Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Hvis man tillater tvillingabort og abort frem til fødsel, hvorfor ikke barnedrap også?

1 Like

Om dette er alternativet velger jeg heller å fastslå at livet starter ved unnfangelsen.

Syk verden. Og som mann tør man nesten ikke si noe. :blush:

4 Likes

‘’–⁠ Jeg tenker at så lenge norske verdier ikke kolliderer med islam, så skal det gå fint an å leve etter dem.’’

Ja, riktig…

3 Likes

Så hvis norske verdier føyer seg så er det greit.
Men hvis ikke, så velges islam?

Eller?

Hva er en norsk verdi? Og hvilke norske verdier er det som er under press? Om vi skal ta Helleland på ordet så er det for eksempel Bjørgen, Bjørndalen og Kvikk Lunsj. Jeg tror ikke det kolliderer med noen religion jeg har hørt om. Dog er det heller ikke verdier da, hun brukte mye tid på å snakke om norske verdier uten å nevne noe som faktisk er norske verdier. Sylvi snakket om at det er norskt å spise svin og drikke alkohol; det er noe mange nordmenn gjør, men også mange som ikke gjør, og er mer en aktivitet enn en verdi.

For meg er verdier som er vanlige i det norske samfunnet at man skal prioritere fritid i større grad enn andre vestlige land, at vi skal ha et samfunn med kort maktdistanse fra Jørgen Hattemaker til Kong Salomo, at vi skal være solidariske og individualistiske på en gang, være nøkterne, ærlighet og lite korrupsjon, og ha et egalitært samfunn både hva angår likestilling, og at alle borgere skal være like ovenfor staten.

Den eneste verdien blant disse jeg opplever som truet i noen grad er likestillingen, der må vi virkelig følge med, spesielt nå med KrF i regjering.

Men så er jo ikke mine definisjoner av norske verdier ei heller bare riktige, det er vel like mange meninger om det som det er innbyggere, men jeg tror jeg klarte å liste opp noen fellesnevnere de fleste kan være litt enig i.

1 Like

Norske verdier som ikke er tilstede i land i midtøsten:

  • Likestilling
  • Religionsfrihet
  • Like rettigheter for alle uavhengig av legning
  • Svært høy sosial tillit (man stoler på hverandre)
  • Høy lojalitet overfor staten med tanke på lover og regler
  • Høy skattemoral
  • Ønske og vilje til å bidra for fellesskapet med dugnader og frivillig arbeid.
10 Likes

Da vil jeg påstå at den største trusselen mot disse verdiene er regjeringen vår :stuck_out_tongue:

På hvilken måte?

Likestilling er en.
Respekt for andre er en annen.
Homofile kan stå åpent frem er en tredje.
Ikke så mye norsk som vestlig. Men Norge er i vesten.

Bjørgen og kvikklunsj er nedlatende holdning om sånne som meg, og minner om Mona Sahlin sin «midsommar och sådana töntiga saker»

4 Likes

Eksempel på norsk verdi som ikke deles av innvandrere.

Å gå på sosialhjelp er forbundet med stor skam i norsk kultur. Det er det siste man vil. For innvandrere? FREE MONEY :moneybag::moneybag::moneybag:

5 Likes

Selv om noen flykter fra et diktatur uten religionsfrihet så betyr ikke det at de selv ikke er for det.

2 Likes
  • Likestilling - Abort, kontantstøtte og den nylig reverserte kuttingen av pappaperm
  • Religionsfrihet - Andre religioner enn kristendom er i stor grad uønsket, spesielt islam er svært uønsket av FrP, og KrF vil vel helst ha bare kristendom i skolen.
  • Like rettigheter for alle uavhengig av legning - Bioteknologiloven som nå er stoppet var et forsøk på dette.
  • Svært høy sosial tillit (man stoler på hverandre) - Ingen kommentar på denne hva angår regjeringen!
  • Høy lojalitet overfor staten med tanke på lover og regler - Ingen kommentar på denne hva angår regjeringen!
  • Høy skattemoral - Skattekutt over en lav sko?
  • Ønske og vilje til å bidra for fellesskapet med dugnader og frivillig arbeid. - Dugnadsånden slik den var er det ikke voldsomt mye igjen av.
2 Likes

En muslim som flykter fra et muslimsk land, flykter ikke fra religionen. Han flykter fra diktaturet. Han kan være like religiøs som diktatoren likevel…

Hvilken religion blir i Norge anno 2019 totalt latterliggjort på daglig basis, om ikke kristendommen? Nevn én…

5 Likes

Det betyr ikke at du er imot religionsfrihet

Religionsfrihet er en viktig norsk verdi, mener Aruj Shah. Man skal få lov til å tro på det man vil uansett om man er kristen, hindu, muslim eller ateist.

–⁠ Er det vanskelig å holde vennlige relasjoner med ikke-muslimer?

–⁠ Jeg tror jeg har flere ateistiske venner enn muslimske. Så lenge man aksepterer og respekterer hverandre, så er det ikke noe som skal være problematisk. Det er islam som har lært meg at jeg skal ha respekt for andre uavhengig deres trosbakgrunn.

1 Like

De fleste ser på oss som vantro. Ikke alle, de fleste.

Hvor mange tusen demonstrerte på Mohammed tegninger?
Hvor mange demonstrerte mot terroren i Marokko om to jenter?

3 Likes

Jeg er enig i at alle disse verdiene er i ferd med å forsvinne. Dessverre jobber denne regjeringen i likhet med foregående for globalisering, åpne grenser og utvanning av nasjonal identitet.

3 Likes

Men blander vi ikke verdier med lover & regler nå?

Jeg er kritisk til religion generelt; som Karl Marx sa: - Religion er folkets opium.

Den setningen kan utvides til å si “og sverdet for den som vil undertrykke andre”.

Likevel må folk få tro på det de vil, men de må også tåle å kritiseres for det.