Hvem har topp snitt i verden?
Trodde Israel lå på topp…?
Israel består av mer enn bare Askhenazi jøder. Så i følge listene så er ikke Israel nær toppen engang.
Ikke overraskende hvilke land som ligger lavt, men overrasket over at så mange av de ligger godt under Forrest Gump-nivå…
Ja, født sånn eller blitt sånn? Der strides de lærde fortsatt…
Ikke mye å strides om. Generasjon på Generasjon med skole og næringsrik mat = høyere IQ.
Den beste metaforen for IQ er en vanlig strikk: du kan strekke alle omtrent like langt (miljø), men noen kan strekkes litt lenger (arv).
Dersom man hadde målt USA på 30 tallet med nyere tester /score ville en fjerdedel vært definert som tilbakestående. Dette handler om samfunnsutvikling som er på forskjellige stadier.
Ulric Neisser estimated that using the IQ values of 1997, the average IQ of the United States in 1932, according to the first Stanford–Binet Intelligence Scales standardization sample, was 80. Neisser states that “Hardly any of them would have scored ‘very superior’, but nearly one-quarter would have appeared to be ‘deficient.’” He also wrote that “Test scores are certainly going up all over the world, but whether intelligence itself has risen remains controversial.”[11]
Strømprisene.
Trygve-siden har ett innlegg om denne Kurt Pedersen som ønsker ett tak på strømprisene på 50 øre/kWh.
I forbindelse med dette har de snakket med Olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg.
Hvor han blant annet svarer følgende:
– Vi har hatt et markedsbasert kraftsystem siden 90-tallet, en ordning som jeg mener har tjent Norge og innbyggerne i landet godt. Vi har en strømpris som varierer over tid, nettopp fordi den er markedsbasert, sier han.
Dette er essensen av en Frp’er for meg, goddag man økseskaft, arrogant og har tydeligvis studert økonomi på Wikipedia, eller på baksiden av en melkekartong.
Det som virker litt sykt er at strømmen selges ut av landet til den prisen der er pr KW/t i Norge. Det gir vel ikke mening hvis de ikke samtidig betaler for linjene? Noe jeg neppe tror de gjør…
Det er dette som ofte skjer med en blå regjering, de lytter like mye og lar seg styre av NHO som en rød (fortrinnsvis AP) lytter og lar seg styre av LO.
når til og med gutta på gulvet sliter med strømregningene, tenk da på pensjonistene… på høy tid at noen sier ifra ja… sitter der og leker guder på stortinget, og klare faan ikke lage en m5 gjenge engang , på tide at norske politikere får litt bakkekontakt
Jeg har fått opp øynene siste årene. Total politikerforakt.
Har en i stortingsmann i kretsen min, hver gang det er fest og han skal, så drar ikke jeg. Klarer bare ikke å holde kjeft etter noen glass.
Ett år gammel artikkel, og bekymringene viste seg å være velbegrunnet.
“- Istedenfor å selge strømmen til utlandet, bør vi bruke den her hjemme. Det er et problem at vi faktisk ikke vet hvor mye strømprisene vil øke med de strømkablene som er under bygging. Derfor har Rødt foreslått på Stortinget at konsesjonsbehandlingen av den privateide kabelen til Skottland skal stanses, til vi vet hvilken effekt den og de to statlige kablene har på strømprisen, sier Moxnes.”
Synd det er rødt… sv og rødt er de to eneste partiene jeg aldri kunne ha stemt på
Jeg begynte å stemme Rødt ved forrige stortingsvalg fordi at selv om jeg er langt fra enig i mye av politikken så ser jeg dem som en verdifull vaktbikkje å ha på stortinget, som tør å gå i strupen på spill, tåkeprat og billig retorikk fra de mer etablerte partiene.
Hehe ikke sant!
Hva med at vi legger inn begrensinger på hvor lavt ned man kan tømme reservene? Dvs når grensen er nådd, har man ikke lenger lov til å selge til utlandet.
Det er jo en stor del av problemet, vi skjønte jo tidlig at vi ville få problemer, siden det var lite regn og vi allerede hadde solgt ned reservene.
Edit:
Generelt er jeg imot mer utbygging da vi pålegges utgiftene uansett, ettersom man ikke lett kan komme unna nettleien må den selvfølgelig ikke misbrukes slik, er ikke fritt marked da. Ser heller ikke nytten i og med vi har allerede gode muligheter til å selge til flere markeder allerede.
Dessverre så vet norske politikere utmerket godt at velgerne bare hyler og skriker i to uker, så er alt glemt. En revolusjon hadde aldri skjedd i Norge, vi kunne lært ett og annet av franske bønder.
Langt på vei enig med deg. Men med den innvandringspolitikken venstresiden i Norge står for, så vil vi uansett se en kraftig økning i skatter og avgifter fremover. Så da velger jeg heller høyere strømpriser…