@Christian : har du prøvd å legge voks på Rex «tapen»?
Tenker på å prøve på dattera sine ski, men mulig jeg trenger å legge på mer/evt prøve å få bedre feste.
Til evt de som lurer er det snakk om ski😊
Kjapt spørsmål om kurtasje:
La oss si at du legger ut 10k aksjer til salg, og bare et par hundre blir solgt før kursen dupper ned. Betaler du da full kurtasje (minimum 49,- i Sbanken), eller betaler du mindre/ingenting?
Når ordren går ut på dato, så betaler du full kurtasje.
Ok, takk
Du kan endre dato for ordre, limit for ordre og mengde i ordre så mye du vil, og det vil ligge på den ene kurtasjebetalingen enda. Men ordreverdi kan bety at du går over minstekurtasje til en %sats.
Bare så det er sagt, jeg hadde ikke brukt tapen på konkurranseski, muligens med unntak av klisterføre eller plussføre. Det er først og fremst en enkel måte å unngå å smøre hele tida.
Dama sleit litt med festet, det viste seg at jeg hadde lagt tapen 5cm for kort bakover. Når vi smørte de 5 cm, så ble festet bedre. Litt småirriterende. Det hadde vært bedre å nøye måle opp smøresonen.
Jeg har ikke prøvd å smøre oppå tapen, men det burde fungere litt som å smøre oppå isklister. Sistnevnte har jeg har prøvd, men mislykkes med.
Har gått litt på nysnøføre og -5 til -10 de siste dagene og merker at jeg blir glidd litt fra på flatene og lurer på om jeg burde hatt et par ski som jeg kun brukte når det var skikkelig kaldt. Det er jo også det letteste føret å smøre for. Nå kan det vel også ha å gjøre med at jeg ikke har glidet skiene mine og at de er ripete som faen, men jeg synes jeg kjenner det “subber” litt under festesonen, så jeg tror det er tapen.
Windows Defender som følger med windows 10 er gratis og har sanntidsscan og fungerer utmerket for de aller fleste.
Takk for svar @Christian, utfyllende som vanlig, enten det gjelder friluftsliv eller børs!
Jeg var fristet til å prøve, men du har nok rett.
For egen del så er jeg ganske fornøyd med tapen, men den tålte ikke ploging på hardt/isete føre, men det er det ikke noe som gjør. Slet bort omtrent halvparten på innersiden. Men det er jo min egen feil som er pinglete og ikke tørr å slippe på😊.
Jeg har noen alternative løyper hvis det er isete hvor man ikke trenger å ploge noe særlig. Orker ikke bratte bakker på isete føre. Hadde et par uker med isete føre før jul, har snødd flere ganger i uka siden slutten av desember, så har ikke vært isete siden da.
Felleski
Har det også, men jeg har gode smøreski og med festetape er de vel så gode som felleskia. I tillegg de smøreskiene bedre å ta noen skøytetak med.
Men for å få god feste må en ha god teknikk, for å gå godt teknisk krever det god kondisjon og utholdenhet. Og det siste skorter det på hos meg.
Hvis en ikke bryr seg om å ha god glid er det enklere, men god gli og godt feste er vanskeligere😊
Hehe, utholdenhet er noe jeg prøver å jobbe med selv
Kjøpte meg felleski sist uke, prøvde de i går. Fornøyd så langt. Men går ikke noe løp, bare for trening. Så får jeg se om det kanskje blir skøyteski neste år
Bare å bli insider og henge deg på 1 mill skritt på 100 dager, håper det hjelper på kondisjon, vekt som gir enda bedre kondisjon osv osv.
Klæbo, se opp, her kommer Tekinvestorer og utfordrer deg😂
Spørs om jeg må det ja
Liker du smøreski med tape bedre enn felleskiene?
Ja, jeg tror det. Men det har selvsagt noe å gjøre med at smøreskiene antakelig er bedre ski enn felleskiene.
Men jeg vil råde alle som ikke går renn, ikke er superflinke å smøre osv PG har smøresk fra før til å prøve festetape. Tror det har noe for seg.
Og det er mye biligere og mer miljøvennlig. Jeg kjøper ihvertfall altfor mye dilldall…dessverre…
Hvilket føre er egentlig felleskiene best på? Med tape, så vil jeg si det er rundt +2 grader og nysnø. Grisebra glid, grisebra feste og det er umulig med vanlig smørning.
Tja, hva skal jeg si, er egentlig ikke veldig fornøyd, synes jeg får ganske så god gli, men feste er ikke så bra, betyr ihvertfall at de er stive nok.
Synes felleskiene er mer utfordrende å gå på enn smøreskiene med tape på kaldt føre, altså fra -2 til -6, lå rundt det i helgen
Om de er i stiveste laget nå? Samtidig som du er på vei ned i vekt så vil jo feste bare bli enda dårligere seinere i vinter. Neste vinter vil jeg ikke nevne Med den innsatsen du legger ned stort sett hver dag vil jo kroppsvekten være en god del lavere enn i dag . Skiene da kan du jo selge til en av oss som veier mer
Ha ha ha ha:joy:
EE det noe jeg driter i, så er det om et skipar eller to blir ubrukelige pga vektreduksjon!
Får se etter hvert hva som skjer.
Tror nok aktivitetsnivået kommer til å fortsette å være høyt. Nå på denne tiden er det greit å gå, siden jeg ikke gidder å gjøre andre ting. Når våren kommer blir det nok turer på sykkel i lett terreng, blytungt og sykt kjekt det også. Tungt også med elsykkel…