Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Vakkert!

https://www.nettavisen.no/okonomi/nasjonalistene-frem-etter-politiske-jordskjelv-i-storbritannia-og-italia/3423690110.html

1 Like

Eventuelt fordi vi bor i et naivt potetland, det tilsier etter MANGES mening både straffenivået, innvandringspolitikken osv som Norge har.

2 Likes

MANGE kan ta feil :slight_smile: spesielt når tilgangen til informasjon øker dramatisk og folk som tidligere var uvitende om utstrekningen av lovbrudd i Norge nå får tilgang til dagens bilde. Problemet da er at MANGE glemmer å se tilbake i tid og tror at dette er noe nytt og farlig. Beklager, men det var verre før. https://www.faktisk.no/faktasjekker/R8N/det-har-aldri-vaert-mer-kriminalitet

Ang.

Har vi høy kompetanse på kriminalitet, kriminalomsorg, behandling av fanger og etterforskning. Hva mange mener er ikke det samme som at noe er sant. På gruppenivå handler mennesker irrasjonelt og er lett påvirkelige. Det er en av grunnene til at markedsføring og reklame er fag man lærer på skolen. Det samme er politisk retorikk og PR. Opp igjennom historien har som regel det MANGE mente vært feil, og vi må ikke tro at vi er noe bedre som grupper i dag.

Hevn skaper ikke et sikrere samfunn, det skaper flere kriminelle og flere gjengangere. Det folk tror eller mener om det er irrelevant da forskningen på området og det vi ser i blant andre land Norge er positiv effekt av å legge bort hevn.

Det har ikke blitt mer kriminalitet, det har blitt mindre. Men vi hører om mer kriminalitet nå enn før fordi informasjonsflyten er mye mer effektiv gjennom sosiale medier/forum/nyheter.

2 Likes

Fordi vi tar mer hensyn til gjerningsmann enn offer i dette landet, det er derfor.

I mine øyne SKAL drapsmenn straffes. Og i eksempelet jeg viste til så har vi altså en pedofil drapsmann som har sonet straffen sin for drap, men fortsetter å true småjenter og har en truende adferd. Dette er såre enkelt, samfunnet skal vernes mot denne type mennesker, ferdig snakket.

4 Likes

Hva var grunnen til at han ikke ble straffet for stalking? Jeg ville tippet på at loven ikke dekket adferden hans, og at det var basisen for at han ikke kunne dømmes for akkurat det? Sjekker.

Oi sann, denne gangen var også saken mer nyansert enn du fremstiller den. " I februar ble Linge dømt for å ha produsert og vært i besittelse av bilder som seksualiserer barn, for seksuelt krenkende atferd mot barn under 16 år og for overtredelse av den såkalte stalking-paragrafen.

Han anket saken og nå har Agder lagmannsrett frikjent ham for stalking-delen av saken.

Årsaken: En høyesterettsdom fra mars i år som frifant en voldtektsdømt mann, som hadde kikket gjennom vinduene til en rekke kvinner i Trondheim, for stalking.

Høyesteretts avgjørelse slår fast at dagens straffelov kun forbyr stalking dersom:

• Det ligger innenfor gjerningsmannens forsett at fornærmede er klar over overvåkningen.
  • At fornærmede faktisk er kjent med overvåkningen.

Skjult overvåkning eller overvåkning som gjerningspersonen ønsker å holde skjult, er dermed ikke ulovlig."

Det er altså ordlyden i loven du bør kritisere, akkurat som statsadvokaten i artikkelen tar til orde for.

Og: Han ble straffet for alt utenom stalking-delen av dommen.

Du og alle som er så hissig på å få sinnssyke drapsmenn ut i samfunnet igjen, tenker dere over skaden mange av det disse mennesker påfører andre folk?

Poenget er jo at denne mannen aldri skulle gått fritt.

2 Likes

Stalking er pr nå lovlig så lenge personen du stalker ikke oppdager det.

1 Like

Så “1” person ( ja vet d er flere) ska fucke opp for alle de som klarer å komme tilbake til samfunnet, som blir en ressurs isteden for en utgiftspost ?
Ikke alle drap er kaldblodige, av og til skjer det uhell.

Men ja om poenget ditt er denne saken, så er jeg enig i at det burde nok være strengere straff for gjengangs forbrytere.

I loven ja etter lovens definisjon, men det vi definerer som stalking er ofte et bredere begrep enn det loven definerer det som.

I denne saken f.eks. ble personen dømt for

Han ble ikke frikjent for disse punktene. Bare stalking-paragrafen som kom i tillegg.

Svaret er dødsstraff, enkelt og effektivt!

Så lenge vi har et relativt fungerende rettssystem bør det være et godt og fornuftig alternativ. Det er ingen grunn til å la slike folk leve.

Sier du det captain obvious? Det var jeg ikke klar over

Argh, jeg må bare få lufte min frustrasjon :angry:

Har hatt dekkhotell hos Vianor Grini i et par år, og det har alltid vært noe styr hver gang jeg skal skifte.

Første gangen hadde de ikke orden i systemet så de visste ikke hvilke dekk som skulle til hvilken bil… så da tok det er par uker ekstra før de fant ut av det.

Ved dekkskift #2 var dekkene de satte på skikkelig møkkete (selv om vask er inkludert). Da jeg spurte sa de at “Vel, de vaskes i en maskin og det blir ikke så veldig rent.” Nei vel, hva er vitsen da?

Men i år toppet det seg. De fant ikke sommerdekkene mine på dekkhotellet.

“Har du allerede tatt de ut?” spurte de. Eh, nei?

De skulle lete… men finner de ikke. Ukene går.

“Du vet, vi har 1500 sett med dekk her og alle er svarte og runde…” Kanskje vurdere å skrive ned hvilken hylle dekkene legges på da?

Blir til slutt lovet at de skulle fikse noen nye hjul med bedre dekk som plaster på såret. Flott tenker jeg, skulle jo bare mangle. Imens kjører jeg familien rundt på vinterdekk på sommeren, noe av det dummeste du kan gjøre ifølge NAF.

Masse utsettelser og ubesvarte anrop senere kommer jeg dit i dag for å få skiftet til de nye sommerdekkene de skal ha skaffet. Det har gått én måned etter at jeg opprinnelig hadde bestilt dekkskift.

Men det de har satt på bilen er akkurat de samme dekkene som bilen hadde originalt - ikke de som er bedre. Jeg blir så matt av elendig kundeservice, og null evne til å se ting fra kundens perspektiv…

Så å styre unna Vianor Grini er mitt tips :slight_smile:

Noen som vet om et bra dekkhotell i Bærum/asker? :slight_smile:

5 Likes

Det store spørsmålet er hvorfor du ikke skiftet dekkhotell etter dekkskift #2 :wink:

Fordi jeg hadde Tesla-rabatt i ett år til :wink:

1 Like

Hmmmm, hvorfor ikke bytte dekk selv? Det er min tanke. Men jeg er klar over at mange verken har plass, kunnskap eller tid.
Jeg synes det er noe hærk, men det er greit å sette inn bolter med fett, sjekke bremser, rengjøre felger (!) osv når jeg bygger dekk.
En bil som nettop hadde vært på service og hatt såkalt bremseservice, der var det ikke noe som helst tegn til at de hadde gjort en dritt, så kan være greit å følge med…

Ja jeg liker forsåvidt å skifte selv, og gjør det på den andre bilen vår, men teslaen (og dekkene) er så tunge at jeg synes det er greit å slippe :slight_smile:

1 Like

Du skulle vært med på bobilen, treakslet/6 hjul. Bruker latmannsarm med forlenger for å løsne boltene osv…:blush:

1 Like

Stanser arbeidet med vindparken på Frøya

6 minutter siden · Ole Martin Skaug

Saken oppdateres…

«Kommunal- og moderniseringsdepartementet har i dag besluttet at arbeidet med vindkraftparken på Frøya må stanses midlertidig. Departementet har ikke tatt stilling til om det er feil eller mangler ved Fylkesmannens vedtak».

Det skriver departementet i en pressemelding mandag.

– Dette betyr at departementet har hørt på kommunen, og det er positivt, sier ordfører Berit Flåmo på Frøya til Adresseavisen.

Ifølge Flåmo, sier departementet at dette er en prioritert sak, men at hun ikke fikk en eksakt dato for når departementets avgjørelse kommer.-Men vi håper på en snarlig avklaring, og regner med at den kommer over helgen, sier Flåmo.

:face_with_raised_eyebrow:

2 Likes

Ok erfaring med Vianor på Rud. Sjekk om du kan få lavere pris pga medlemskaper etc .

Beste jeg kan anbefale er lagerboden.no super service! Skinnende rene hjul og kommenterer veldig nøye på småskader dybde etc

1 Like

Bare slå i bordet med at du eier en bedrift hvor de involverte forvalter hundrevis av millioner kroner, og hvis de ikke gir deg det de lovte, så… ( sett inn trussel) :rofl: :+1:

2 Likes