Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Jeg prøvde å finne detaljert statistikk, men jeg mener å huske at brorparten av Singapores produksjon er finanstjenester, og det er vel på grunn av nettopp det du skriver over.

Godt mulig, likevel mye mindre korrupsjon enn hva vi ser i Norge, samt langt bedre vilkår til drift av bedrifter og innovasjon.

1 Like

Danmark er nummer 1 på listen på Corruption Perception og har omtrentlig samme skattetrykk som Norge, så det er ingen god forklaring.

Vanskelig å være mindre korrupt enn Norge. Singapore er iallefall langt mer. Utfordringen er at tallene dems blir oppblåste fordi enkeltpersoner og selskaper flytter penger dit. Ikke fordi det er gode forhold for å skape butikk men fordi det er billig å gjemme penger der.

1 Like

Er det så veldig lavt da? Vi ligger som regel på 6,5 lapper og da er drivstoff og andre utgifter med i pakken.

Ja, det bør være mulig. Vi bruker 2000-3000 i mnd på 2 pax, og da er vi ikke spesilelt nøysomme.

Nettopp, vi lever fornuftig, men godt på ca 5 lapper for 4. Kunne lett kuttet på det også, men ser ikke behovet. Jeg synes egentlig mat er ganske rimelig sett i forhold til lønn. Bolig er jo det om er dyrt i Noreg.

noen som har hatt noe hell med å intercepte en pakke på en omlastingsterminal for posten? har en som jeg fryktelig gjerne skulle hatt før jeg drar på tur i morgen . :frowning:

Har kontor rett ved terminalen i Bergen og tenkte jeg kanskje får nummeret fra postbudet som skal levere på dør når de har omlastet for utkjøring

Tror det lar seg gjøre, var mulig tidligere

Det krever, tro det eller ei, en god dose hell og en god grunn.

For det første må du treffe på rette vedkommende i det kongelige norske postvesen som ønsker å strekke seg for å hjelpe. Deretter må du gi denne personen en god grunn til hvorfor akkurat DU skal få din sending ut av systemet. Få høre historien din, @Savepig. Er det ballkjolen?

1 Like

Dette er den type innlegg jeg mener det bør være krav til kildehenvisninger på. Med all respekt å melde så er dette absolutt ikke riktig.

Jeg ser forøvrig omtrent aldri at du henviser til kilder, uansett hvor kontroversielle dine påstander er. Om du selv hadde gjort litt research, så ville du også kanskje lært noe selv på veien? I stedet for å poste innlegg med antagelser om hvordan du tror det er, uten å vite noe om statistikkene som ligger ute, fra uavhengige institusjoner.

Det at Spore har en åpen og business vennlig økonomi har helt klart vært en sentral faktor i landets vekst de siste årene. Singapore sin økonomi er faktisk en av de mest åpne i verden, med lite korrupsjon (i relative og absolutte termer), de er pro business og har veldig lave skatter / avgifter i forhold til GDP. I tillegg er de blant de mest kjøpesterke i verden.

At Singapore er pro-business gjør at de har pengeflyt inn i landet, og det er en av flere faktorer som bidrar til økonomisk vekst i landet. (Jeg har forøvrig studert med flere som er fra både Spore, Malaysia og omegn).

Nei, det er de faktisk ikke.

The index, which ranks 180 countries and territories by their perceived levels of public sector corruption according to experts and businesspeople, uses a scale of 0 to 100, where 0 is highly corrupt and 100 is very clean. More than two-thirds of countries score below 50 on this year’s CPI, with an average score of just 43.

Kilder:

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/sn.html
https://tradingeconomics.com/
https://web.archive.org/web/20151129094649/http://www.singstat.gov.sg/statistics/latest-data#1

7 Likes

For meg virker dette veldig lavt. Og vi er “bare” 4 :laughing:

Måtte sjekke og handlet for over 13.000 på Kiwi i mars vi :roll_eyes:

Dette er lavt og ikke vanlig.

Ifølge en klikk artikkel bør det se noe slikt ut.

https://www.klikk.no/foreldre/barn/mat-til-barn/matbudsjett-for-familier-2546417 ( merk 2012 pengeR).

Nyere ska fra DNB.

Jeg ser du igjen ha brukt mer tid på meg som person enn selve debatten. Det er litt synd for jeg er sikker på at du kunne bidratt til detbatten på en fin måte.

For å spore tilbake på det som ble diskutert så er Singapore et veldig dårlig eksempel da de er et skatteparadis. Et skatteparadis fungerer bare så lenge landene de konkurer med ikke er skatteparadis.

1 Like

Om du mener mitt innlegg ikke er saklig, så får du ta det opp med moderator teamet.
Bare for at du føler at mitt innlegg er usaklig tror jeg ikke konsensus oppfatter det slik.

Det er utenfor min fatteevne at mitt innlegg på noen måte var usaklig, men jeg ønsket kun å gi deg et velment råd at det av og til kan være greit å faktasjekke før man uttaler seg veldig bombastisk. Jeg snakker forøvrig av egen erfaring. Er du ikke enig?

Jeg vil beklage på det sterkeste at du føler det personlig. Det var overhodet ikke min intensjon.

Nå er det heldigvis ingen utenom deg som har sagt at innlegget ditt var usaklig.

For å slippe å gjenta meg selv så tar jeg heller å kopierer det jeg skrev.

Jeg bruker sikkert 4-5000 på meg selv… :see_no_evil:

Det blir endel billigere å lage mat i større kvanta, men jeg eter gjerne 10 skiver pluss middag på en dag uten fysisk aktivitet. Mer hvis jeg gjør noe.

Litt ironisk, men jo sunnere og mer plantebasert man gjør kostholdet, jo billigere. :thinking:

Hva er det som gjør at jeg ikke har bidratt til debatten på en fin måte?

Om du oppfatter at jeg ikke har bidratt på en fin måte og oppfatter at jeg har vært ufin mot deg så må jeg bare beklage det. Det var overhodet ikke min intensjon å være ufin med deg.

Diskusjonen handler om Singapore og hvordan deres økonomiske system fungerer. under er orginalposten.

Du kan jo starte med å komme med dine meninger rundt orginalpåstanden til @Deltoid, bør Norge kopiere Singapore sitt system, vil det være den økonomiske medisinen Norge trenger. Vil vi få enda høyere vekst, enda mer GDP, eller vil det være en dårlig ide?

Om du føler at jeg ikke skrev om Singapore eller hvordan deres økonomiske system fungerer må jeg bare beklage på det sterkeste ovenfor forumet.

Jeg er personlig overbevist om at jeg skrev om Singapore og deres økonomiske system, men det er godt mulig jeg bommer her.

Jeg ønsket forøvrig ikke å forholde meg til Deltoids uttalelse om Norge for vi er i en særstilling. Veldig mange land i verden ville kommet veldig mye bedre ut med Singapore sin kapitalistiske modell. Det er jeg overbevist om.