Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Syns du starter i feil ende. Man må sørge for å ikke ta inn flere. Statistikken er klokkeklar, det gagner ikke oss, og det gagner ikke de som er igjen.

Og hva er rasjonalet med å bringe inn mange uten kompetanse til dette landet, samtidig som vi er i ferd med å automatisere vekk alt av manuelle jobber? Jeg ser det skrives at man skriker etter arbeidskraft, da er ikke svaret å ta inn en berm uten grunnskole.

Man må starte med å sørge for at man ikke får flere.

En liten fiffig detalj, og jeg ser ikke dette med rasebriller, men med kulturbriller: her om dagen ble jeg sittende å se på grensevaktene Sydney. Her blir asiater med spirer og nudler spikret opp etter veggene for å ta med seg udeklarerte matvarer. Dettte gjør man for å verne om ekstremt sårbare økosystemer. Hvorfor passer vi på å ikke få inn villsvin på østlandet for å verne naturen, samtidig som vi ikke foretar oss en puck for å verne egen kulturarv? Denne kan vannes ut nesten uhemmet uten at noen tar grep. Hvorfor skal naturen være dette statiske og beskytta økosystemet, mens vårt sosiale system ikke er verdt en dritt og ikke trenger vern?

8 Likes

Vel, jeg sa da ikke at man skal starte i noen ende på bekostning av noe annet, ei heller har jeg noe standpunkt til om hvor mange det er plass til eller ikke.

Alt jeg sa var at vi har diskutert innvandring eller ikke massevis, men i liten grad diskutert integrering og hvordan de som har kommet og er en kostnadspost for samfunnet kan bli en inntektspost.

1 Like

Fjern kontantstøtte og foreldrepenger for barn over 2 år. Gi gratis barnehage og sfo til alle barn fra og med to år. Å være hjemmeværende bør ikke være i nærheten av like lukrativt som en jobb. Det bør faktisk gjøres umulig å ha husmor som yrkestittel.

Hard kursing i privatøkonomi og familieplanlegging, prevensjon m.m.

Gratis fritidsaktiviteter for alle barn. Mulig obligatorisk minst en gang per uke.

Ferier til hjemland man har fått asyl fra bør få konsekvenser. Pengeoverføringer til hjemland bør også sees på.

Å sende barn på koranskole i opprinnelsesland bør straffeforfølges.

Hardere krav for opphold og stønad. Stønader kan kjøres opp imot resultater på objektive prøver.

Strengere straffer for all kriminalitet, gjerne opp imot opphold og stønader.

Edit: istedet for direkte overføringer fra staten kan man starte med kuponger (eller et teknologisk system for 2020-årene) for å sikre at penger går dit de trengs: mat, fritidsaktiviteter og opphold, gjerne på en slik måte at det treffer barna.

10 Likes

Nå snakker vi! Håper jeg ser deg i politikken Glein;)

2 Likes

Nå er vi inne på spennende ting!

Denne støtter jeg helhjertet. Synd at det ikke har støtte blant de store partiene. Kontantstøtte er forøvrig bare frem til to år allerede, og bør etter min mening helt vekk, men mulig det var det du mente og at det bare ble litt borte i setningen.

Ville startet med språk, så disse tingene!

Antakelig juridisk vanskelig med større strafferammer for migranter, kommer fort på kant med grunnlov og menneskerettigheter, men at utvidede oppholdstillatelser gis med forbehold om plettfri vandel bør absolutt kunne være gjennomførbart. Det burde det være mulig å få parlamentarisk flertall bak og. Jus-problemene dukker antakelig opp ved obligatoriske fritidsaktiviteter for barn også, men om man gjør det som en del av leksefri heldagsskole med tilbud for alle barn tror jeg det er mulig.

2 Likes

Økt viralt mangfold.

Ah. Ja. Jeg mener økte strafferammer for hele befolkningen.

Ser ikke ut som vi var veldig uenige, ser forøvrig de juridiske hindrene du tar frem.

Du har sett meg i pci-trådene, tror ikke du vil ha meg på dagsrevyen. :grinning:

Men kjekt å se at vi igjen er enig på sak!

Jeg ser hensikten, men tror det er viktigere at politiet ikke henlegger alt som kommer sin vei og at folk faktisk ser at det har konsekvenser enn at de relativt få som blir dømt for noe får strenge straffer.

Leste en interessant artikkel om det for en tid tilbake som jeg klarte å finne igjen. Trengs mye mer forskning på det, men interessante slutninger:

3 Likes

Helt enig. Det handler både om mandat og metoder de kan benytte, i tillegg til ressurser.

Skal få lest artikkelen din etterhvert, men jeg mener ikke at man skal innføre superstraff for nasking.

Men la oss si 10 år for ran, med ramme opp til 20 ut fra omstendighetene. Voldtekter med en minimumsstraff på 20 år og en ramme på 40. For overlagt drap syns jeg man med rette kan snakke om reell livstidsstraff, selv om man for de verste tilfellene åpner for evig forvaring i dag.

Sett gjerne opp en anstalt på Svalbard med bruk av straffearbeid for de tyngste kriminelle og gjengangerne. Jeg tror man spesielt i Norge underspiller det preventive aspektet. Straffeleir på Svalbard i 10 år for ran sender et klart og tydelig signal om at vi ikke tolererer piss.

3 Likes

@Evilfreud @Ramsess da kom pakken med Battlestar i posten. Spennende å se om dette er så episk som jeg husker, eller om nostalgien spiller et puss. :blush:

3 Likes

Det er nok bedre å sørge for at folk som kommer ut av fengsel for over til å bli produktive medlemmer av samfunnet. USA er et skrekkeksempel på det motsatte

7 Likes

Hvorfor ikke la dem være produktive inne i fengselet? :blush:

Og ja, yrkestrening eller studier bør også være en del av det. Som i dag. Men tiden man mister for å begå alvorlige lovbrudd syns jeg bør være lengre.

2 Likes

image

“Steinar, du må snu deg, veden er bak deg!”

4 Likes

Tror ikke du blir skuffet :sunglasses: dette er 70 timer med kvalitet!
Tror det er med en film som skal sees først, eller var det etterpå…? :thinking:

Edit: Jeg teller også veldig på knappene om jeg ikke også må kjøpe denne:

https://www.platekompaniet.no/dvd/futurama-den-komplette-serien2?gclid=CjwKCAiAs8XiBRAGEiwAFyQ-et1Opp3axGPTG7EbSVN42tcH9NCokKdkVSpTPQZRz9cD5mBtA3ac6hoC93cQAvD_BwE

Ved du om den kan streames noe sted?

So say we all :wink:

2 Likes

Denne serien får ikke nok cred. Tror det blir min nye kjepphest. :blush:

1 Like

Bra, jeg er med! :smiley:
Drit i disse shortgreiene, Gaius Baltar all the way! :scream:

Går ikke god for kilden, men usa er iferd med å gå fullstendig av hengslene hvis dette stemmer, altså å kunne mene dette i fullt alvor.

Den mannen får jo Charlie Manson til å framstå som en grei fyr…

Helter Skelter!! :smiley: