@Nofun Vanligvis labber jeg rundt på Blefjell, Lifjell (i Telemark), Vikerfjell og Norefjell. Terrenget går typisk fra ca 700 - 1500 meter og har bare innslag av steinur. Har stort sett bare gått dagsturer, så været er stort sett alltid fint, så myrer osv er gjerne ikke så våte. Derfor har jeg stort sett brukt lave goretex joggesko.

https://www.zalando.no/adidas-performance-tursko-core-black-dark-grey-power-red-ad542a23n-q11.html
Siden vi skulle til Jotunheimen hvor du ender opp med å gå endel på snø og tildels mye steinur, så kjøpte jeg meg halvhøye goretex joggesko for å beskytte ankelen mot slag og gi støtte over sommersnø:

https://www.zalando.no/adidas-performance-terrex-swift-r-gtx-turstovler-core-blue-core-black-chalk-white-ad542a2au-k11.html
Litt ironisk, men den høye av disse to skoene er faktisk den lettere av de to.
De store tunge fjellstøvlene folk labber rundt er sikkert fine å ha hvis du ikke har gått masse i ulendt terreng i joggesko og fått trent opp legg/ankel, eller hvis du skal gå steder hvor du nærmest klatrer og trenger en 100% stiv støvel, men for meg så har det virket rimelig poengløst.
Grunnen til at jeg har gått for Adidas og ikke de utrolig mye mer tilgjengelige Salamon er at de kniper på lilletåen. Det er 100% individuelt. Det er ihvertfall viktig med sko som kan snøres såpass stramt at du ikke sklir fram i skoen når du går nedover at tærne kommer i klem. Kjøp dem gjerne 1/2 størrelse for store, så du er helt sikker på å ha god plass til tærne. Etter å ha sparket borti en stein for hundrende gangen i løpet av en tur, så setter ihvertfall jeg pris på den ekstra plassen. 
Disse skoene er ganske stive og de kjennes litt rare ut på føttene på de første turene, men det går seg til fort. De halvhøye joggeskoene er forresten mye varmere enn de lave joggeskoene, rett og slett fordi de dekker til nederste delen av leggen hvor varmetapet ellers ville vært stort hvis man går i shorts og middels korte sokker.
PS: ingen av skoene egner seg til jogging på asfalt/grus, de har ikke nok demping og er for stive. De egner seg perfekt på sti.