Eg har vert helt bestemt på å ikke røre Dno før evt lavere kurs, eg er overbevist på at kan lønne seg, og det kan se ut som om eg treffer.
Synd eg ikke driver med shorting.
Dere har for tøffe bet på Olje nå… Jeg planlegger en stor handel med bruk av mitt gir i Januar 2016. det blir oljeindustri. Jeg skal si fra når det nærmer seg. Blir en handel jeg har tro på.
I mellomtiden så tenkte jeg å finte markedet og ta noen hundre k her og der Jeg har nå Funcom og en annen jeg lister meg inn i… Men si meg er det bare jeg eller ser ABG Sundal Collier rett vakker ut sånn teknisk sett. Det er jo en Ganske gørr aksje, men tror det er sikre penger å hente der nå… Vurderer å klinke til med en handel som smeller litt der i morgen. Omsetningen er ikke så stor, så blir morsomt å se hvordan det går.
BWO har hatt villt med insidekjøp siste tiden, de er langt nede igjen nå etter å vært rundt 4 kroner, dumper den ned i morgen skal jeg inn med en slump for å bli med på en forhåpentligvis fin rekyl.
Spennende Iox mld idag, eg har noen lodd der, men ikke så mye som eg hadde i sommer.
Da hadde eg over 200k.
skjer med rec da ? noen som har plukket opp noe news der eller ?
Hehe ser at USD faller…
Me like… Her traff jeg bra altså
Var vel ingen som tok tipset mitt om BWO i går?
Dagens teite spørsmål:
Hva skal man bruke som “E” i “P/E”?
Jeg har pleid å bruke EBIT, dvs summere sammen EBIT fra de 4 siste kvartalsrapportene. Men er dette egentlig riktig? Eller skal man heller bruke EBITA, eller EA(fter)IT eller noe helt annet?
Hilsen ingeniøren som leker økonom.
EPS (earnings per share / resultat per aksje)
Du skal bruke det tallet som er nærmest bunnlinja. EBIT er greit, med forbehold om at skattebelastningen ikke er særskilt høy. Grunnen til at EBITDA ikke kan brukes er jo fordi at dette tallet ikke tar med den foringelse av verdi som skjer med firmaets eiendeler og investeringer.
Om du bruker EBITDA så blir det som dette scenarioet:
FirmaX bruker hundre milioner på å lage en maskin som lager ferdigmat. Første år i drift omsettes det for 50 millioner, utgiftene er 49 millioner. EBITDA =1 mill. De neste 9 årene er EBITDA det samme før maskinen er utrangert og for gammel. Altså FirmaX har generert 10 mill i perioden, men hvilke verdier ble generert i det større perspektiv… Vi ser jo at her har FirmaX tapt 90 mill over disse 10 årene. 10 - 100= -90 mill. Pga dette er det vanlig å bruke EBIT tallet. I EBIT så er det trekt fra forringelsen av maskinen. Den årlige avskrivningen er enkel. Man tar det investerte beløp og deler på antall år det investerte asset varer. For spill er det ofte 2 til 5 år, for industri 10 år, for skipping (Capex) 30 år. FirmaX ville hatt en EBIT på 1 mill - 100/10 = -9 mill.
En annen ting er dersom FirmaX kjøper en maskin, og så viser det seg at den fungerer ikke som den skal og dermed har mindre verdi er prosjektert… Da gjør man såkalt nedskrivning av verdi (ikke avskrivning som er vanlig). Da kan det være at firmaX skriver ned maskinen til 1 mill i verdi på ett år. EBIT for dette året ville da blitt 1 mill -99 mill = -98 mill.
Det jeg beskriver over er ganske relevant for Funcom. EBITDA og drift er i pluss men fordi de avskriver regnskapsmessig på gamle store og verdifulle assets så blir EBIT litt negativ. Også nå når de nedskrev LMO så ble EBIT voldsomt negativ… Men drift var likevel i pluss… I slike situasjoner så er det vondt for gamle aksjonærer, men lurt å gå inn for nye aksjonærer, når stemningen er som dårligst.
Mao, bruk EBIT
Earnings skal ikke være EPS nei ;), P/E står for Price/Earning.
Price er selskapets markedsverdi på børs. P/E over 15 da begynner et selskap å bli priset nokså hardt
The price-earnings ratio can be calculated as:
Market Value per Share / Earnings per Share
Read more: Price-Earnings Ratio (P/E Ratio) Definition | Investopedia http://www.investopedia.com/terms/p/price-earningsratio.asp#ixzz3nATrwYvn
Du må bruke marketvalue da ja…
Takk for fine svar.
…og heldigvis er det sjelden jeg tabber meg ut med å gange med antall aksjer bare enten over eller under brøkstreken.
De gangrene det skjer blir P/E enten ca 0.00001 eller ca 10000000, og da tenker ingeniør-hjernen min at her er det noe gæli i oppsettet
Jeg er enig her, men man må jo også være obs på at kvartalet etter at avskrivningen er gjort, så ser tallene pene ut, men det er kun pga de store investeringene som er blitt gjort i forkant. Det er mao ikke et sunt firma, og så sant det ikke ser ut som de gjør endringer i hvordan de investerer, så kommer de til å gå på samme smell litt lengre fram.
Dette er veldig relevant for Funcom, The Park er jo en stor endring i hvordan de investerer, det blir avgjørende å se hva de får til på små budsjetter og korte tidsfrister.
Det er sant… Hvis man da er langsiktig og strategi skal være som før så må man regne med at det bare fortsetter som det har gjort slag I slag.
Men nå med tanke på FUNCOM så tror jeg ikke vi skal være red for. En ting er deres meldte strategibytte som forsåvidt gamere har synes “makes sense”. Den andre tingen er at de har kniven på strupen. Leverer de ikke nå så legges de ned. Jeg tror inngang nå kan være et Ganske greit bet. Ikke la den negative EBIT blende deg I denne nedskrivningsfasen. Gammelmorro skal innrømmes som gammel morro. Se på EBITDA og cashflow…
Jeg følger med på Funcom, det kan være de er i ferd med å gjøre en helomvending, men jeg liker ikke gå inn i aksjer jeg ikke er rimelig sikker på at vil øke i verdi over en 2-3 års periode. Som du har påpekt, det er sikkert mange som har lyst å bli med på en hype opp mot The Park launchen, så muligheter for å gjøre en trade, men jeg synes det blir litt for spennende.
Jeg vil se noe håndfast på at det går i riktig retning før jeg gjør noe. Være seg google trends, salgstall fra Steam eller evt børsmelding. Jeg går glipp av evt gevinst fra absolutt bunn, men ettersom jeg ikke liker å drive med kortsiktig trading, så slipper jeg å følge aksjen ned i dass hvis The Park ikke blir godt mottatt.
Nei ikke hype… Se på de tallene jeg har vist deg. Det er let for FUNCOM å få EBIT på mer enn +5 Mill NOK i Q4 med salg av The Park. Og det betyr altså at verider er fundamental sett skap og at markedet vil prise deretter.
Det blir og rimelig ureflektert om dere snakker om 100 000 salg av et spill som hype. Det er fullstendig edruelig og kanskje på nedsiden. De kan like gjerne selge 500 000 og om flere enn de TSW troende kjøper.
Joda du trenger ikke forsvare din strategi for meg. Det kan godt være at du ikke vil miste så mye oppgang ved din strategi… Det kan og godt være du gjør det. Men vi får se. Blir litt som med STARBREEZE, da de i praksis var konk og pris pr aksje var 0.05… Vel de som kjøpte da (og fortsatt har aksjen) de har jo så definitivt tjent mest.
Så du mener the Park ikke har investeringer som skal avskrives? Med 100K solgte vil funcom neppe sitte igjen med noen som helst.
The Park har sikkert kostet i sjiktet mellom 1-3 MUSD å lage(husk ny motor som ikke har blitt brukt av funcom før). Om vi antar 1 MUSD og funcom selger spillet for 15 USD må funcom selge 110K spill for å gå i pluss etter VAT og tredjepart.
Jeg vil ikke bli overrasket om The Park har kostet betydelig mer enn 1 MUSD og spillet blir billigere en 15 USD så da blir break even deretter.
Gordon:
Blir litt som med STARBREEZE, da de i praksis var konk og pris pr aksje
var 0.05… Vel de som kjøpte da (og fortsatt har aksjen) de har jo så
definitivt tjent mest.
Bare dersom Funcom trykker opp 1 milliard aksjer for å bli kvitt gjelden vil situasjonen bli sammenlignbar med Starbreeze på 0.05 (SB på det tidspunktet hadde ikke gjeld. BIG difference)
EDIT: rettet nedskriving til avskriving slik at det blir riktig