Selvfølgelig gjenspeiler ikke dette forumet det norske folk. Vi er en bitteliten gjeng som sannsynligvis ikke er representative for noe som helst
Den er heeeeelt fantastisk. Løp og kjøp.
Forstår dessverre ikke hva du mener med det.
At styringsmekanismene i FN ikke er ideelle og at det er en lite handlekraftig organisasjon som trenger en solid opprydning kan vi være enige om.
Første del er naturligvis rett. Det finnes ingen internasjonale lover, kun traktater og konvensjoner som denne som land kan forplikte seg til eller ikke. Alle land som er med i FN er forpliktet ovenfor denne, men så er det sikkert riktig at ikke alle er like gode til å følge den. Det er forsåvidt ikke så relevant for oss da de fleste I-land har bygget lokal lovgivning inspirert av artiklene som konkretiserer hvordan det enkelte land velger å leve opp til forventningene, som vi uansett må forholde oss til uavhengig av hva man mener om FN.
Neivel, da tar vel Legevakten og akuttmottakene i Oslo feil da.
Bare en misforståelse altså. Det er ikke en økning i alvorlige voldshendelser i Oslo.
Godt å høre Holmes, det er bare media som blåser dette opp. Da kan vi bare fortsette som før, for dette går jo strålende.
Og meg bekjent så har ikke befolkningen i Oslo doblet seg siden 2001.
Det er jo ingenting i dine data som motstrider invivos utsagn
Oslo har opplevd en dobling i antall tilfeller av grov vold siden 2001.
Dette er enkelt, man kan slutte å dele ut norsk statsborgerskap, med alle de rettigheter det medfører, som det skulle vært dasspapir.
Oppholdstillatelse og arbeidstillatelse kan henge løst. Begår du alvorlig kriminalitet som utenlandsk statsborger, så er det rett ut etter endt soning. Statsborgerskap kun til personer som er født i Norge.
Det må du gjerne mene, men utgangspunktet for diskusjonen handlet om å frata statsborgerskap og sende ut av Norge. Det er noe annet, og det er ikke enkelt som dere ga uttrykk for.
Det eneste bærekraftige alternativet til å frata “norske” terrorister og kriminelle statsborgerskap er jo rett og slett å innføre livstidsstraff med straffarbeid, slik at det både er en straff de frykter, og også noe som delvis kan finansiere seg selv.
Som en bonus, kan jo denne straffen også brukes på erkenorske terrorister og kriminelle.
Men det krever en hel del å få dette innført i et demokratisk land. Spesielt et som har blitt tvangsforet med selvskryt om at vi er en “fredsnasjon”, og at “det er typisk norsk å være god”…
Nei, hvis man gjør enkle ting vanskelig så ender man opp i trøbbel. Skikkelig grensekontroll, ett politi og justisvesen tilpasset dagens virkelighet, så hadde vi vært bedre rustet til å takle disse utfordringene.
Ett eksempel på hvor tafatt rettsapparatet er i møte med dagens virkelighet:
Måtte teste meg kjapt jeg nå og. Fikk beskjed på flygerskolen før jeg røk ut at jeg var “ganske smart” men fikk aldri vite hva jeg fikk som score. Denne er vel noe usikker siden den er så kort regner jeg med. Tok den liksom i dusjen nå.
snus er farlig (tror jeg) har ikke vg +
Kan ikke du bare konkretisere hvordan du skal forenkle norske statsborgere vekk til andre land da?
Det du sier og lenker til her handler jo om noe helt annet enn norske statsborgere så det er jo på siden av diskusjonen her egentlig, men eksempelet ditt bekrefter jo rimelig greit at utsendelser ikke er så enkelt som du og mange andre vil ha det til.
Her er hva regelverket vårt sier om utvisning av statsborgere i Norge:
3.1. Absolutt vern mot utvisning
3.1.1 Norsk statsborgerskap mv.
Norske statsborgere kan ikke utvises, jf. utlendingsloven § 69 første ledd. Dette gjelder selv om vedkommende også har annet statsborgerskap (dobbelt statsborgerskap).
https://www.udiregelverk.no/no/rettskilder/udi-rundskriv/rs-2010-024/
Så kan du hevde at vi bare, enkelt selvfølgelig, må endre loven (…med de implikasjoner dette måtte ha for overholdelse av normale menneskerettigheter), men likevel gjenstår jo spørsmålet om hvordan du enkelt skal få andre land i verden til å ønske å ta i mot kriminelle norske statsborgere??
Jeg tør gjette på din innstilling til at Norge i motsatt situasjon skulle ta imot utenlandske draps- og voldtektsmenn som andre land ikke ville ha selv
Dette har det kommet enkle forslag på før. Norge som bidrar med 40 milliarder i bistand årlig. Hvis en norsk statsborger født i utlandet, begår grov kriminalitet i Norge, mister vedkommende sitt norske statsborgerskap og får tilbake sitt tidligere statsborgerskap, og kan fritt returneres. Hvis det landet vedkommende kommer fra ikke ønsker å gi personen tilbake sitt opprinnelige statsborgerskap kan bistandsmidler holdes tilbake. Verre er det ikke.
Kan du laste opp eller linke rapporten som viser at voldssaker har doblet seg? Politiets statistikk viser at dette vokser omtrent i takt med befolkningen og da med færre voldssaker utenfor nære relasjoner og flere innenfor.
Om man går til statistikken så er bildet svært mye mindre dramatisk enn den svartmalingen og skremselspropagandaen man finner her inne. Det betyr ikke at utviklingen kunne vært enda bedre uten innvandring, men det er snakk om å slakke ned en fundamentalt god utvikling, heller enn at vi nærmer oss avgrunnen som er det bildet folk liker å male opp.
Det er vel opp til det tidligere landet å gi tilbake, ikke noe Norge har noe å gjøre med.
Men Norge har noe med bistandsmidler å gjøre. Det er opp til Norge å bestemme om vi ønsker å gi bistandsmidler til røverstater. Selv om man ikke skulle tro det.
Sier han som forventer et stort børskrakk i nær fremtid.
Nå har ikke jeg fulgt samtalen nøye og studert tallene. Men syntes å huske dette var tall fra legevakten. Vil si antall som er såpass skadet de havner på legevakt og meldes som grov vold (dvs ikke faktisk var småtterier/bruk av legevakt som fastlege), har mer å si enn anmeldelser. Fordi innvandrere og kriminelle ikke anmelder hverandre. Det er en miks av fryktkultur hvor man ikke tørr eller vil anmelde, samt at mange rett og slett har gitt opp da politiet dessverre ikke klarer å gjøre en god nok jobb.
Pluss at etniske nordmenn som sagt har blitt utrolig mye mindre voldelige enn tidligere. Derfor har ikke oppgangen totalt sett vært stor, da vi fremdeles er i overtall og drar derfor snittet mer ned enn minoriteten klarer dra opp.
Likefullt er det svært alvorlig at en liten helt spesifikk del av befolkningen begår langt mer og mer alvorlig kriminalitet enn resten.
Ja, enkle forslag på svært kompliserte utfordringer har det med å bli for enkle til å la seg gjennomføre
Som Zimster var inne på her:
Jeg synes du forenkler dette så mye at du ikke evner å se åpenbart problematiske konsekvenser av løsningsforslaget ditt.
Men som sagt, utvisning av utenlandske statsborgere er noe annet. Der er det godt mulig at mer kan og bør gjøres.
Og her kommer vi til problemet med å diskutere med deg Holmes, du tar ting ut av kontekst.
Jeg skisserte en løsning her. Hvis landet vedkommende er født i nekter å gi tilbake det opprinnelige statsborgerskapet, så kan Norge holde tilbake bistandsmidler eller komme med andre diplomatiske sanksjoner.
Penger har en egen evne til å løse store og små problemer!