Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

@thomashagen og dere andre som sliter med Sbanken: har dere sendt e-post til aksjehandel@skandiabanken.no og klaget?
Jeg sendte denne nå:

6 Likes

Jeg har ikke sendt inn klage. Får gjøre det. Jeg kommer til å bytte når jeg ikke har gearing på aksjene

1 Like

Don’t get me startet om Kvadsheimbildet :laughing:

Jeg var fristet til å komme med forslag om nytt bilde, men tenkte det var best å la være😀

Jeg har en gammel Netfonds konto som ikke har vært i bruk på leeeeenge, mulig jeg må vurdere det. Er det mulig å få ASK der? Regner med det blir noe realisering i 2018 mtp bla Funcom, greit å slippe skatt da…

De har ASK og de har gratis sanntid :wink:

2 Likes

De har ASK, gratis sanntid (1-dybde) og du får 25 snapshots med full dybde som de refresher jevnlig, har aldri gått tom. Netfonds er altfor dyre for småfolk som meg på ikke-norske aksjer.

1 Like

Om en går tom koster det 30 øre per snapshot

2 Likes

Føler meg jo litt dum, har klaga fælt på SKBN ett år og to. Funker greit innimellom…

1 Like

Husk å sett inn penger i BSU for barna. Det er lurt selvom de ikke skatter.

Pengene “låses” ikke før over nyttår så du kan enkelt sette inn 25 000 nå og ta ut 25 000 i desember. Nesten 4% rente helt risikofritt.

Det er nok ikke lurt for alle. Om man når maksbeløpet på bsuen for fort går barnet potensielt glipp av flere år med bra skattefradrag. Jeg sparer i fond til kidsa som er ett og to. På så lang sikt er det liten risiko der også

1 Like

Vil tro det er det smarteste langsiktig ja, selv med evt kriser så vil nok snittavkastningen på 18-20 år fort bli rundt 10% eller mer årlig vel?

1 Like

Generelt er jeg helt enig med deg, men poenget her er at jo at du ikke fyller opp BSUen. Du tar ut før nyttår slik at du unngår nettopp det.

Så repeterer du neste år.

1 Like

Men som oilimp er inne på er snittavkastningen i markedet vesentlig bedre enn 4%. Å få 10% er nok kanskje litt i overkant over tid, men rundt 8% må man regne med basert på de siste hundre årene, og det er jo dobbelt så bra som bsutrikset

1 Like

Det må jo bli i tillegg til fond.

Kan godt hende 10% er som meg, litt optimistisk? Hva er snitt de siste 10,20,30 år f.eks? (Google here i come)
Edit: ser Dnb tek har hatt rett over 20% i snitt de siste 10 år. Ka-chiiing!

1 Like

To the robots, and FTF som låner bort Nano til shortepakket:

image

1 Like

Lync møte, i tillegg er eg også referent, da må eg jo følge med og da

Går det å gjøre dette ved ett større beløp også, eller får du bare renter på de 25k som en får skattefradrag for?

Noen som har tips til hvordan jeg kan skaffe 300.000 kr i egenkapital til boligkjøp uten kausjonist og uten forbrukslån med 15%++ i rente?

Vet at jeg kan spare, men det tar for lang tid da det er et hus for salg som jeg må kjøpe ASAP hvis jeg skal ha det.

Finnes det andre former for lån? Eller triks? Kommunen kunne ikke være behjelpelig med startlån da jeg har alt for god inntekt. :sob: