Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Det minst effektive er bompengesystemet. Det aller aller minst effektive.

Bare ta her på Haugalandspakken. For å vedta pakken må alle kommunene i regionen si ja. Det er mange kommuner. Etne, Vindafjord, Tysvær, Haugesund, Karmøy, Bokn, Sveio, Stord og Bømlo. Så for å få alle til å si ja til avtalen måtte jo alle få noe…

Så nå har vi rettet på en haug med svinger over hele Haugalandet og bygget èn ny vei. Den er midt på Bømlo. En øy som nylig fikk en dyr bro, måtte nå også få en helt ny motorvei midt på øya. Jeg er der en gang i mnd og kjører alltid helt alene på veien - midt på dagen!

Så det som er mest samfunnsøkonomisk er å la Statens veivesen styre veiutbyggingen ut fra vanlige hensyn og ikke la bompenge for og mot avgjøre hvor det kommer veier eller ikke. De prosessene der medfører mye sløseri på mange måter.

1 Like

Det kan man jo si om samfunnet generelt da. Det mest effektive er å ha en diktator som styrer alt. Kan bare få litt uheldige konsekvenser.

Vi er enige om at bompenger er en dårlig løsning for å finansiere bygging av vei.

Det er i forbindelse med trafikkstyring i systemer med kapasitetsproblemer og peak i rush det er et nyttig verktøy

Bompengene skal gå både til å finansiere veibyggingen, og for å redusere biltrafikken. Dersom det blir bygget flere og bedre sykkelveier vil sykkel være en mulighet for flere, og da kan det bli mindre biler på veien, og mindre kø.

Prøvde meg på samme argument for noen uker siden @olafg, men ble bare dårlig steming :slight_smile:

Det dere snakker om er politisk propaganda. Det er ingen bommer som blir satt opp for å finansiere bussen. Det er vedtak av nye vei prosjekter med bomfinansiering som får bommene opp . Se rundt i landet. Alt det andre er bare unnskyldninger, bortforklaringer og for syns skyld.

Da jeg skrev om det diskuterte vi spesifikt Oslo, har ikke satt meg helt inn i hvordan det er på Haugalandet så kan ikke uttale meg om det.

Nei det er ikke lett å sette seg inn i ting i dag. Selv om man diskuterer et tema på TV i ukesvis og folk demonstrerer så er det ikke lett å få med seg hva som er sakens tema.

Men jeg kan fortelle deg at det nå pågår et nasjonalt opprør mot bompenger. Og de driter i hva som skjer i Oslo og vet ikke hva kø er. I Oslo er jo folk klin galne fra før :smiley:

Har jo akkurat kommet en ny bomring rundt hele Oslo i begynnelsen av måneden, så det er jo et tema her.

Ja jeg vet. Men det har kommet over hele landet de siste 10 årene. Og pga den raske utbygningen som skjer nå kommer det flere og flere prosjekter og flere og flere bommer nå.

Problemstillingen med at bompengene brukes til kollektivt og sykkelstier er jo tross alt mer aktuell i byene da.

Også trafikkbegrensningselementet, som er betydelig i Oslo, men antakelig uvesentlig der bom primært dreier seg om veibygging

I dag forkynnes livet i helvete på en mer konkret måte, hjerneskade og DØD!

1 Like

Enda mer dystropi, verden går under om 10 år

bilde

2 Likes

3 Likes

Har du lest artikkelen? Det er en forsker som sier at en ekstremt hetebølge i ytterste konsekvens kan føre til hjerneskade og død.

Har du kvalifikasjoner som tilsier at dette er feil?

Det er forøvrig ikke snakk om klimaendringer, men en hetebølge som er på vei inn i Europa.

Men har du tatt på deg Resett og konspirasjonsbrillene er det vel vanskelig se rundt?

Hva er det som ikke kan føre til død i ytterste konsekvens?

Det jeg reagerer på er vinklingen og krigstypene avisene bruker.

Og du vet like godt som meg at media spiller på klimafrykten som mange mennesker går rundt med, så de spille bevisst på denne frykten ved å bruke den type overskrifter.

3 Likes

Det er et reelt problem at folk dør under hetebølger…

Folk dør hele tiden. Varmen trigger kanskje noe økt dødelighet hos eldre mennesker, men å spille på frykt om at varmen er LIVSFARLIG er bare unødvendig.

Og hva er dette for en tøvete ting å si?

3 Likes

Livet fører gjerne til død i ytterste konsekvens :rofl:
Ja hetebølger har tatt liv så lenge det har vært liv på planeten, akkurat som kulde har gjort det.

4 Likes