Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Problemet er at mediene kan skape et feilaktig bilde av hvordan tingene egentlig er. Kortsikte smådetaljer blir fremlagt som altavgjørende bulletpoints. Bruk av overskrifter for å øke antall klikks osv. En øvelse å skille støy fra clues.

Det er mange forskjellige strategier som kan virke. En bør prøve forskjellig med mindre summer før en går inn med mer enn en kan handle og dermed risikerer å ikke få benytte seg av den erfaringen og kunnskapen en opparbeider seg de første 10 årene i markedet.

1 Like

aksjehandel er for meg en hobby som gir meg økte inntekter, men skal du leve av dette er nok knallhard disiplin det eneste som fungerer. Knallhard stop loss og ikke noe nedsnitting.og en øvre grense som du ikke går over i investert beløp uansett hvor mye du tror denne aksjen skal til himmels.

Vel, alt er relativt. La oss si at du følger ett av mange gode råd som å starte en spareavtale i fond for langsiktig sparing mot pensjon som en 30 åring. Du inngår avtale om å spare 10 000 per mnd og starter i året 2005. Etter finanskrisen er du da godt i minus og du har satt inn ca. 360 000 på fondet som har tapt seg til, la oss si, 260 000. Vel, da vil det være et godt råd å gjerne øke sparingen til 15-20 000 per mnd (hvis en har råd til det) for en får flere aksjer per krone. Da snitter man ned. Og det viste seg å være lurt da. Dette ville også være et godt råd i dag for en som skal starte en spareavtale i dag. Da vil en si, på forhånd, at “start en spareavtale i dag og dersom markedet skulle gå ned mye nå fremover, så benytt muligheten til å kjøpe litt mer de månedene du har råd til det”.

3 Likes

Langsiktig fondsparing sprer risikoen over mange aksjer og sektorer.da har definitivt nedsnitting noe for seg.ser den. Men med en hard stop loss tar man tapet tidligere.fond er ofte noe man går inn i med lang spare horisont.problemet med fond er at de skal ha betalt uansett hvor mye de klarer å tape eller vinne for deg.indeksfond har lave gebyrer sammenlignet med andre fond.

1 Like

Det er jo bare å se på skagenfondene. De gjorde det bra en lang periode men tror alle fondene deres har gjort det dårligere enn den indexen de sammenligner seg med de siste 5 årene. “Heldigvis” tjener Skagenfondene fremdeles nok til å betale alle ansatte solide bonuser hvert år…

3 Likes

Og i motsatt retning har vi Den månedlige porteføljen til Delphi i Dine Penger som har knust markedene i 28 år - siden start. Knust markedene noe helt sinnsykt. Finner ikke link til den her, men kjøp neste blad og se. Flesteparten her har sikkert fått det med dere.

https://www.delphi.no/site/DelphiNo.nsf/pages/nyhet-20140122-aksjefonds-nm.html

Topp rating til Delphiforvalter for en uke siden:
https://www.delphi.no/site/DelphiNo.nsf/pages/nyhet-20150903-delphinordic-trippel-a.html

1 Like

Syns faktisk at Øyvind Fjell fortjener at jeg limer inn hele teksten. Å følge forvaltere i stedet for fondet tror jeg kan være lurt. Forvalteren som slår markedet gang på gang er vanskelig å finne. Og han er en av få.

Topp-rating til Øyvind Fjell

I sommer oppnådde Delphi Nordic-forvalter Øyvind Fjell Citywires høythengende trippel A-rating. Dermed bekreftes forvalterens gode resultater nok en gang.

Trippel A er den høyete rangering en forvalter kan få fra analysebyrået Citywire. Til forskjell fra Morningstars stjernerating, gis utmerkelsen til fondets forvalter og ikke selve fondet.

Følger forvalter, ikke fond
Citywire mener at et fonds forvalter er grunnlaget for et fonds resultater. Slutter fondsforvaltere som har gjort det bra, er det ikke gitt at fondet fortsetter å prestere godt fremover. Forvalteren kan imidlertid gjøre det bra i et annet fond eller fondsselskap.

Fortsetter sin sterke trend
Delphi Nordic kan vise til sterke resultater historisk. Siste fem år kan fondet vise til en årlig gjennomsnittlig avkastning på 21,2 prosent, og en årlig gjennomsnittlig meravkastning på 4,8 prosentpoeng etter kostnader. Siste tre år har fondet steget 35,9 prosent i snitt, noe som gir en årlig gjennomsnittlig meravkastning på 10,8 prosentpoeng. Så langt i år er fondet opp 24,9 prosent, 11,5 prosentpoeng foran referanseindeksen (alle tall pr 31. august). Øyvind Fjell har forvaltet fondet siden desember 2007.

Svingninger gir muligheter
Aksjemarkedene har lagt bak seg noen urolige måneder, med usikkerhet mellom Hellas og eurolandene, samt børsfallet i Kina. Fjell forventer at det fortsatt vil være litt urolig en stund fremover, men at det samtidig byr på muligheter.

– Vi forventer fortsatt svingninger i markedet gjennom høsten, men disse skaper samtidig nye muligheter for oss når uroen vel legger seg. Kontantandelen i fondet er økt noe til oppunder åtte prosent, og vi har dermed fleksibilitet dersom gode kjøpsmuligheter skulle dukke opp. For øyeblikket er vi noe avventende, og vil ikke øke risikoen i fondet før trendbildet igjen er mer støttende, sier Øyvind Fjell.

Her kan du lese mer om Delphi Nordic
Les også: Til topps i svensk kåring

Om Citywire ratingen: For å bli vurdert av Citywire, må forvalteren slå sin referanseindeks over en treårsperiode. Citywire følger mer enn 10 000 fondsforvaltere i 39 land, og færre enn 25 prosent av alle forvalterne Citywire følger oppnår dette. Forvaltere som rates fordeles mellom fire ulike ratinger; Citywire+, A, AA, eller den øverste AAA-ratingen.

• 10 prosent vil få den høyeste AAA-rating
  • 20 prosent vil bli tildelt AA-RATING
  • 30 prosent vil få en A-rating
  • 40 prosent vil få en Citywire+ rating
    Her kan du lese mer om Citywires rating
    http://citywire.no/news/ratings-faq/a703353

Er Dovre forvaltning på listen din?

Listen min?

Denne er interessant. Handler om spread trading.

Relatert:
http://www.theoptionsguide.com/calendar-straddle.aspx

Den er fra 2013. Men porteføljene i Dine Penger består av 3 forvaltere opp mot index. De velger kun aksjer en gang i måneden. Tror avkastningen på 100 000 er blitt til over 10 millioner for Delphi. Dobbelt så høyt som nærmeste konkurrent DNB. Ved å følge indexen ville en hatt ca 500-600 000 tror jeg. Tallene er nok unøyaktige her, men forholdene er sånn noenlunde etter det jeg husker. Finner desverre ikke link til det uten å betale for tilgang hos Dine Penger.

Grunnen til at folk ikke vet når de skal selge en aksje er fordi de ikke vet hva som er en fornuftig prising av aksjen. Mange kjøper fordi de mener at en aksje skal opp men har ingen formening om hvor mye den skal opp, dermed famler de i mørket og står tomme for premisser så snart aksjen har steget over det de kjøpte den for. Det finnes ingen simpel løsning på dette om man ikke baserer seg på tall, man må bare gjette.

Peter Lynch og fundamentale forhold sier du. Håper du har andre investeringer som stemmer bedre overens med dette enn Funcom da.

Snu skuta og endre mening når fakta diskrediteres sier du. Antar det bare var under opptrapping til Funcoms LMO at du ikke var så keen på dette da. Sånn jeg ser disse forumene er fokuset stort sett feil, det handler hele tiden om å finne gode ting med et firma og sjeldent om det dårlige. Den store hovedvekten bør brukes på å diskreditere aksjer og finne feil med dem, og prøve å sile ut omtrent alt til man sitter igjen med noen ganske få. Heia-gjeng mentaliteten tjener ingen.

100bagger sier du. Selv om man finner 100baggere betyr det ikke at man soper inn store penger rett og slett fordi 100bagging skjer ikke på et år. Det skjer over svært mange år og da har du solgt for lenge siden. For hvorfor skulle du ikke selge etter en dobling eller 3 eller 4 dobling og sikre gevinst? Hvis det skulle ligge info i luften som sannsynliggjorde at selskapet var verdt 50x så ville aksjen steget 50x på no time. Bare om du kjøper en 100bagger og glemmer den i noen tiår og tilfeldigvis finner den igjen så vil du klare å unngå å selge den for tidlig, men dette gjør ikke du. Så drømmen om 100baggeren har jeg (sadly) lagt fra meg for lenge siden.

8 Likes

Tror du har rett i dette. Dersom du setter inn 100k på fem aksjer og så har en av dem steget til 1m, vil nok de fleste balansere om. Den som klarer 7-10% per år i snitt på porteføljen vil uansett få en fantastisk avkastning pga rentes rente og det er vanskelig nok å få til over tid.

4 Likes

Hva med Starbreeze ? Er flere her som begynte å kjøpe når akjsen var rundt 0.1kr ( dette er før spleis og splitt :wink: ).

EDIT: var vel også flere som kjøpte funcom nede på 3-4 kr og som klarte å komme seg ut i tide…

Mye bra I posten din. FUNCOM er ikke nødvendigvis noe Peter Lynch ville satt ut for å teste… Slik FUNCOM er nå så er det mye her som er i overkant usikkert. Grunnen til jeg tar FUNCOM er vel egentlig ikke annet enn at jeg kjenner caset så godt og “ser” når jeg kan gjøre meg noen kroner.

Men tilbake til investeringsfilosofi, så er jeg enig med det du sier på at 100 Baggere kommer over år. Når jeg investerer og ikke vedder så kan jeg gjerne sitte med en post i flere år ja. Men det som er viktig er at EBIT må følge MarketCap og skjer ikke det ja da kan det være nyttig å sikre gevinst…

1 Like

Begge du nevner her er forventningsbaserte oppganger. Man kan faktisk tjene penger på at en aksje ikke bare blir spennende pga fabuleringer om fremtidig inntekt, men at de faktisk generer den inntekten som det ble fantasert om. Da snakker vi om 10Baggere og 100Baggere… Det kan kanskje fremstå annerledes for dere, men jeg hadde faktisk troa på at FUNCOM faktisk skulle treffe med LMO, og min intensjon var hele tiden å sitte på inn I mål for å cashe inn på den verdiskapningen…

1 Like

China’s stocks slumped, dragging the benchmark index down the most in three weeks, after data over the weekend added to concern the economic slowdown is deepening.

hvis OB (Oslo Børs) faller på dettet så er det et tegn på at det er for mange retard’e i markedet