Like
https://beta.tekinvestor.no/t/ny-funksjonalitet-slik-lager-du-avstemninger/?source_topic_id=71
5 Likes

Har faktisk vært på seminar i London med Anthony Robbins :slight_smile:

Fikk du noe ut av det @Oilimp ?

Ja, er noen år siden, men man lærte en god del om personlig utvikling etc.
(Skulle kanskje repetert noe da :joy: )
Var vel 5 dagers seminar, fra 8-tida på morran til 9-10-11-12 på kvelden- intensivt!
Og avslutningsfest hadde vi en gjeng på baren Cheers på Picadilly Circus :smiley:

2 Likes

Jeg bare elsker å se og høre på denne snutten!

1 Like

https://www.pepins.com/companies/dynamic_code

Herlige drønn! :grin:

1 Like

Må ha kosta flesk? Så den dokumentaren på Netflix om ham. Fascinerende mann!

1 Like

Ja det kosta noen laken for å si det sånn… interessant fyr ja!

@Oilimp I :hearts: you

… og det som har skjedd er at du får hevet usikret gjeld etter deg, så det er bare å betale gjeld du ikke kan betale med mer gjeld du ikke kan betale.

Nok en latterlig ukritisk artikkel fra e24.

3 Likes

? Koselig det, men why? :smiley:

Følte bare jeg har kommet med noen kommentarer mot deg som ikke har vært helt på det rene, for en stund siden. Min måte å si unnskyld på? :smiley:

3 Likes

Aha, neida no hard feelings. Vi kan alle være sta av og til, det trengs i en diskusjon :+1:
Kan ikke bare ha yes-men :laughing:

1 Like

Ikke langt unna hvor jeg holder til, drøyt med krutt, satan !
Sier sitt når det er mer interessant å filme på “batteriet” enn effektene :smiley:
Vet hvem jeg skal kjøpe av når det trengs skikkelige salutter ;D

1 Like

Jeg synes ikke artikkelen var så dårlig. Når man refinansierer X antall kredittkort i et usikret lån i en bank, får man sannsynligvis vesentlig lavere rente, og ikke minst trenger man ikke å betale gebyr for hvert av kredittkortene. Man kan (foreløpig i hvert fall) øke nedbetalingstiden så det blir levelig å betale ned. Klarer man ikke å betale for seg kan det ødelegge folks liv. Det finnes eksempler på folk som får trukket så å si hele inntekten fordi de har kommet i betalingsvansker. Da er det tross alt mye mye bedre at de kan gjøre opp for seg over tid. Staten er forresten den verste innkreveren av dem alle. Jeg fikk varsel om utleggsforretning fordi jeg ikke hadde levert aksjonærregisteroppgave - noen uker før hadde jeg betalt kr 52450 i tvagsmulkt for at jeg ikke hadde levert samme oppgaven - på et firma som aldri hadde vært i drift, og som allerede var under avvikling.

Ja selvsagt er det et problem at folk bruker mer penger enn de har. Dessverre er det mange selvstendig næringsdrivende og andre som prøver seg på å jobbe for seg selv som på et eller annet tidspunkt kommer i en knipe og derfor får problemer. Forbruksbankene bøter på disse problemene ved å betale ivrige kreditorer (staten er altså den verste) før det går for langt.

De som tar opp forbrukslån for å dekke kredittkortgjeld har kanskje lært at de ikke bør bruke mer enn de tjener?

Forhåpentligvis har de det. Hadde de ikke oppsøkt en bank for å samle gjelden ville det ført til mye større problemer.

Og bare for å ha sagt det: forbruksbankene markedsfører kanskje mye, men det vil ikke si at de gir lån til hvem som helst. Jeg har selv forsøkt å få forbrukslån, men har ikke fått det, sannsynligvis fordi inntekten min er for lav i forhold til gjeld. Jeg har i hvert fall ingen betalingsanmerkninger eller den slags. Og jeg betaler formueskatt, altså kunne banken lett krevet inn eventuelt tilgodehavende ved utleggsforretning eller lignende. Dessuten sparer jeg minimum 10k i måneden, som regel mye mer. Så det er etter min mening noe grunnleggende galt i måten man vurderer låntakere på. Der ligger noe av problemet. Problemet er ikke at forbruksbanker samler kredittkortgjeld uten sikkerhet i eiendom, eller hjelper folk som uforvarende har kommet i en knipe. Jeg synes faktisk det er bra at disse bankene finnes - for det kunne vært så mye verre.

DISCLAIMER: jeg eier aksjer i forbruksbanker. Men jeg har tenkt gjennom det: det er ikke bankene som er problemet, de dekker et behov. Problemet er dem som ukritisk bruker mer penger enn de har - måned etter måned. Egentlig er vel problemet at vi mennesker hele tiden sammenligner oss med hverandre og at vi stadig blir bombet med reklame om hvor vellykket vi blir om vi bare bruker mer penger.

5 Likes

Sorry - det ble litt langt :slight_smile:

2 Likes

Mye fornuftig der, så ingen fare

2 Likes