Varida som eg vurderte for kort tid tilbake på 1,2 men ikke turte, bikket nå 1,6…
sjekk pen da, kjøpte der igår , er "dokumentert " på HO på en iox tråd om bevis trengs
Igår begynte jeg å lese denne boka:
http://bokhandel.hegnar.no/Markedspsykologi
Har ikke lest mange sidene, men har allerede merket meg ett avsnitt, essensen er som følger:
Vi kjenner alle til boblebegrepet (boligboble, overprisede aksjer etc). Men det finnes også “negative bobler”. Dvs f.eks. aksjer som er altfor lavt priset. Den lave prisen kan vedvare lenge, helt til boblen plutselig sprekker, og vi får en voldsom kursstigning.
Personlig tror jeg Agasti er i denne kategorien. Uansett interessant å lese om “negative bobler”, jeg har ikke tenkt på at disse finnes før.
Det er morsomst å finne negative bobler. Kitron var et godt eksempel på det. Nå bare litt underpriset.
Fordi de beste folkene endte opp i oljeindustrien?
Vet ikke hvor mye støtte og hjelp svenskene får fra kulturdepartementet etc ift spillutvikling heller, men her i .no har det vel vært totalt fraværende. Nå skal vel “spill ut i verden” prosjektet til kulturdepartementet, innovasjon norge og norsk filminsitutt lanseres neste år, så kan jo hende det blir bedre
“Totalt fraværende” er ikke helt korrekt. NFI har delt ut støtte til diverse spillprosjekt i noen år. Funcom har f.eks fått 700k i støtte til Projekt O ( skulle utvikles av Stunlock ) som det aldri ble noe av. NFI kan kanskje være et alternatitiv som delfinansiering av de nye spillene til FC ?
Spetalen kjøper kanskje det fremførbare underskuddet her også før han bruker Funcom til å kjøpe opp et eller annet IT selskap. Han har jo nettopp gjort det med Clavis.
ute av pen igjen, det ble en bra sak
neste super rakett satser eg på blir Iox, har lastet greit opp her nå over noen dager
Edit : da eg postet denne igår, lå Iox å vaket rundt kr 2 blank, og eg hadde lastet opp til snitt 1,995 , startet mandag( antallet er jo ikke vesentlig, men det er høyt ).
Foreløpig ser det bra ut med at eg tømte pen, og lastet " fullt " i Iox
Target Iox kr 3 kort sikt
Edit : Iox
2.50 nå allerede. Jeg følger ikke med på denne. Hva er det som har skjedd?
Kan forklare litt senere, nå må eg kvile meg litt først
Denne uken har vert min beste børsuke noengang.
Blir vel tilsvarende dårlig neste uke da
Edit : hadde en bra trade, med stort volum i pen, gevinsten ble puttet i Iox
Konge Kronn! Gratulerer så mye
Jada, men så langt ser det ut som jeg solgte på bunn. Har jo litt igjen, men det salget der var ikke planlagt og har irritert meg litt nå. Jeg hadde inngang på 152 + litt til 155 som jeg sølte bort og solgte på 148,60. Telenor er et selskap jeg kan eie i dårligere tider har jeg tenkt. Nå overøses vi med artikler ala denne fra folk med sine egne interesser. Er jo egentlig nå en skal kjøpe er det ikke det da? Når ting ser svart ut. Eller tror du den skal ned og teste under 145 igjen?
Interoil ( heretter Iox )hadde store problemer med bl.a en satsing i Peru, dårlig ledelse som tok dårlige beslutninger.
Etterhvert ble det opparbeidet en stor gjeld, som etterhvert ble uhåndterlig ( lyder sikkert kjent ? ).
Iox trakk seg ut/ ga fra seg Peru lisens, slapp unna kostnad med nedrigging og alt fokus kunne rettes mot Colombia og produksjon der.
Iox har prod der, og etterhvert vil det gjøres tiltak for å øke denne.
I vinter som var, ble det gjort en retta emi mot Andes, som er notert i London, selskapet tok ta over 51% av selskapet, og aksjonærerene ble utvannet, men fikk igjen ett selskap med mindre gjeld, og Andes tok tidlig grep, med bl.a å få reduser rente på gjenværende gjeld, betydelig.
Samtidig har Andes sørget for at Iox har fått tilbakebetaling i forbindelse med lisens arbeid i Colombia, usd 4 million, ref :
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=372689
I forbindelse med boring på ny lisens i Columbia, som blir sett på som svært attraktiv etter 3D seismikk, så har Iox vert forpliktet til å stille med bankgaranti ( heretter bg ), to stk.
Denne ene kom på plass 30.04.15 m ref :
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=376822
Det var da ventet at den andre også skulle komme på plass, men det dro ut og flere utsettelser kom, her mistet mangen troen og solgte aksjen ned fra da 35-40 øre og ned i rundt 20 øre.
Siden det har det vert en spleis, 1/10.
Etterhvert så kom det mld om at kravene på siste bg, noe som normalt sett skulle sendt kursen opp, men det skjedde ikke, bortsettfra ett lite intra rally.
Så kom det mld om at Andes, solgte aksjene sine til ett eget holding selskap, da var det enkelte som trodde at Andes ville gi opp hele Iox, å skille det ut for å skåne opprinnelig selskap og Andes sine aksjonærer. Dette var self bare tull.
Andes har jobbet godt hele veien, dei har hentet kapital gjennom emi i Andes.
29.09 kom desse meldingene:
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=386237
28.10
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=387964
Denne burde ha sendt aksjen himmelhøyt, men heller ikke dette var nok til å fjerne skepsisen blandt markedet.
Så kom meldingen som har bidratt til siste ukes løft :
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=389469
Andes selger 51 % av sin del, til Canacol, ett stort selskap som er kjent i område hvor den lovende lla-47 lisensen til Iox ligger.
Samtidig tar Canacol over bg til Iox, og dermed Iox fått frigjort kapital.
Det er ventet videre farmout, og da vil en evt ny partner som kommer til, måtte dekke tidligere kostnader som Iox har hatt, dette utgjør 5-6kr pr aksje.
Det er ventet at drilling på starte 1h 2016.
Treffes det og det inneholder like store reserver som seismikk data viser, så skal Iox mangedoble seg.
Men det er ett dyrt boreprogram, og ikke flyst av cash.
Iox har nok cash til å starte drilling selv, men det er høy risk om mann da borer tørt.
Det beste for aksjonærene ville jo vært om selskapet klarte å bore uten partner, om det treffes på olje.
Høy risk, er sikrere å dele kost mot da å gi fra seg deler av lisens, da blir det mindre risk, men også flere som skal dele potensielle verdier.
Dette var ett kjapt sammendrag en sliten fredags ettermiddag, gjort på ett lite oversiktlig nett brett, så dere får ha meg unnskyldt om det er mye feil.