Andre her som har aksjer i Tourn International AB ? Tror det var @Larsen som tipset om denne den gang de het Inev Studios AB. Aksjen har vært tragisk helt til den steg 56,9% i går
Så det, men kastet meg ikke på. De kom med en månedsrapport som så bra ut. Volumet den steg på var vel ikke allverdens og det gjør at jeg er ekstra forsiktig, men dersom de når målene er den jo veldig billig.
8.17 USD i dag… venter…
Til Tourn å være så var jo volumet enormt Jeg har bare 10k aksjer og siden Nov/Des normalt er de beste månedene deres så venter jeg nok litt med å selge
Gratulerer!
da tok noe rec idag, så nå skal den sikkert snu ned
Har vert en dårlig uke for min del
Synst Dolp er spennende, men kjøper heller Funcom en dolp nå
da ble det som annonsert, rec rett ned.
Her er det bare til å ta helg
Neida, bare å sitte i Kitron
… som nok ble straffet ekstra hardt i mini-krakket som akkurat var fordi omsetningen er så lav. Vi er nå omtrent tilbake der vi var etter at forrige kvartalstall ble sluppet.
Hvordan tenker dere når dere trader ?
Har dere en regel pånår det skal selges igjen ?
f.eks prosentvis gevinst / tap, eller tidsbestemt?
Eller gjerne bare å se det ann ??
Jeg prøver å kjøpe aksjer som jeg mener er feilpriset og selger meg ned/ut etterhvert som de blir riktig/overpriset.
F.eks en aksje som har hatt dårlige marginer og elendig P/E, som har fikset årsaken til dårlige marginer og er på vei til å få bra P/E. Det er jo litt vanskelig å spå om endringen i marginer og/eller P/E vil være varige, så vanskelig å vite helt når man burde selge seg ned.
Eller f.eks kjøpe en aksje som er i vanvittig vekst, men som fortsatt er priset som om de ikke er i vekst. Når aksjen ser ut til å ta høyde for en god del av veksten, så kan jeg selge meg ned. Risikoen her er gjerne større, så det lønner seg nok ikke å være for grådig. Spesielt i software-bransjen
I begge tilfeller, så prøver jeg å finne et område jeg ser på som riktig prising. For f.eks Kitron, så synes jeg fra 3kr til 6kr ser riktig ut. Jeg kjøpte aksjen på 1,80 og 2,50 og kommer nok ikke til å selge meg ut når den er i bunnen av utfallsrommet. Hvis vi hadde nærmet oss toppen, så hadde jeg nok solgt meg ned. Det er viktig å revurdere utfallsrommet med jevne mellomrom.
Jeg hadde f.eks gått på en smell med Funcom etter TSW-releasen, men satt fortsatt på endel aksjer over kvartalstallene. Jeg hadde på forhånd regnet på hva jeg mente Funcom måtte ha for å ikke bli konkurspriset. Etter at jeg så tallene, så solgte jeg samme dag på en liten intradag dead-cat-bounce. Unngikk et videre fall på 50% og reddet litt mer av stumpene…
Mye psykologi i aksjer. men kjøper man når moment, RSI er på rett vei samtidig som volumene i handel er veldig lave. Da er man i hvertfall godt posisjonert for å få en god inngang… Når det gjelder salg så er det vanskelig… Trenger en hel tråd for å diskutere det…
Eg treffer ofte på mine innganger, problemet mitt og sikkert mangen andre sitt også, er at eg glemmer å ta gevinsten når den er der.
Blir for grådig å skal ha bare litt mer, så går gjerne aksjen ned igjen og eg ender gjerne med å ta små gevinster istendfor å ha kunne sikret noe større.
Gig har eg vert flink.
Men det er nok enda flere tilfeller hvor eg ikke har vert flink.
rec tar seg ett rykk til… får følge med litt til da, kan redde uka om den drar i vei noe
Det kommer an på markedet, nå ville jeg sikret gevinstene heller litt for tidlig enn for sent. Prøver egentlig å holde meg unna enkeltaksjer. Mer interessant å handle indeks og råvarer, men helst uten gearing.
Haha nå kan svenskene kjøpe bear og bull for premiepensjonspengene (en del av den offentlige pensjonen)
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/09/11/havstang-pa-pensionskontot.html
Dette er veldig usikre tider med store svingninger opp og ned og det som er værre:
De store svingningene opp og ned er utrolig vanskelig å forutse. Uansett
om man sitter long eller short så blir man stoppet ut om man kjører
knallhard money management med SL. så derfor vurder å ta gevinst tidligere enn du bruker.
Jo, men jeg har noen ganger det motsatte problemet, og skulle da hatt litt mer is i magen i stedet for å sikre en liten gevinst tidlig:
Apple
Firefly
Mine korte karriere som dollarspekulant
Når det er sagt så tror jo jeg at børsen vil se helt annerledes ut de kommende månedene enn det den har gjort. Og tror egentlig man skal tenke mest på å bevare kapitalen, så kommer det nye sjanser senere.
Jeg var med en megler tidligere. Og hun sa alltid at det folk vanligvis gjør er å tar tap for sent og gevinst for tidlig. Det kan være verdt å huske. Folk er ofte for jævla keen på å komme seg ut av noe som trender opp. Mens om det motsatte er tilfelle da sitter de gjerne på… For aksjen skal jo opp igjen engang i fremtiden… right?
Det er ikke så lett. Jeg forsøker å følge Peter Lynch sin strategi og den er litt sånn semi Buffet aktig. At så lenge det fundamentale ser ut som er på plass og verdier skapes så er jeg med… Derav navnet mitt på HO. En aksje kan godt gå hundregangen om verdiene som skapes (EBIT) følger utviklingen av Market Cap. Når man finner en slik aksje så kan livsforandrende formuer skapes. Man trenger bare ett eller to slike treff i et livsløp for å virkelig ha skapt enorme verdier… MEN, det Peter alltid påpekte var hvor viktig det er å kunne ha evnen til å snu og skifte mening om fakta og tegn kommer opp som sier at utviklingen vil snu… Akkurat det er veldig veldig vanskelig… Folk tror at fordi man har ropt kjøp i en periode så skal man det år etter år… Det blir helt feil, det blir og helt feil om man skal la det gå stolthet i sitt bet. Jeg mener vi ser dette veldig ofte blant folkene her på forumet. OG det er kjappeste vei til å tape penger. Man må selge når man bare tenker at det er lurt.
Derfor… Det er ingen veldig enkel regel for salg… Man kan ikke selge på RSI 80 heller. Om man skulle gjort det i FUNCOM nå sist så ville man solgt på 2.50, og aksjen var oppe i 7 kroner 2 - 3 dager senere… Når en aksje korrigerer så har den alltid RSI utenfor 30-70 området…
Jeg er kanskje den siste til å gi råd på salg for jeg bommer ofte her selv… Men mitt råd er uansett, ikke bruk en regel, bare hold deg fast og vær med så lenge du ser at verdien av selskapet er i tråd med det som blir generert av EBIT, eller det som selskapet har potensiale til å generer av EBIT i nær fremtid. Når Market Cap har korrigert og man ser at nå står selskapets verdi mye bedre i stil med det som skal genereres av EBIT, så kan man selge… ELLER man kan bare fortsette å ha aksjen dersom man vet an neste kvartal blir enda bedre og kvartalet etter der igjen enda enda bedre osv osv…