Godt mulig, men slik det er i dag vil bedrifter outsource arbeidskraft fordi det er for dyrt i Norge, i tillegg er det masse byråkratisk kødd og fagforeninger som dukker opp når man skal ansette folk i landet.
Uansett er det lite vits å diskutere dette da den store majoriteten av jobber i dag vil bli tatt over av roboter ila. 10-20 år, tenker meg at det begynner ordentlig om bare noen få år. Når det først kommer, kommer det fort. De bedriftene som ikke tilpasser seg raskt kommer til å gå belly up.
Skal man tenke per i dag, hadde jeg som bedriftseier prøvd å unngå mest mulig å ansette folk i landet (selv om jeg ønsker det etisk sett), rett og slett på grunn av at det er alt for dyrt og mye byråkrati som gjør ting vanskelig. 1% duden over nevner det i videoen, syntes personlig at han har helt rett. Han snakker om tilstandene i USA, er ganske likt i Norge, det lønner seg i utgangspunktet ikke å starte bedrift, men hvis man har en, så lønner det seg ikke å ansette folk, resultatet er flere folk som går på NAV, mer arbeidskraft fra utlandet enn innlandet, bedrifter som flagger ut, og mye mindre innovasjon enn det det kunne vært.
Faren derimot som SP nevner er oligarkiske tendenser, noe man må unngå. Så et system der man kan få godene av et fritt marked uten et slikt styresett ser jeg på som ideelt.