f***, vurderte å kjøpe på 5$
edit:
Ser faktisk veldig bra ut: https://nytt.forum.hegnar.no/
Lettere å kvitte seg med Troll på Hegnar.
Fikk utrolig lyst å opptrette en ny tråd her nå😂
Tror Spetalen og co. må ha det artig om dagen.
En småsparer i Sverige fikk idag melding om att han åkt på bot på 70.000 kr (!!) etter att han i Mai handlet 1 aksje i ett small cap selskap og “manipulerte” kursen. Aksjen kostet han 2.64 kr + kurtasje. Finanstilsynet i Sverige er ikke nådige. Vet att norskarne åpnet opp for handel med 1 aksje i 2010 (?), vet noen hva som gjelder om norsker handler svenska aksjer med 1 aksje? Går det igjennom norske eller svenske regler? Fint å vite om man noen gang blir keen
Men begge land går vel under EU reglene? EU-lex reglene gjelder vel for Norden om jag ikke tar feil.
Skulle vært likt i Norge, både for småsparere, meglere og roboter! Egentlig skulle robothandel vært forbudt.
Det er galskap.
Les denne:
Personen har alltså kjøpt aksjer i ett selskap uten særlig omsettning, og på så sett “drevet” kursen oppover. Personen har siden solgt aksjene sine til en gevinst på totalt 12.000 kr. Men fordi han handlet alene, tills andre kjøpere kom inn har han fått en bot på 400.000 kr (!!!) og han ble skyldig til å betale tilbake de 12.000 kr. Om aksjer er til salgs er det vel samme hvem som kjøper aksjene, og hvordan.
Om jag hypotetisk kjøper 1 aksje imorgen i ett selskap uten omsettning, og mitt kjøp årsaker en spread på 7%, dvs aksjen stiger 7% … missbruker jag markedet? Mest sannsynlig får jag en bot på 100.000 kr.
Hva om jag kjøper 1 aksje imorgen for å drive kursen, men selger hele mitt innehav med tap, er det greit da? Råtne, diffuse regler.
Hva om jag med norsk nordnet konto gjør dette på svenske markedet? Får jag bot av svenska finanstilsynet eller norske? Markedet er fuuuucked.
Man skal være jææææævlig forsiktig med å finne på noe tull. Småfisker dømmes knallhardt for ting som de store får putle med i fred og ro.
Hvor melder man fra om dette? Noen som bruker JPM og MSI prøver tydligvis å manipulere kursen i Stillfront!
Roboter kan ha lov
Nesten så man er garantert en emi når ABG anbefaler
«ABG Sundal Collier anbefaler EMGS
Meglerhuset roper kjøp og hever kursmålet.»
Jenter fikk ti prosent bedre resultat på skolen enn ved de mer objektive nasjonale prøvene, mens gutters karakterer stemte overens med de nasjonale prøvene.
Høres ut som noe må gjøres…
Da scorer jeg ræv på alle 5 punktene
Den problematikken starter nok allerede i barnehagen. Hverdagen og aktiviteter er lagt opp av damer, er en heldig så er det et par menn der. Jentene er flinke og klarer seg, mens guttene som ikke modner så fort blir sett på som problematiske.
Edit: leste VG artikkelen og ser de nevner barnehage der. Enig med den.
Jeg startet med feil 5, ha pengene i banken. Jeg fulgte opp med feil nr 4 og gikk all inn kombinert med feil nr 1, høy risiko. Jeg lot meg så rive med, feil nr 2 og gikk glipp av 400% avkastning og gikk 10% i minus.