Vet ikke helt hva som er bra med så unge mennesker på Stortinget.
Burde jo egentlig såvidt få lov til å stemme når man er så ung
Finnes nok av både tullinger og velreflekterte mennesker i alle aldre, så ser ikke helt den. Om man skal utestenge de unge fra å delta så er det ikke mindre rasjonelt å for eksempel utestenge de gamle fordi de ikke henger med i tiden lenger
Si det til Warren Buffet
Si hva til ham? Han er vel nettopp bare et eksempel på poenget mitt, at det ikke er klokt å utestenge noen fra å delta i samfunnet bare pga. Antall år levd
Jeg synes det er veldig bra at unge involverer seg i politikken, men det bør være en nedre aldersgrense for å bli stortingsrepresentant.
I den andre enden så mener jeg det må være en begrensning på hvor mange perioder de kan være der.
Og blir du f.eks forsvarsminister så må du ha relevant erfaring innen området!
Blir du helseminister så må du ha en utdanning e.l som gjør at du er skikket til å styre innen det området. Osv osv
Helt greit henge ut unge politikere, helt uten erfaring og peiling som kommer med forslag som aldri vil fungere.
Det skaper bare politikerforakt og mistillit til systemet når du har på stortinget partibroilere av verste sort overhodet uten nyttig erfaring som lirer av seg kommunistiske tåpeligheter som det der.
For et sløseri av midler at en sånn snørrvalp får topplønn for å lire av seg tullprat.
Det er åpenbart mange sider av fordeling av samfunnsgoder som en kan diskutere, nå har vi hatt en blå regjering en del år som har trukket skruen til i den retningen de vil, så er det kanskje snart på tide med en rød en som justerer andre veien.
Utspill som den svadaen der får oss ingen vei.
Der er vi nok uenige, jeg mener det ikke er greit å henge ut noen politikere som er demokratisk valgt og dermed representerer en del av folket. Helt innafor å være uenig i sak og ideologi, men å gå på person bare fordi man er uenig er respektløst etter mitt syn.
Teknokrati har en del fordeler, men også noen ulemper når man da uunngåelig gjør faglig riktige beslutninger men som er upopulære, det skaper også politikerforakt, men på andre premisser.
Den eldste stortingsrepresentanten noensinne er Astrid Nøklebye Heiberg som kom inn som fast representant i 2017. Men hun er et ekstremt unntak. Ellers er regelen snarere nettopp at eldre er utestengt fra å delta. Det er desto mer påfallende at det nåværende stortinget er det yngste noensinne samtidig som eldre som fremdeles er ved sin fulle fem er en desto større andel av befolkningen.
Legg merke til at leder for “Landsråd for norske barne- og ungdomsorganisasjonar” (LNU) likevel uttaler seg, tvert imot det som er tilfelle, som om det er “de eldste” som dominerer på stortinget:
– Dei eldste gløymer ofte korleis det er å vere ung. 40 prosent av befolkninga er under 30 år, men på Stortinget er det berre rundt 10 prosent i denne aldersgruppa, seier Rode Margrete Hegstad i LNU.
De som er over 67 år utgjorde ca 15% av befolkningen i 2018. På stortinget var det kun én representant over 67 år i perioden 2013-2017, Høyres Svein Flåtten (f.1944). Fra 2017 er det vel kanskje bare Nøklebye Heiberg. Men generelt må en kunne si at de eldste er så godt som fullstendig utestengt fra stortinget. Men det kan jo også stemme bra med at de politiske partiene ser ut til å vurdere livserfaring ekstremt lavt, nærmest som om det å ha noen som helst erfaring er nok til at en i utgangspunkt ikke bør slippe til.
Som sagt, å være enig i sak og ideologi er naturligvis legitimt, men det er noe annet å si «du er udugelig fordi du er ung».
Sier vel mest om kulturen vår egentlig; nordmenn generelt ser ut til å vekte livserfaring svært lavt. Om ikke ville det vel vært flere eldre som ble stemt frem skulle en tro. Hvor interessert eldre er i å delta i politikk i Norge i forhold til for eksempel USA er vel kanskje også en faktor, men det vil jeg ikke spekulere i hvorvidt er tilfelle eller ikke.
SV har valgt å la ham representere partiet sitt. Så da er det jo opp til folk om de vil stemme på SV eller ikke.
Nytter ikke å klage på representanter for et parti man ikke selv stemmer på. Det er nok av livsfjerne ungdommer (og voksne) som synes han her karen er supersmart.
Ros til NRK for en gang skyld, her poengeterer de faktisk at dette er et innvandrerrelatert problem.
Er det rart norske foreldre velger å segregere sine barn fra denne villskapen? Det finnes antakelig tusenvis av elever i norsk skole som hver dag engster seg for å møte opp. Fram med hardere lut, gudene skal vite at lærernes verktøykasse er helt oppbrukt.
Steng ute - flytt - kutt stønad.
Har en politiker et forslag som er idiotisk er det helt legitimt å henge ut å kritisere, ellers vil de aldri forstå hvor dumt forslaget er
Ser politiet i Drammen ikke vil sinoe om etnisitet på gjengen som driver med det samme der
Nei, det overlater de til den «skitne» del av media.
Et av livets mange små mysterier: Hvorfor smaker frossenpizzaen til Peppes bedre enn den jeg henter «fersk» fra takeaway fra dem?
Det kan jeg fortelle deg etter et par år i den bransjen der.
For noen år siden sluttet Peppes med lokal baking av ferske bunner og gikk over til sentralisert baking av bunner som blir sendt ut i frossen tilstand. Så du får ikke fersk pizzabunn selvom du går på Peppes restaurant. I tillegg er mange av råvarene også frosset, så mao så er produktet i frysedisken ikke så veldig ulikt det du får på en Peppes restaurant.
Når du lager den hjemme får du den rykende fersk fra ovnen, mens når du henter den hos Peppes så går det jo sikkert 15-45 minutter fra den er ute av ovnen til du starter med å fortære den.