Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Det er bare slik du ser på det. I den tiden kunne det se ut som om spillerne virkelig tok til seg spillet. Jeg vil heller beskrive det slik: ‘Spillerne strømte på og nye aksjonærer like så. Helt til spillerne forsvant og aksjonærene solgte alt på best’. Hvem var idiot? Var det naivt å tro på børsmeldingene like før tsw lansering? Som de nå etterforskes for. Det er alt for lettvindt å kalle alle som tapte for naive. Eller de som solgte på topp for kyniske. Det blir også feil. Kan du ikke bare legge av deg det der at ‘å finne den neste idioten’ er noe som kun gjelder Funcom. Er litt løye at du skal dra ‘Funcom only’ kortet når Gordon maser om EBIT til deg når du gjør det samme selv. Eller??

3 Likes

Lol… Ironien i dette… Starbreeze kommer med kvartalsresultat på rundt 1 eller 2 mill USD… Og likevel er selskapet priset til vanvittige 2 milliarder. Lave omsetningsverdier og lav inntjening til tross. Likevel hyper du denne søppla som om det skulle være jesus. Jeg kan love deg at du etterhvert vil få ganske mange kritiske spørsmål etterhvert som folk begynner å tape penger.

Er det det du skriver oppe her du gjør nå Onns? At dere tjener penger på den neste idioten igjen mener jeg. Bare at dere opererer i Starbreeze nå i stedet for allerede skakkjørte Funcom?? Virker absolutt som om Starbreeze er en heldagsjobb for deg…

Jeg liker måten du bytter på valuta mellom to setninger uten å nevnte at i den andre setningen, så snakker du om SEK, ikke USD. En faktor på 9 har tydligvis ikke noe særlig å si for deg. Ihvertfall når det passer agendaen din - hva den nå enn er. Du vrir ihvertfall på dette konsekvent @Gordon, så det er jo klart du gjøre det med vilje.

Lurer på om du hadde følt det var bedre å investere i Starbreeze hvis jeg hadde sagt de hadde EBIT på 20MSEK forrige kvartal, men bare var verdsatt til latterlige 233 millioner. (Uten da å nevne at jeg byttet til USD i siste beløp).

Ebit for Starbreeze var forresten på 20MSEK forrige kvartal vi har tall for. EBIT for 2013/14 var på 142MSEK. Q1 2015 blir nok mellom 15-20MSEK, mens dette kvartalet får med seg endel av Crimewave-launchen som godt kan gjøre at EBIT skyter opp kraftig (hvis det ikke skjer såpass sent at mesteparten av økningen kommer i Q3 2015).

Onns skriver ikke noe særlig mer om Starbreeze enn du gjør om Funcom, så ser virkelig ikke poenget ditt her. Hvis du hadde fulgt Starbreeze tråden, så hadde du også fått med deg at til og med @Onns vurderer å trade Starbreeze, i forventing av en liten dipp. Det er ikke akkurat som han roper “løp og kjøp” på dagens kurs.

Starbreeze på 13-14kr innebærer i mine øyne endel risiko og er på langt nær den “idiotsikre” investeringen det var for en måned siden når kursen var på rundt 7kr. Personlig så har jeg solgt meg litt ned (på 12,70), fordi jeg synes risikoen er litt høy for øyeblikket.

Jeg var forresten en av “idiotene” som kjøpte meg mer opp i Funcom på 13kr før toppen og 18kr etter toppen for TSW-launchen og solgte meg ikke ut før mellom 9 og 4kr. I ettertid føler jeg meg definitivt som en “nyttig idiot” som satset altfor mye på ett kort.

Mye av mitt problem var at jeg ignorerte svært viktige indikatorer som pekte ned, og brukte usikre kilder som pekte opp. F.eks vektla jeg utsagn fra Funcom, artikler, customer reviews, osv, mens jeg ignorerte trends.google.com. Du kan jo sjekke der hvordan det gikk for AoC/TSW og LMO, så skjønner du hvorfor jeg denne gangen holdt meg unna Funcom.

http://www.google.com/trends/explore#q=%2Fm%2F0yntsm0%2C%20%2Fm%2F08ysgh%2C%20%2Fm%2F06jtfl&cmpt=q&tz= Legg merke til hvordan LMO faktisk har gjort så lite av seg at du faktisk må zoome inn for å få øye på det når du har AoC med i samme grafen.

Problemet med AoC var jo egentlig ikke at de solgte dårlig, det solgte for sin tid svært bra. Problemet var kostnader ute av kontroll.

Han skriver mye mer enn meg jo. Og spesielt over tid. Og så holder jeg meg til å stort sett lese sb tråden og holde en lav profil der. Stor forskjell.

Og selv om jeg leser noe tynt om å trade bittelitt av porteføljen så leser jeg stadig om kursmål på 40 etc. Hva betyr ‘bittelitt’? Uansett, hausinga hans er av god kvalitet og jeg liker å lese og lære. Plukker jo opp mye kunnskap fra Onns så derfor liker jeg han litt også. Men han trashtalker Funcom. Det syns jeg er latterlig barnslig og/eller kynisk. Og det liker jeg ikke.

1 Like

Funcom er jo lotto nå.

3 Likes

Kursen har sjelden vært så stabil som nå.

Stabil lavt med overhengende fare for emisjoner, utsettelser og svært lite informasjon rundt release på nye plattformer.

3 Likes

tradisjonell emisjon tror jeg nok er utelukket pga. Jebsens dominerende stilling og at han gang på gang har vist at han ikke vil utløse budplikt.

YA:-nytt drawdown kan komme, avtalen går ut i mai, men skal det ikke være en minste-avstand mellom hver drawdown?

EDIT:Finner ingen info om minsteavstand i avtalen
http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20120525.OBI.20120525S5

Nye lån fra Jebsen:En mulighet.

2 Likes

Fjernet personhets - pdx

2 Likes

Seriøst? How low can you go, liksom?
Klart, det er vanskelig å argumentere mot faglig tunge økonomiske analylser av denne typen så du bygger deg nok opp litt respekt her vil jeg tro.

4 Likes

Liksom liksom… eller?

14 år og fra østlandet.

Oohh… spot on!

Må innrømme at det svei litt å få den fra en moden fyr som deg. Tror du det blir jøde- neger- eller downs-kortet du drar neste gang du føler at hverdagen er litt tøff?

Men apropos Cassius, hvordan gikk det forresten med søksmålet? Du vet, det du gikk så hardt ut og prøvde å piske opp litt stemning for her tidligere. Bare luft det også eller har bare ikke raketten fått tenning enda?

Er du ikke det minste redd for at den faktiske grunnen til at det ikke kommer flere gode meldinger er at det ikke finnes noe bra å melde? Tror du et selskap som flørter med konkurs utsetter et spill bare for at kisen på toppen skal tjene noen ekstra slanter?

I motsetning til hva som virker å være gjengs oppfatning blandt enkelte her inne synes jeg funcom sender ut for mange pressemeldinger:

Intel og funcom skal ha egen stand på en konferanse -> Pressemelding: Cutting Egde Partnership with industry giants INTEL
LMO IOS går fra closed beta til en annen closed beta -> Pressemelding: Amazing LMO IOS beta release

og sånn holder de på.

Om jeg ikke er det minste redd. Jo visst fan er jeg det. Etter Shreiner forsvant, så har de lyse utsiktene blitt snudd til noe jeg så langt synes ser ut som idioti. Men for å si det slik. Har man tjent 2 mill på FUNCOM ett år ja da kan jeg godt klare å tape 1 mill på de neste år. Aldri vedd penger du ikke har eller har råd til å tape. Men så var det det med at høy risk gir høy reward… Og jeg venter, til det nye neket får ut LEGO på tablet. Det vil selge til hakka møkk. Problemet er bare at her skal nye snyltere berike seg. Shreiner jobbet knallhardt på det, nå har den nye idioten snudd fokuset til dels vekk fra det. Det er ikke bra. Jeg har ikke troen på Cassius eller sånne pressemeldinger som du henviser til. Alt og det eneste som skal til nå er å få LEGO ut på Tablet og da har vi en fulltreffer mener jeg. Hvorfor de utsetter tablet lanseringen må fuglene vite, men tatt i betraktning den gi faen holdningen vi har sett i det siste fra ny ledelse så skal du ikke se bort fra at opsjons tildelingen “tilfeldigvis sammenfalt” med tiden før en tablet LEGO lansering.

5 Likes

Jeg tror du kan senke skuldrene Gordon. Funcom lanserer LMO på IOS når de er klare. Sannsynligvis nå i mai. Hvis de venter lengre er det fordi de vil polere enda mer. Det er selvfølgelig grunnen hvis de skulle utsette spillet til juni eller eller august. Det tviler jeg på da spillet i Beta virket helt ferdig. Det tar også noen uker før Apple godkjenner en app. Mulig de venter på det for alt vi vet. Jeg laget en app forrige måned som ble godkjent i dag i App store faktisk. Det var mange runder frem og tilbake. De er veldig pirkete, men det er bare en fordel.

2 Likes