Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Du er ikke alene om å bekymre deg for AI, mange som har advart om dette kan komme ut av kontroll…

I det sekundet den blir selvbevisst er det over og ut. Judgement day is coming. Og denne gangen kan selv ikke Arnold redde oss.

Ja, har lenge tenkt at enten A.I eller et super virus blir enden på mennesker. Trodde bare det ikke kunne skje i min levetid :thinking:

På grunn av datamaskinens hastighet kan en kunstig intelligent robot i løpet av noen sekunder spille et spill som tar minutter eller timer for mennesker å spille. I løpet av ti måneder i sanntid hadde forskerne dermed kunnet trene sin AI-robot i 45 000 år med spilling.

Du har sett Ai War drones ? Skremmende

1 Like

Neinei, det er KLIMA :scream::scream::scream::scream: som blir enden på mennesker. La oss holde oss til én dommedagsprofeti om gangen :smile:

Burde egentlig ønske oss en solstorm som knocker ut all elektronikk og setter oss tilbake til 70 tallet

2 Likes

Hell yeah!
( Det betyr at Bon Scott lever igjen? Har alltid drømt om å se han i AC/DC live :grin::sweat_smile:)

Bon Scott er sååå oppskrytt. Brian Johnson var en mye bedre vokalist for AC/DC enn hva Scott var.

Jeg har aldri skjønt denne frykten for AI og roboter… for meg virker det ofte som det irrasjonelt kommer i fra mangel på forståelse for teknologi.

Automatisering derimot kan jeg til en viss grad skjønne mange i rutinepregede yrker frykter. Det er en reel fare for at mange på litt sikt vil falle utenfor arbeidslivet da det kun blir kompetanse og kunnskaps intensive jobber igjen.

1 Like

Dette lar seg løse politisk.

Når AI og roboter løsriver seg fra menneskelig kontroll og styring, så kan dette bli et mye større problem for mennesker.

Relevant meme:

67824614_497717051002813_155296650099687424_n

2 Likes

Veldig relevant.

Trenger ikke mer kommentar ;D

Men hvordan i alle dager skal det kunne skje da??

Mange av disse scenarioene som tegnes opp er helt på viddene urealistiske. Og designere og ingeniører måtte ha anstrengt seg til det ytterste for å klare å lage systemer så smarte og autonome, men samtidig så idiotisk at det liksom ikke skal være mulig med noen form for overstyring…

Per i dag ja, men teknologisk utvikling går fort veldig fort fremover. Poenget er at potensialet til AI er vanskelig å skjønne rekkevidden av i dag.

Sikkert mange på 70-80 tallet som menet det var urealistiske at jobbene deres skulle blir overtatt av maskiner og roboter og teknologi…

Og biler som kjører av seg selv lizzm, hahaha!

Nå er heldigvis maskinlæringsalgoene vi har idag LAAAAAANGT unna AI.

Er mange som mener vi aldri vil klare å lage Kunstig intelligens som tenker selv.

2 Likes

Frykten går jo ut på det vil kunne komme et punkt hvor AI vil kunne forbedre seg selv, og det vil skje en eksponentiell utvikling hvor kan ikke kan forutse utfallet.

1 Like

Tja… selvkjørende biler og roboter har en snakket om i hvert fall siden 2. WW. Realiteten er heller at utviklingen tar lengre tid enn man tror når det gjelder AI…

Men det er klart, om en lager et system for å launche alle verdens atomraketter, kobler det til automatisk trigging, låser døra og kaster nøkkelen så vil det kunne gå galt. Skjønner bare ikke hva motivasjonen for å lage noe slikt skulle være.

Ja, det hadde jo vært kjempekult! Hvorfor skal en være redd for det? Det er jo ikke akkurat som at pc-en din vil reise seg opp og drepe deg transformers style for det…

Et mye brukt eksempel på konsekvens av AI er som følger;
hva om du lager en ‘‘maskin’’(i utvidet forstand), hvor eneste formål er å finne tallet Pi. Hva om denne ‘‘maskinen’’ finnet det formålstjenlig å drepe alle mennesker, eventuelt gjøre de til slaver for å oppnå formålet?
Dette er et tankeeksperiment tatt til det ekstreme, men illustrerer utfordringene med ting som ‘‘tenker’’ selv.

AI er på ingen måte der enda, men å undervurdere konsekvensene ved AI mener jeg er ignorant