Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

VG og PST er veldig forskjellig. Når PST arresterer noen er det ikke det samme som at de blir omtalt i media. Forøvrig er jeg ikke venstreside, med mindre Høyre er venstre da…

Fint at vi er enige om at man ikke skal dømme folk og putte dem i fengsel før de er dømt. Jeg snakker ikke om hennes skyld eller uskyld, men hennes snakk i sosiale medier.

1 Like

Så det er en påstand om hva venstresiden synes som du har funnet på selv? Synes du burde holde deg for godt for det.

Så, hvem er det som har blitt kalt rasist for å ta opp at tvangsekteskap ikke er greit?

Eksempelet tvangsekteskap er bare et eksempel. Du kan bare be Helge Lurås skrive en artikkel om norske innvandreres praksis hva gjelder tvangsekteskap og omskjæring. Så kan du lese Twitter reaksjonene etterpå. Da renner det inn med rasisme beskyldninger.

Dette tror jeg det bare er venstrefolk som ikke forstår. Alle høyre folk og de i midten tror jeg skjønner veldig godt hva jeg mener her. Man ser det igjen og igjen. Det er ikke en påstand. Det er en observasjon. Som kan observeres igjen og igjen og dermed så har man ikke sett syner altså.

Spør deg selv: Har alle de som er blitt kalt rasister det siste året faktisk skrevet ting som “de svarte er mindre verdt enn oss hvite fordi de er svarte” eller har de kritisert noen forhold rundt innvandringen? Jeg kan bekrefte. De har gjort det siste.

Jeg har ikke engang noe i mot innvandrere generelt. Jeg tjener mer og mer penger jo flere som kommer. Men jeg ser mange problemer med innvandringen som burde bli endret praksis på.

3 Likes

Greia er at du kommer påstander, og klarer ikke oppdrive et eneste eksempel. Påstandene dine er jo også rimelig brede. Det er jo de på “venstresiden” som er totalt idioter og ikke skjønner en dritt.

Jeg sier hva jeg observerer. Det er ingen påstand. Sier du at det bare er rasister som blir kalt rasister? Er det det du prøver å si? Kan godt finne eksempler hvis du vil. Bare vent litt du så kommer det. Dette er veldig lett å underbygge.

1 Like

Nei, det sier jeg ikke :stuck_out_tongue:

Men å si at venstresiden er sånn og sånn er rimelig fjernt. :stuck_out_tongue:

Du har jo satt opp ett fiendebilde av en udefinert venstreside som ikke stemmer med virkeligheten. Hvert eneste innlegg du skriver her inneholder jo en ny stråmann.

I denne debatten så er det vanlig å generalisere at venstresiden er pro innvandring og høyresiden er mot. Dette gjøres ikke bare av meg, men av alle politiske kommentatorer, alle aviser, TV journalister med mer.

Hva mener du med fiendebilde egentlig? Jeg syn det er du som bruker stråmann jeg. Jeg har aldri nevnt noen som fiender jeg. Hverken venstre, høyre eller innvandrere.

2 Likes

Morti, vi kjenner hverandre bittelitt fra da vi spilte CE sammen :slight_smile: Og du er en grei kar, men lær deg hvordan sosiale medie-algoritmer fungerer så du forstår at de nyhetene du leser ikke er de samme som andre ser. De er basert på det du har gjort tidligere, det du har søkt på, det du har skrevet om osv. Derfor får du et Twitter/Facebook/Youtube/Google etc. som er tilpasset deg og det reflekterer ikke verden. Ikke for meg, ikke for deg. Det viser hvem du er i stedet for å si noe om verden. Bruk tiden litt på å lete etter ting du aldri har søkt på før som du synes er kult eller spennende og så vil du sakte men sikkert se at verden ser bedre ut når møkka-sakene ikke kommer opp på sidene du leser like ofte lenger. :slight_smile: Norge er ikke under angrep og innvandrere er et positivt tilskudd til samfunnet totalt sett, men ikke så viktig egentlig. Det er 1000 ting som er viktigere i Norge enn innvandring og det debatteres om det også, men du ser det ikke høres det ut som. Og jeg er ikke perfekt heller, jeg har sikkert et syn som er skrudd av nyhetene jeg får. Men det er viktig å være bevisst dette.

Innvandring er jo ikke en binær problemstilling, så blir jo helt misvisende, og lite produktivt, å dele inn i to “lag”.

For å si det på en annen måte, hvis vi to skal ha en debatt om noe sammen, så er jeg ikke interessert i generaliseringer uten konkrete eksempler. Da ender vi med en debatt på nivå med det 7-åringer har. Det blir som med resten av tingene som blir diskutert på forumet her, man må holde debatten konkret om ting som har skjedd, ikke debattere et sammensurium av inntrykk man har hatt over flere år, det meste gjennom media.

Som en liten avsporing, eksen og endel andre var i Palestina og der merket de jo at oppdragelsen av gutter der nede gir null respekt for kvinner. Noe de selvfølgelig var klar over, men ikke var ok med på noe som helst vis.

Jeg vet ikke hvordan integreringsprogrammer i Norge er satt opp, men jeg vil tippe de har for lite fokus på at det er helt andre sosiale normer her.

1 Like

Vel, ikke når det gjelder kriminalitet, % i arbeid, penger ut av statskassen etc.

3 Likes

Takk @Martins , jeg vet nok like godt som deg hva algoritmer er. Jeg finner ikke mine nyheter på Facebook desverre. Det du beviser her er nettopp hvor rett jeg har. Jeg tror jeg leser mer aviser enn 90% av befolkningen. Jeg søker aldri etter saker om innvandring. Er ikke så opptatt av det. Men leser ting jeg kommer over. Du har jo totalt “psykoanalysert” meg nå. Og alt du skriver er feil. Tenk litt over det du. At du så raskt satte meg i bås, fullstendig feilplassert. Takk for at du viste så godt akkurat hva jeg mener her.

Dere sier at jeg er interessert i “møkkasaker”. Fint sagt!..

Dere er nedlatende og tror at siden jeg ser at dette skjer så er jeg manipulert. Mens det er mine øyne som er åpne og deres er etter min mening lukket.

Det er ikke innvandrerne vi diskuterer her nå og det er ikke dem som interesserer meg her. I denne diskusjonen eller til vanlig.

Det er dobbelstandarden. Den du viser så tydelig her nå. Det er det faktum at høyresiden blir angrepet for ting som venstresiden ikke er noe bedre på selv. Det er forskjellsbehandlingen. Det er det faktum at man godt kan generalisere over FRP politikere, men det er ikke lov å generalisere over innvandrere eller venstresiden. Det syns jeg er feil.

Her er eksempler til deg Christian. Min mening er at din måte å diskutere på er like mye på nivå som 7-åringer. Du forlanger altså at alt som skal sies skal dokumenteres. Skal man ikke kunne anta et minimum av kunnskapsnivå når man debatterer med noen?

Bare begynner med første sak her som handler om ei dame som bli kalt rasist bare fordi hun nekter folk uten vaksine å joine barnehagen. Det er altså en vurdering basert på helserisiko som blir rasistisk. https://www.nrk.no/ostfold/drapstrues-og-kalles-nazist-etter-vaksineutspill-1.14235825




7 Likes

Ok, den var litt velfortjent. :smiley:

Bra eksempler på endel av det jeg etterspurte. Tror du jeg kunne funnet tilsvarende enkeltsaker fra folk på høyresiden som har vært like tette i pappen den andre veien? :stuck_out_tongue:

3 Likes

Hvordan kan du vite dette?

Innvandring i liten, merk liten, skala tror jeg bare er bra. Masseinnvandring kombinert med dårlig integrering er en katastrofe, ref Sverige.

5 Likes

All statistikk (som er nøytral) sier jo det motsatte av det Martins påstår her, at det totale regnestykket går i minus, blant annet både på økonomi og økt kriminalitet.

3 Likes

Takk :slight_smile:
Ja det kunne du. Men det er ikke poenget. Forskjellen ligger jo i at venstresiden tror de har retten på sin side og derfor fremmer det “gode”, mens høyresiden representerer det onde. Hvorfor heter det høyrepopulistisk, men ikke venstrepopulistisk?

Begge er like dårlige, men det er liksom høyresiden som er de onde. Ingen av dem er onde eller dårlige. Venstresiden bør unngå å kalle folk for rasister med mindre det er hevet over enhver tvil at det er det de er. Begrepet er nå så utvannet at det mister slagkraft som begrep i det hele tatt. Foreløpig tenker de fleste at ordet er stygt og få vil assosieres med ordet. Høyresiden må bli flinkere til å diskutere problemer uten å generalisere for mye.

Der kan sikkert jeg også bli bedre. Trolig de fleste kan bli bedre på det.

3 Likes

Jeg blir forsåvidt like forbanna i begge retninger.

image
"Figuren gir tilnærmet svar på hvordan en gjennomsnittsperson vil påvirke offentlige nettoinntekter i løpet av sitt eget liv.

Man må huske på at innvandrere er et stykke ute i livet når de kommer til Norge. For eksempel medfører ikke en 25-årig arbeidsinnvandrer noen utgifter til skole og utdanning. Derimot vil flyktninger typisk være familier med barn. For disse kommer det i tillegg egne kostnader som ikke er med i beregningene våre, blant annet utgifter til mottak, saksbehandling, mat, klær og introduksjonstilskudd. "

Les gjerne hele kommentaren fra SSB her: https://www.ssb.no/innvandring-og-innvandrere/artikler-og-publikasjoner/14-sporsmal-og-svar-om-kostnader-ved-innvandring

Det mest interessante med populismespørsmålet i Norge syns jeg er at majoriteten av de som tar ordet populisme i sin munn ikke forstår HVA det er. Det er kanskje det ordet i norsk politikk som oftest blir brukt feil. I norge har vi ikke ekte populister i det politiske systemet vårt. Vi har noen innslag av det, og det er ikke knyttet til hvor de befinner seg på høyre-venstre-skalen, de fleste partitoppene kan ty til populistisk retorikk med ujamne mellomrom, men den som bruker det mest er faktisk Trygve Slagsvold Vedum. Tett fulgt av enkelte representanter fra ytre høyre og ytre venstre selvfølgelig, men det har i utgangspunktet ikke noe med fløy å gjøre.

4 Likes