Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

@Hakon: Den er jo så stygg at den er kul. Helt seriøst.:grinning:

Porsche Cayenne ble vel kåret til årets styggeste eller noe i England for noen år siden. Ikke uenig at den ikke er pen, men så stygg er den vel ikke?
Synes ellers at både Toyota og Nissan kunne nådd langt i en slik kåring. Feks Nissan Joke, både navn og design slår an :blush:

Jeg er i en prosess med lønnsforhandlinger og trenger deres assistanse.

Rundt 50% av mine kolleger er ansatt i en fagforening. Denne fagforeningen har fremforhandlet et gitt lønnsspenn for min stillingsgruppe. Jeg vil øke egen lønn innenfor rammene av dette lønnsspennet.

Svaret jeg da får er at dette må tas med fagforening. En fagforening jeg ikke er medlem i eller har et forhold til, og som jeg ikke tror vil bistå meg i forhandlinger. Kan arbeidsgiver gjøre dette?

Ved første øyekast ser det ut til at ikke-organiserte mister rett til å forhandle, i motsetning til de organiserte. Diskriminering?

Alle svar mottas med takk!

Vet ikke hva som er rett eller galt, men som organisert selv, så synst eg det er greit at eiendom betaler kontigent og blir en del av en større gruppe, også får betalt.
Kanskje du burde organisere deg og ta del i felleskapet ?

Snu spørmsålet, hvorfor skal du få betalt for noe en gruppe betalende mennesker har fremforhandlet, og du ikke har deltatt ?

2 Likes

Jeg mener at jeg i prinsippet skal avlønnes på bakgrunn av mitt eget arbeid, og ikke en gruppes evne til å forhandle i fellesskap eller true med streik eller andre virkemidler.

Uansett, fagforeningen har forhandlet et tariffestet lønnsspenn for min stillingsgruppe. Har jeg krav på ihht. lovverket å forhandle innenfor rammene av lønnsspennet?

2 Likes

Du har ingen rett til å forhandle i utgangspunktet, ref linken over:

For arbeidstakere som ikke har tariffestede rettigheter eller rett til lønnsforhandling fastsatt i arbeidsavtale eller internt reglement kan arbeidstaker likevel be om å få en lønnssamtale med sin leder, men vil ikke ha krav på at dette gjennomføres.

Som jeg forstår det, så er forhandlingsretten noe fagforeningen har fått igjennom, så da er det vel bare å henvende seg til dem?

3 Likes

Forumet sleit litt med mange besøkende i dag, så jeg har oppgradert kapasiteten med ca 50%. Beklager at det ble litt nedetid!

9 Likes

Kalles vel ett luksusproblem? :wink:

Skyldes sikkert Funcom postene…

Må si meg enig med reglene her, når du ikke er medlem av en forening som forhandler for medlemmene, så skal ikke du nyte godt av fruktene derfra.

1 Like

Ja, mye liv i de trådene i dag :smile:

Dette er litt upresist. En fagforening alene kan ikke fremforhandle lønnsspennet, men det følger av en tariffavtale som er fremforhandlet i fellesskap av alle partene på din arbeidsplass. Partene er arbeidsgiver og de fagforeningene som er store nok til å ha en stemme. Disse fagforeningene ivaretar de ansattes medbestemmelse og interesser i en rekke spørsmål knyttet til både lønn og arbeidsvilkår. Dette kan for eksempel være under inngåelse av tariffavtalen, i omorganiseringer, i ansettelsesprosesser, ved fordeling av velferdsmidler osv.

Som uorganisert er du gratispassasjer fordi du nyter godt av masse av dette (antakelig uten å tenke over det), men uten at du bidrar ved å støtte en fagforening. En ulempe for deg er imidlertid at ingen av fagforeningene vil ha noen interesse av at akkurat du blir tilgodesett med lønnsmidler fra arbeidsgiver. De vil isteden, alle sammen, jobbe for at lønnsmidler gis til deres medlemmer isteden for deg. Det er også helt naturlig fordi du ikke bidrar med medlemskontingent til dem. Så ja, de kommer ikke til å forhandle for deg.

MEN…Arbeidsgiver tar rett og slett feil hvis de mener at du ikke kan fremme krav til dem. Det er i så fall bare en ansvarsfraskrivelse eller måte å legge skylda på foreningene for din manglende lønnsuttelling. Hvis du leverer krav til din arbeidsgiver er det de som velger om de vil fremme deg som et prioritert krav i forhandlingen.

Kan sikkert fremme krav overfor arbeidsgiver, men arbeidsgiver kan velge hva den vil gjøre med kravet. Kanskje resirkulere papiret det er skrevet på?

Hvis en har en stilling i bedriften og er et unikum i fagfeltet, ja da er nok sjansen mye større for ar arbeidsgiver vil vurdere kravet, enn om en er en av mange.
Selvsagt også en fordel om en er godt likt av ledelse.

Ja, det å ha mulighet til å fremme er ikke det samme som at man blir prioritert :wink:

1 Like

Takk for en god post. Og ja, som du sier er jeg nok en freeroller, men la oss si at mitt fravær av medlemskap er tuftet på en ideologisk overbevisning og intet annet.

Lønnsspennet jeg nevner, er tariffestet. Merk at jeg ikke ber om mer lønn enn mine kolleger, men en oppjustering innenfor lønnsspennet satt for min stillingskategori.

Som sagt, etter å ha mottatt min henvendelse om å starte en dialog rundt lønn innenfor det fastsatte spennet, fikk jeg tilbakemelding fra arbeidsgiver at dette MÅ gå gjennom en fagforening. Fagforeningen er ikke villig til å forhandle på vegne av eller sammen med et ikke-medlem.

En direkte konsekvens av dette er at min lønn står fast på den lavere siden av lønnsspennet. Arbeidsgiver vil ikke snakke og henviser til en fagforening som(forståelig nok) nekter å hjelpe. Det skal sies at det første svaret jeg fikk var at ‘‘kun direktør(overordnet ansvar for flere tusen ansatte) hadde myndighet til å justere lønn innenfor lønnsspennet’’.

Så nå står ting helt i stampe. Hva er mitt neste trekk? Jeg vet at min kompetanse er ettertraktet andre steder, og at det nevnte lønnsspennet i mitt selskap ligger 10-15% under det nasjonale landsgjennomsnittet for min stillingsgruppe(m.a.o. er jeg underbetalt og underbetalt igjen:)). Hvorvidt jeg skal kommunisere at jeg ser etter en ny arbeidsplass som et pressmiddel vet jeg ikke. Man kommer fort past a point of no return. Tanker?

Søk deg jobb et annet med bedre lønn og si opp. Da slipper du å bruke noen pressmidler og får mest sannsynlig en høyere lønn enn du hadde klart å forhandle deg til her. Hvis det ikke går, så er det bare å krype til korset å bli medlem i fagforeningen.

7 Likes

Enig med @Christian der, trives du godt, går det vel an å melde seg inn i fagforeningen?
Hvis ikke kan en søke en ny stilling.

Jeg kunne forsåvidt søkt ny stilling, men så er det pensjonsordning, lønn, frihet som jeg har i nåværende stilling osv osv som gjør at summen av plusser er større enn summen av minuser.
Men fagforeninger har jeg til tider vært drittlei av, men jeg har aldri vært uorganisert…

3 Likes

Takk @Christian og @Duogdu. Gode tilbakemeldinger.

Mitt drømmescenario hadde vært en referanse til paragraf fjotti i arbeidsmiljøloven som sier noe om mitt tilfelle, men det ser ut til at tilfellet mitt ikke har en fasit.

Trives i jobben, mennesker, oppgaver, utfordringer, frynsegoder. Alt er på stell, så det er vanskelig å vinke farvel. Men i kroner og øre så er forskjellen såpass voksen at en avveining muligens ikke er til å komme utenom.

Det er forøvrig gode holdepunkter for en lønnsøkning, men det finnes da ingen direktør eller fagforening som vil snakke med meg om det! :joy:

Takk for feedback uansett! :slight_smile:

1 Like

Jeg har vært tillitsvalgt i ulike verv i mange år. Har likevel full respekt for at du velger som du gjør, men visste du at det organiserte arbeidslivet i Norge regnes for å ha vært en helt grunnleggende årsak til fremveksten av norsk næringsliv og velferdsutviklingen på 1900-tallet? Litt nerdete kanskje, men sant :smile:

Litt vanskelig å være helt presis så lenge jeg ikke kjenner din tariffavtale konkret, men det vil være ulike bestemmelser i denne som kan gi grunnlag for forhandling av lønn. Det ansatte som regel har hørt om er de årlige forhandlingene der det er en pengepott i en eller annen størrelse som skal fordeles, men neppe det som er aktuelt for deg nå.

Da blir det som regel en bestemmelse som gir arbeidsgiver rom til å gi lønn til en ansatt for å unngå å miste denne til andre steder. Det viktige for deg er å gjøre arbeidsgiver motivert nok til å ville gi deg lønnsforhøyelse. Klarer du å skape den motivasjonen, så finner de i praksis en bestemmelse i tariffavtalen å bruke til å få gitt deg det. Som du er inne på kan du søke deg bort. Får du tilbud om en annen stilling vil du jo kunne stille et ultimatum til nåværende arbeidsgiver som påtvinger dem motivasjonen til å gi lønn. Ulempen er om du egentlig ønsker å fortsette der du er. For har du først stilt ultimatum og så likevel blir ved et nei så har du i alle fall mistet all troverdighet for neste gang du krever lønn.

Alternativ er at du gjør en mellomting ved å snakke med din nærmeste leder og lufter tanken på å søke andre jobber. Du må selv vurdere hvor uunnværlig du er og hvor sannsynlig det er at du vil kunne få andre jobber med høyere lønn. Dette vil jo avgjøre hvor “redd” arbeidsgiver blir og hvor godt argumentet ditt egentlig er. Jeg vil også anbefale at du leverer et skriftlig krav til arbeidsgiver. Skriftlighet krever en respons i større grad enn muntlighet. Du kan også da be om formelt grunnlag for arbeidsgivers påstand om at krav ikke kan leveres til dem. (Det finner de neppe ;-).

Etter å ha legt frem din begrunnelse for hvorfor du burde få lønnsforhøyelse ber du så om skriftlig begrunnelse for hvorfor din arbeidsgiver eventuelt ikke er enig. Det gjør det litt vanskeligere for arbeidsgiver å si nei fordi de må argumentere. Det tar litt tid i en travel hverdag og da er det fort lettere å gi deg noen kroner isteden :wink:

Dette er forøvrig like aktuelt om du er medlem i fagforening også, men foreningen vil da gi deg ekstra pondus ved å støtte kravet ditt og gjerne hjelpe deg med utformingen av det.

1 Like

Glemte en ting! Søk på en annen stilling hos samme arbeidsgiver, da er jo lønnsforhandlinger en normal del av prosessen. Det er da også lettere å gi deg en større lønnsøkning. :slight_smile:

2 Likes

Nei, lønna di er til syvende og sist et privatrettslig spørsmål (forhandling) mellom deg og din arbeidsgiver. Enigheten utgår av arbeidsavtalen din der lønnen din skal fremgå jfr Arbeidsmiljøloven §14-6.

1 Like