Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Holmes, du nevnte noe om hvor du kjøpte gull. Jeg vil kjøpe en del. Hva mener du jeg bør kjøpe her? Fond investert i gruver, fysisk gull eller noe annet edf/etf eller hva det var igjen?

1 Like

Jeg vet ikke hva som er best, men jeg har valgt å plassere litt i dette fondet som investerer i selskaper innen gruveindustrien.

https://www.nordnet.no/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=FXLUX01228

Ellers så jeg at DNB hadde en ETN som kan være et alternativ der du ikke blir eksponert mot gruveindustrien, men bare mot gullprisen.

https://www.nordnet.no/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/kursdata.html?identifier=1250744&marketplace=15&inhibitTrade=1

Det er også mulig å kjøpe fysiske gullmynter som @steart78 tipset om.

3 Likes

Nå har jeg kjøpt det samme som deg. De kan godt stå lenge de pengene der :slight_smile:

3 Likes

To deler går i pluss, men så henger Tobii Tech fortsatt etter…men det kan bli bra hvis/når Tobii Tech (med satsning mot eye tracking innen spillindustrien) blir en suksess

“The combined operating profit (EBIT) for Tobii Dynavox and Tobii Pro was SEK 34 million (17) while Tobii Tech posted a negative EBIT of SEK -41 million (-21)”

Markedsverdi på 3.1 milliarder SEK er kanskje ikke så dumt likevel for den som er langsiktig.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20150522.Cision.20150521:BIT:7416:0

Edit: Virker som mye av det er valutadoping

Edit2: Markedet bryr seg ikke om at det er valutadoping og kjører opp kursen +13%

Den største businessen du aldri har hørt om

Amazon-sjefen Jeff Bezos har uttalt at AWS en dag kan bli firmaets største avdeling. Gitt at Amazon bokførte en omsetning på 23 milliarder dollar på tre måneder, til og med slutten av januar, er det en oppsiktsvekkende erklæring.

1 Like

Tester den nye avstemmingsmuligheten…

Hvilken avkastning har du på porteføljen din hittil i 2015?

• Negativ avkastning
  • 0-5%
  • 5-10%
  • 10-15%
  • 15-20%
  • 20-25%
  • Over 25%

0 stemmegivere

4 Likes

Med Kitron og Starbreeze som mine eneste aksjer, så har det gått relativt bra. Hadde ikke store beløpet investert i utgangspunktet da.

Synes det er litt køddent å få ut noe data fra Netfonds på dette. Tror jeg kanskje har rundt 100% avkastning i år, men ikke godt å si. Har jo re-investert litt også.

1 Like

Jeg har klart drøyt 8% hittil. Er ikke megafornøyd da det er mye dårligere enn ifjor pluss at f.eks. OBX er opp over 10%.

@Onns og andre som har vært med hele veien opp i Starbreeze slår vel oss andre ned i støvlene, men jeg er godt fornøyd med +56% så langt i år.

1 Like

Du kan sette “Fra dato” til 1. jan 2015 på grafen nederst på “Min konto”, så får du opp en vakker graf med prosenter etc.

56% er jo sinnsykt bra på under et halvt år :slight_smile:
Jeg hadde over 100 % i 2013 takket være Starbreeze. Tør ikke tro på at jeg klarer noe liknende igjen. Hadde ca 25% ifjor.

1 Like

Mitt langsiktige mål er 6-7% per år så jeg er veldig fornøyd med det! Men regner med at det kommer noen dårlige år nå… etter de siste årenes oppgang vet jeg at det antakeligvis hadde vært smart å sette det meste inn på høyrentekonto eller korte rentefond nå, men det er litt for morsomt å eie aksjer :slight_smile:

Etter å ha rotet bort litt småpenger på Funcom og Naur (faktisk mest på Naur), så hadde jeg en periode kun aksjefond. Endte med å bruke alt på å betale ned på lån. Hovedsparingen min er mao å betale ned huslånet. Satte av litt penger til å surre rundt på børsen med ifjor sommer og la inn litt mer i høst.

@holmes hvis du har mye lån, så hadde jeg sterkt vurdert å betale ned på det. Hvis du ikke har mye lån, så tror jeg du like gjerne kan ha drive på med aksjer som du gjør nå. Så sant man passer på å være litt defensiv og ikke bli med for langt ned når en aksje dupper og holder seg unna aksjer som plutselig trenger finansiering, så er mye gjort.

… Kan ikke si jeg har noe langsiktig mål, men i høst så var det mest tullepenger, men nå har det plutselig blitt en god slump igjen etter griseflaks med Starbreeze. Jeg tror det kan være god business å finne tech-selskaper med lav/middels risk. F.eks Kitron i tillegg til høy-risk som f.eks Starbreeze.

Det er definitivt morsommere å ha litt penger i high-risk og resten i low-risk enn å ha alt i et indeksfond. :stuck_out_tongue:

2 Likes

@Onns tenkte det samme som deg med Funcom, og ut fra den erfaringen, så vil jeg si det er en dårlig investeringsfilosofi. Spørsmålet jeg stiller meg nå er: hadde jeg gått inn med så mye penger som jeg har aksjer for pr dags dato? Hvis svar et er nei, så er det på tide å selge seg ned litt.

2 Likes

Hadde et relativt dårlig år i fjor men er opp ca 70% i år. Har vært greit å sitte i aksjer som Kitron,Starbreeze og Qfree :slight_smile:

2 Likes

Jeg har 203,58% avkastning på det jeg er inne med nå men i første runden min i SB begynte jeg å kjøpe på 0.11kr(dette var jo før spleis) og solgte alt på 10.7. Det var vel Megetgod(eller noe sånt) som anbefalte denne når den var rundt 8øre så skylder han et par øl…

4 Likes

Moro å høre at det går bra for folk :slight_smile:

@nofun er du fortsatt helt inne i Starbreeeze, eller har du sikret litt gevinst nå?