Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Jeg har hatt to par La Sportiva Tibet, var kjempefornøyd med de, nå har jeg Crispi Skarven, de opplevdes som tøfler på foten fra første dag.
Har forøvrig aldri hatt gnagsår i noen av disse skoene, det er mye snakk om å gå inn sko, men jeg har åpenbart hatt flaks eller funnet sko som passer foten.

Ellers er det lurt (kanskje…blir for gjort impulskjøp) å melde seg på Xxl sitt nyhetsbrev, flere ganger i året har de 25% rabatt på nesten hele butikken , unntatt bla pulsklokker og diverse.

Variere VELDIG etter type tur og sånt. Har alt fra goretex joggesko, til Trekking sko ( litt høyere sko med goretex) til fjellstøvler.

Alfa Kvist som ble linket over er ganske nice allroundsko.

Jeg kjøpte komposittheller / plastfliser på Maxbo. På tide.å bytte ut de som har ligget siden 1970

1 Like

Glemte å si at hellene må være enkle å kappe, da det er en del vinkler på balkongen.

Kapper de med stikksag :slight_smile:

Riktig, var bare litt usikker på hvordan det ble seende ut mtp. materialet. Skal sjekkes ut. Husker du pris /m²?

https://www.maxbo.no/gulvbelegg-bergo-xl-stengra-p886108

1 Like

Den artikkelen her er så tullete. Tar utgangspunkt i hvordan båtkulturen er på sørlandskysten midt i ferien. Da er det jo først og fremst en haug med østlendinger der uten båtkultur. Resten av Norge kan jo båt.

2 Likes

@Nofun Vanligvis labber jeg rundt på Blefjell, Lifjell (i Telemark), Vikerfjell og Norefjell. Terrenget går typisk fra ca 700 - 1500 meter og har bare innslag av steinur. Har stort sett bare gått dagsturer, så været er stort sett alltid fint, så myrer osv er gjerne ikke så våte. Derfor har jeg stort sett brukt lave goretex joggesko.

https://www.zalando.no/adidas-performance-tursko-core-black-dark-grey-power-red-ad542a23n-q11.html

Siden vi skulle til Jotunheimen hvor du ender opp med å gå endel på snø og tildels mye steinur, så kjøpte jeg meg halvhøye goretex joggesko for å beskytte ankelen mot slag og gi støtte over sommersnø:

https://www.zalando.no/adidas-performance-terrex-swift-r-gtx-turstovler-core-blue-core-black-chalk-white-ad542a2au-k11.html
Litt ironisk, men den høye av disse to skoene er faktisk den lettere av de to.

De store tunge fjellstøvlene folk labber rundt er sikkert fine å ha hvis du ikke har gått masse i ulendt terreng i joggesko og fått trent opp legg/ankel, eller hvis du skal gå steder hvor du nærmest klatrer og trenger en 100% stiv støvel, men for meg så har det virket rimelig poengløst.

Grunnen til at jeg har gått for Adidas og ikke de utrolig mye mer tilgjengelige Salamon er at de kniper på lilletåen. Det er 100% individuelt. Det er ihvertfall viktig med sko som kan snøres såpass stramt at du ikke sklir fram i skoen når du går nedover at tærne kommer i klem. Kjøp dem gjerne 1/2 størrelse for store, så du er helt sikker på å ha god plass til tærne. Etter å ha sparket borti en stein for hundrende gangen i løpet av en tur, så setter ihvertfall jeg pris på den ekstra plassen. :stuck_out_tongue:

Disse skoene er ganske stive og de kjennes litt rare ut på føttene på de første turene, men det går seg til fort. De halvhøye joggeskoene er forresten mye varmere enn de lave joggeskoene, rett og slett fordi de dekker til nederste delen av leggen hvor varmetapet ellers ville vært stort hvis man går i shorts og middels korte sokker.

PS: ingen av skoene egner seg til jogging på asfalt/grus, de har ikke nok demping og er for stive. De egner seg perfekt på sti. :slight_smile:

6 Likes

Jeg må tenke vekt når jeg velger fottøy når jeg flyr paraglider.
kan du putte disse på kjøkkenvekta Christian så jeg vet hva de veier?
Håper du gidder :slight_smile:
Hvilken størrelse bruker du i sko til vanelig og hva måtte du bruke på adidasene

2 Likes

Hvilke av dem? Hvis du tenker på de lave, så er de relativt tunge, og det finnes lettere varianter som jeg heller hadde gått for (de har bare litt mindre polstring). Hvis du tenker på de middelshøye kan jeg sjekke etterpå.

Jeg bruker vanligvis rundt 45 og har for tiden kun Adidas joggesko, i størrelse 45 og 1/3, perfekt størrelse og passform for føttene mine. :smiley:

Crazy folk som flyr paraglider btw. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Takk Chr :relaxed:

Du svarte aldri på spørsmålet om hvilket par du var interessert i :stuck_out_tongue:

Hva sier du til foreldre som lar barna fly paraglider da?:blush:

2 Likes

Min reaksjon kommer først og fremst av at jeg har høydeskrekk, ikke at jeg synes det er så idiotisk. :slight_smile:

2 Likes

Forstod det😀
Jeg synes det er fascinerende, jeg sender barna avgårde men feiger ut selv…kunne tatt meg en tur i går men pingla jeg er så droppa jeg det…

Opps… de letteste, jeg må slanke av fire kilo på utstyret mitt, for å komme inn i optimalt vektområde.
Skoene jeg kar nå veier 1,310g

Er det ikke lettere å slanke kroppen 4kg?

Evt. 3kg + dobesøk før flight.

2 Likes

Tenker det samme, se på godt voksne syklister med ultralette karbonsykler til 100k kr…
Tenk å letta kroppsmassen 500-1000 gram i stedet så kunne en spart kanskje 50k kr…

2 Likes