Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Jeg tror grunnen er luksusfellen.

3 Likes

Problemet er at de med fem kredittkort på 20.000 som refinansierer fortsetter akkurat som før. Kanskje de finansierer en gang til? Vel, til slutt sier det stopp. Da er gjelden så stor at det bare er helt umulig.

Jeg har en kompis som har gått på den smellen og en som klarte å komme seg ut av det. Høyere usikret gjeld er ikke bra. Folk er ca like flinke til å håndtere det som alkohol.

Jeg ser fram til et gjeldsregister, så folk blir stoppet før de fucker seg selv helt.

6 Likes

Grunnen er tullinger som roper #uglyrich og innvesterer mer enn det de har råd til i høyrisiko aksjer. Mildt sagt jævlig lei disse :angry:

6 Likes

Sant nok - får håpe de blir tilsnakket av banken når de refinansierer forbrukslånet… Har også en kompis som låner - han er helt skrudd - kjøper noe splitter nytt, og selger det til halv pris på finn like etterpå. Hehehe - helt sykt. Det er en form for avhengighet. Jeg kjenner faktisk følelsen selv, går og sikler på noe, og så kjøper jeg det, venter kanskje på å få det i posten eller noe, og så kommer det - og så er det ikek såå spennende likevel. Det er prosessen før - det man gleder seg til som er det store. Tipper det er noe dopamin inni bildet.

At ikke gjeldsregister ellerede er på plass er egentlig en gåte for meg. Det kan da ikke være så vanskelig å få til!

2 Likes

Kompisen min er fucked, han har mer i avdrag og renter enn han får i lønn. Akkurat nå et han i forhandlinger med kreditorer, men gjeldssanering hadde nok vært det beste.

Forbrukslån?

Ja, og kredittkort. Og gammel refinansiert gjeld med kausjonist. Det siste er egentlig grunnen til at han ikke bare har gitt opp.

Huff, ikke bra. Håper det ordner seg. Kjenner også en i nær familien som sliter med økonomien men han har (etter det jeg vet), ikke gått så langt som forbrukslån enda. En skal sette seg ned og finregne på ting før en tar opp gjeld. Når du låner i banken sjekker de jo om du tåler en renteøkning til 5-6%, men når du tar opp forbrukslån så er det jo bare en kredittsjekk som skal til…

Faen ass. Det er bare så jævlig kjipt! Kommunen skal ha folk som driver med gjeldsrådgivning. Faen ass - hva skjer liksom? Hvordan klarer man å få det til…? Det som er så kjipt er at man kan snakke med folk som gjør sånt, og de er enig, men så fortsetter de likevel. Kompisen din er en av dem som sårt trenger å snakke med en bank som er veldig streng med ham, men som gir ham en sjanse. Saken er at gjelden kommer til å øke og etterhvert MÅ det gjeldssanering til. Han er nødt til å snakke med noen - seriøst. Han kan raskt komme til å doble gjelden om han begynner å kaste fakturaer i søpla osv. Faen ass - stakkars fyr - men det hjelper ikke å synes synd på ham - han må bite tenna sammen og forandre livet sitt. Hvis ikke er han seriøst fucked. Tvi tvi Christians kompis - du kan klare det! Bare skjerp deg og ikke gi opp; det går an å starte på nytt.

EDIT: han er jo i samtaler med kreditorer. Kanskje kausjonisten kan gi ham en ny sjanse og øke lånet. Håper det ordner seg i hvert fall :slight_smile:

1 Like

Har selv hatt tjukt av inkassoer for en del år siden, tok tak til slutt og betalte alt selv over noen år. Kun boliglån etter det.
Og selvfølgelig lånt litt til Nano nå :sunglasses:
Men nå har jeg regnet worst case på alle scenarioer, går greit selv om jeg mister all investering i Nano.

1 Like

Ja til personlig økonomi som et eget fag i skolen!

16 Likes

Ja, men da er det en kalkulert risiko. Gjorde det selv også, giret med både kredittkort og forbrukslån. Alt er jo tilbakebetalt nå. Viktigste er at man håndterer kreditten og vet det ikke velter økonomien om det går skeis! :slight_smile:

1 Like

Ja ikke sant. I utgangspunktet var jeg "nødt " å selge noe Nano innen kanskje september og betale ett lån, men det slipper jeg :smiley::+1:

En ting er sikkert, det er dyrt å være fattig!

Vokst opp i et lite hjem hvor brorparten av hvite og brunevarer var leid av muttern via Thorn. Antakelig over 20% rente. Det er realiteten for mange “fattige” familier. Dette samt dyre forbrukslån er eneste alternativet for barnefamilier med lav inntekt til å få på plass nødvendige ting som vaskemaskin kjøleskap mm. Syden og denslags var aldri tema. Mine barn igjen har 7 sydenturer i passet, eldste blir 4år i mai.

Kort oppsummert, jeg lærte mye av en slik oppvekst :champagne::money_with_wings:

10 Likes

Du får vel ikke noe i passet når du reiser til “syden”?

Bagatell vel, du tar vel poenget? :smiley: det lengste sydover jeg var som barn var campingferie i nord-Sverige, kjenner meg godt igjen i det @TinvesT skriver her. Mamma alene med hus og 3 unger, var lite moteklær og indrefilet for å si det sånn-man lærer seg å verdsette ting mer da kanskje?

2 Likes

Veldig enig med deg oilimp:+1:

Det er kanskje jeg som er treig, føler at nord-norge og nord-sverige er vel så mye verdt som Sydenferie :slight_smile: Kanskje fordi jeg reiste mye rundt som barn, så konklusjonen er at man liker det motsatte av hva man får?

3 Likes

Hvem andre enn meg ble solbrent i dag? :smiley: :sunglasses:

7 Likes

Misforstå meg rett, var artig på ferie der som guttunge fra Finnmark, kjøpe kinaputter osv, basseng osv. Men vi hadde aldri råd til en feriereise som mange andre, var på skitur på fjellet og hyttebesøk istedenfor skuter og egen hytte.
Lærte meg å ikke kaste mat hvertfall :sweat_smile:

1 Like